CHLUP, P. Model mostu pro prezentaci prutové soustavy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Motivací pro tuto práci bylo vytvoření edukačního modelu prutové soustavy a měření deformace pomocí tenzometrů, jak pro výuku, tak i pro propagační účely na reprezentačních událostech, jako je Gaudeamus nebo Den otevřených dveří. Z tohoto důvodu byl kladen důraz jak na vizuální podobu, tak i na jednoduchost provozu bez nutnosti použití měřicích karet. Na základě těchto požadavků student navrhl a posléze vytvořil model prutové soustavy. Student navrhl podobu jednotlivých hliníkových prutů a sám je také poté vyfrézoval. Tím prokázal samostatnost a kreativitu, kterou bych rád v tomto posudku zdůraznil. Student pro vytvořenou soustavu navrhl aplikaci do PC pro vizualizaci vypočítaných sil. Pro dokonalost by bylo ještě vhodné navrhnout desku plošných spojů s vizualizací na displeji zařízení, ale to by bylo nad rámec stanovených cílů bakalářské práce. Student během práce svůj postup pravidelně konzultoval. Vytvořený edukační model na poměry bakalářské práce hodnotím jako velmi zdařilý. Dále kladně hodnotím grafickou a obsahovou kvalitu sepsané bakalářské práce. Student splnil dobře stanovené cíle bakalářské práce. Proto hodnotím práci jako výbornou a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Bakalářská práce pana Chlupa je zaměřena na vytvoření výukového modelu prutové konstrukce. Pro svou práci si vybral model příhradového mostu. Práce obsahuje popis návrhu mostu, popis jeho konstrukce a způsobu výroby. Dále práce obsahuje popis návrhu elektroniky pro měření deformace dvou prvků mostové konstrukce a výpočet silového zatížení jednotlivých částí mostu pomocí obecné styčníkové metody. Téma práce je zajímavé a vhodné pro studenta oboru mechatronika. Textovou část práce student popsal vyčerpávajícím způsobem, i když se neubránil řadě chyb a nepřesností. Například na str. 13 rovnice 2.3 nedává fyzikální smysl. Na jedné straně rovnice je uvedeno elektrické napětí, na straně druhé poměr elektrických odporů. Dále popis prutové soustavy na straně 21 není úplně v pořádku. K základnímu tělesu je soustava vázána pomocí dvou rotačních vazeb, tedy staticky neurčitě, ale v popisu student uvádí použití rotační a obecné vazby, což by odpovídalo i uvedenému uvolnění. Tento rozpor by bylo při obhajobě dobré vysvětlit. Dále poměr odporů v protilehlých větvích Wheatstonova mostu nemusí být pro stav vyvážení roven 1, jak je uvedeno v rovnici 3.7 na str.26. Práce obsahuje i drobné překlepy. Celkově ale hodnotím práci jako velice zdařilou. Způsob zpracování ukazuje na studentův zápal pro řešení, kdy zvládl a úspěšně použil řadu dovedností z různých oblastí technické praxe. Po zodpovězení dotazů doporučuji práci k obhajobě. Navrhuji hodnotit práci A/výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 157525