BOROVIČKOVÁ, B. Vliv průměru a hloubky dírky v píšťale na barvu a směrovost [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Jirásek, Ondřej

Studentka v úvodní části odpovídajícím způsobem popsala, jak fyzikálně funguje píšťala, věnovala se i teorii hudebního signálu. V kapitole o akustických vlastnostech materiálů se zaměřila na tři nejtypičtější: dřevo, plast a kovy. Hodilo by se, aby je nepopsala jen slovně, ale číselně doplnila alespoň tři základní akusticko-mechanické parametry, a to hustotu, modul elasticity a rezonanční konstantu. Oceňuji precizní výrobu vzorků včetně podrobného popisu celého experimentu, realizace měření a měřící techniky. Je škoda, že v kapitole o výpočetní prostředí Matlab neuvedla alespoň některé z použitých kódů. Analýza a porovnání výsledků jsou provedeny detailně, souvislosti či zákonitosti jsou okomentovány logicky a jasně. Je zajímavé, že ve spektrografech se objevuje poměrně velká část zdvojených či ztrojených neharmonických (tzv. fantomových) složek. Většinou na složce druhé, ale i jinde. Někde je příčina (přefouknutí do druhého módu) pojmenována, jinde už ne. Poslechem audio vzorku a detailnější spektrální analýzou by i zde šly příčiny dedukovat a případně stanovit souvislost mezi plochou či hloubkou dírky a akustickým odporem, který může tzv. nežádoucí falešné přefukování způsobovat. Oceňuji grafy na str. 81 a 82 shrnující a zobrazující vztah mezi plochou tónového otvoru a jakostí spektra s důležitými zlomovými body, kdy se začíná spektrum znovu zužovat. Podobné grafy by se určitě hodily u vztahů hloubka tónového otvoru versus směrovost, materiál či tloušťka stěny píšťaly versus směrovost či jakost spektra. Práce je vhodně doplněna měřením skutečných reálných hudebních nástrojů, je graficky kvalitní. Škoda, že text kazí terminologické (např. str. 62 …“Frekvenční charakteristika tohoto tónu má výrazný lomený charakter…“, raději „Spektrum tohoto tónu má výrazný lomený charakter“) i gramatické chyby (např. str. 66 „…tóny z plastových prototypů jich však měli vždy více…“). Práci doporučuji k obhajobě.

Navrhovaná známka
B
Body
89

Posudek oponenta

Mojdl, Edgar

Bakalářská práce Barbory Borovičkové Vliv průměru a hloubky dírky v píšťale na barvu a směrovost velice podrobně zkoumá zadané téma a nad rámec zadání přidává další série měření a srovnání pro různé vybrané materiály (bukové dřevo, polyamidový plast a dural) a zabývá se i jejich rezonančními vlastnostmi. Měření je zaměřeno na hranové píšťaly a jako oscilátor je použita hlavice altové zobcové flétny. S modelovými trubicemi ze tří materiálů, tří tlouštěk a deseti průměrů bočního otvoru jsou kontrolně proměřeny a porovnány reálné nástroje: sopránová, altová a tenorová zobcová flétna a převzatá měření pro altový saxofon. Rozsah práce značně překračuje požadavky kladené na bakalářskou práci. Bylo provedeno velké množství nahrávek a měření. Vypracování vyžadovalo i náročné vyrobení a postupné přesné opracování trubic a bočních otvorů. Výsledky vedou k interpretovatelným datům, což při takto jemně členěném měření ukazuje na velkou pečlivost a systematickou práci. Teoretická kapitola předkládá všechny relevantní vztahy a dává dostatečný rámec provedeným měřením. Formální úprava je na dobré úrovni, stejně tak by byla i jazyková úroveň, dojem ale kazí několik výrazných gramatických chyb. (...tóny z plastových prototypů však měli ... / Pokud bychom však počítaly i vytracené harmonické frekvence, ... /... ostatní násobky již měli větší odstup.) Oceňuji také, že v rámci použité literatury byla využita měření publikovaná v jiných studentských pracích. Celkově hodnotím bakalářskou práci jako velmi zdařilou, práci doporučuji k obhajobě a navrhuji hodnocení B87. Otázky k obhajobě: Pro měření směrovosti otvorů byla zvolena rovina kolmá na osu nástroje v ose bočního otvoru. Opakovaně a konzistentně byl naměřen útlum signálu ve směru osy bočního otvoru. Je tento výsledek nějak relevantní či prakticky využitelný, je v tomto směru umístěn nějaký prvek poslechového či nahrávacího řetězce? Dá se z provedených měření něco usuzovat o směrové charakteristice otvoru při nějakém standardním úhlu držení nástroje vzhledem k posluchači?

Navrhovaná známka
B
Body
87

Otázky

eVSKP id 147273