KUČERA, O. Včasná diagnóza kognitivních poruch prostřednictvím akustické analýzy řeči [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2025.
Diplomová práce splňuje všechny požadavky zadání, přičemž její prezentační úroveň je dobrá a rozsah odpovídá očekávanému rozsahu diplomové práce. Text obsahuje drobné formální nedostatky, jako jsou typografické chyby a jazykové nepřesnosti, které však nebrání porozumění obsahu. Student se mohl lépe věnovat práci s literaturou, a to zejména v úvodní části a diskuzi, kde by bylo vhodné důkladněji zasadit vlastní výsledky do kontextu existujících vědeckých poznatků. Ačkoliv jsou v práci dobře popsány výsledky, hodnoty vyvážené přesnosti (okolo 60 %) jsou nízké pro reálnou diagnostickou použitelnost. Tuto skutečnost měl student výrazněji reflektovat v závěrech. Místy také chybí informace o konkrétních nastaveních u použitých algoritmů (například rozsah testovaných hyperparametrů), což mírně snižuje transparentnost replikace. Výsledky práce jsou přesto přínosné a potenciálně využitelné v oblasti neurověd, zejména pro lepší porozumění řečovým projevům neurodegenerativních onemocnění v jejich prodromální fázi. Student byl během semestru dostatečně aktivní, průběžně konzultoval dílčí výsledky a prokázal schopnost samostatně nastudovat poměrně náročnou problematiku vyžadující multidisciplinární přístup zahrnující číslicové zpracování signálů, strojové učení, statistiku a základy neurologie.
Předložená diplomová práce se věnuje poměrně složité multidisciplinární úloze spojující aspekty zpracování signálu, strojového učení a vybraných částí medicíny. Práce splnila zadání a po rozsahové stránce je taktéž v pořádku. Text práce však vykazuje určité nedostatky, jako jsou drobné gramatické chyby a nejasné formulace. Autor by mohl efektivněji využívat typografické úpravy (např. odrážkové nebo číslované seznamy) ke strukturování textu, které by značně zvýšily jeho srozumitelnost. Z obsahového hlediska mám nejzásadnější připomínky především k popisu metodologie. Student uvádí, že z databáze byly odstraněny nahrávky z důvodu kvality záznamu (šum, zkreslení), avšak chybí metrika či postup, kterými byly nahrávky vyřazeny a kolik jich bylo vyřazeno. Podobně při popisu ladění klasifikačního modelu chybí rozsah hyperparametrů, počet iterací ladícího algoritmu a způsob validace výsledku (např. crossvalidace). Ocenil bych výraznější práci s dostupnou literaturou, jak v úvodu, tak v diskusi, pro lepší zasazení dosaženého výsledku do kontextu jiných metod. Pozitivně hodnotím interpretaci nejvýznamějších parametrů natrénovaných modelů.
eVSKP id 167236