ŠTUŘÍKOVÁ, B. Projektivní prostor [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .

Posudky

Posudek vedoucího

Kristek, Jan

Diplomová práce Blanky Šťuříkové je komponovaná hřbitovní krajina. Uplynulo 100 let od legalizace pohřbívání žehem a autorka projektu provádí revizi a vizuální rozvahu nad budoucností pohřebního aktu. De fakto vytváří hřbitovní oázu pro nové hnutí a spolek specifické „kompostace“. Místo kamenných náhrobků - komponované situace vytváří krajinu evokující obrazy – flashbacky. Digitální společnost a klimatická změna si vyžadují nové přístupy ke všemu, co se člověka dotýká – tedy i k pohřbívání. „Kompostace“ lidského těla se jeví jako jedno z možných východisek pro naše století. S mírou naprosto nového pojetí souvisí i samotné umístění tohoto provozu a prostoru, které autorka volí naprosto jasně a srozumitelně – do pole. Český lán pole jako silný a nekonečný zážitek a zároveň pozadí pro nový princip motivu smrti a nakládání s ostatky těla. Jeho diskutabilnost lze připodobnit přítomností výrobních a skladovacích hal v krajině podél měst a dálnic. Blanka Šťuříková tak záměrně pracuje se současnou estetikou zemědělské krajiny našich měst a cest, jejíž velkorysý prostor nabízí člověku až neuvěřitelný zážitek jako z filmu Stalker Andreje Tarkovského. Celá diplomová práce je vyzrálým projektem precizně dotaženým do konce, což je pro projekty Blanky Štuříkové příznačné.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování A 100 Blanka pracovala soustavně a usilovně celý semestr.
Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Zein, Lynda

Koncept hřbitova jako krajina (kompostovaní) měl silný potenciál se stát velice citlivým návrhem v jeho kulturní i ekologické rovině. Bohužel jeho provedení do architektonicko-krajinarského projektu není zcela přesvědčívy, hlavně v konfiguraci jeho provozu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C Hřbitov má příjemnou polohu mezi třemi urbanistickými clustery. Polní cestičky pro pěší jsou milým dodatkem, a dá se lehce představit jejich využití. Z urbanistického pohledu je ale měřítko naddimenzované v porovnáni s uvedeným okolím, stejně tak vzdálenost hlavního pěšího tahu, mezi hlavním vstupem do hřbitova a autobusovou zastávkou. Parking pro navštevniky by mohl mít jemnější a meně standardní ráz, třeba podél silnice.
Architektonické řešení C Autorka návrhu uvádí, že se jedná o návrh hřbítova pro lidské kompostování. Po prvních rozpacích - asi jenom ze zvoleného slovního výrazu - přichází uvědomění, že přírodní pohřbivání je příbuzné koncepci zadání, v níž se tělo postupně rozkladá na zeminu - teda bez nebiodegradabilní rakve a standardních spůsobů, které často představují ekologickou zátež. Návrh slibuje město z mrtvých, kde opět volba slovné hříčky zakrývá to, že hrobem může býti krajina - park kde mohou pozůstalí prožít terapeutickou až katarzní procházku a kde si mohou představit, že jejích nebožtíci jsou kompostem okolní půdy, stromů, keřů či květin. Autorka ale přítom zvolila spůsob technologické nádoby která umožnuje kompostování těl za měsíc a které jsou více krát použitelné. Obecně, příčina využití této rakvi je ale daná limitovaným prostorem v kontextu megaměst a jde hlavně o urýchlováci proces existujícího přirodního spůsobu dekompozice těl. Není teda zřejmé proč autorka vybrala tento spůsob dekompozice v tomto kontextu velkorysého teritoria, oproti přirodnímu: tělo by mohlo byt vložené přímo do zeminy okolní krajiny, s pomocí bylin a různých rastlin. Architektonické řešení, s využitím 120 vaniček, je teda zcela naddimenzované. Návrh s takovou rozsáhlou krajino-tvorbou by dával smysl kdyby si autorka vybrala využití půdy pro přírodní neakcelerovanou dekompozici těl přímo do krajiny.
Provozní řešení C Návrh čelil dvoum hlavním výzvám z pohledu provozu: na jednu stranu, ekologické rovině a na druhou kulturně, symbolicko mentální hodnotě - která ma evokovat úctu a důstojnost v procesu rituálech. Je těžké tím pádem pochopit silnou infrastrukturu - třebars tlejiště a kruhový objezd - provoz je naddimenzovaný z ekologického i symbolického pohledu. Provoz hřbitova hodně připomíná efektivní mašinu s různými etapami funkčnosti a v kombinaci s témou akcelerace která je dána volbou vaničky, evokuje nutnost byt produktivní a vykonný i po smrti.
Technicko konstrukční řešení B Autorka používá zajímavé materiály a má silnou kapacitu jednoduše vytvořit tkz. projektivné konstrukce.
Formální úroveň B Autorka má silnou grafickou výpověď. Estetika prác hodně evokuje dystopické obrazy které v současnosti vidíme v science-fiction kreacích, jako v seriálu Westworld, kde je architektura kompletní a silně efektivní. Je těžko pochopit volbu tohoto vizualního jazyka pro zadání hřbitova obecně, ale je v kompletním souladu s pojmami akcelerace a výkonnosti, s kterýma se potkaváme v tomto projektu.
Navrhovaná známka
C
Body
75

Otázky

eVSKP id 125552