DOSTÁLOVÁ, A. Návrh a přehled bezpilotních prostředků pro průzkum vesmírných těles [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2021.
Bakalářská práce se zabývá základními konstrukčními rysy vybraných vesmírných sond pro průzkum Měsíce a Marsu, jejich evolucí a poznatky, které přinesly. Práce je členěna jednoduše a přehledně. Vzhledem k jejímu zaměření jsou zvlášť uvedeny měsíční a zvlášť marsovské sondy, přičemž zástupci těchto tříd jsou následně uvedeni chronologicky; to umožňuje dobré srovnání jednotlivých sond a zároveň sledování jejich vývoje. Sondy prezentované v práci jsou vybrány logicky a lze říci, že jsou to typické příklady svých kategorií (s ohledem na fakt, že každá sonda je do značné míry unikát a rozsah bakalářské práce neumožňuje věnovat se mnoha dalším zajímavým konstrukcím). Práce zároveň obsahuje i srovnání sond, jak slovní, tak tabulkové. Zde je možné mít první výhrady - tabulky nejsou zcela kompletní. Schází také fotografie vozítka Prop-M rover. V seznamu úspěšných měsíčních misí je uvedena izraelská sonda Beresheet, která ve skutečnosti havarovala při pokusu o přistání. Celkově je však práce na dobré úrovni a plní všechny body zadání. Studentka pracovala svědomitě a samostatně, přiměřeně využívajíc možností konzultace.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Předložená práce rešeršního charakteru má za cíl zpracování přehledu kosmických sond pro průzkum vesmírných těles. Práce je nestandartně rozdělena do dvou hlavních kapitol. Ty se zabývají sondami na Měsíci a sondami na Marsu. Podkapitoly jsou tvořeny konkrétními sondami a jejich rozborem. Díky zvolené struktuře se však objevují repetitivní podkapitoly s názvy „Konstrukční řešení sondy“, „Výsledky mise“ a podkapitoly ve čtvrté úrovni. Jako vhodnější řešení by se nabízelo práci více rozčlenit a na základě rešerše stanovit klíčové parametry k porovnání. Kvalitě práce by také prospělo větší množství přehledů, porovnávaných parametrů a lepší formulace technických pojmů. Přínos práce leží v prezentovaných tabulkách na koncích hlavních kapitol a množství zpracovaných literárních zdrojů (73 zdrojů). To je vzhledem k rozsahu a dostupnosti informací velmi dobré a může sloužit jako podklad pro zpracování výukového materiálu. Práce tak plní cíle zadání a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | C | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 132265