TAIPOVA, E. Tvorba reklamního videa pomocí neuronových modelů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Z hlediska aktivity hodnotím práci studentky v obou semestrech stupněm D - uspokojivě. Podařilo se jí splnit zadání a základním způsobem propojit jednotlivé komponenty, založené na pokročilých generativních modelech. Realizovaný systém však trpí nedostatky v oblasti integrace a nejsem také přesvědčen, že práce přispěla k studentčinu hlubšímu pochopení použitých metod.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Téma vyžadovalo nastudování a pochopení oblasti aplikace difúzních neuronových modelů pro generování videa. Studentka získala rozumný přehled o existujících systémech, nepodařilo se jí ale proniknout hlouběji do teoretického rámce moderních metod a překonat některé problémy realizovaného výstupu, které z toho vyplývají. | ||
Práce s literaturou | Práce se opírá o relevantní studijní materiály, které studentka shromáždila a využila. Přesto odpovídá zpracování tématu spíše obecnému uživatelskému pohledu a neukazuje pochopení a analýzu souvislostí mezi aplikovanými neuronovými modely. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Aktivita při řešení práce v prvním semestru byla nižší, postupně ale rostla. Konzultace byly také častější v pozdějším období, bohužel otázky integrace a konzistence výstupů nebylo možné probrat až do posledních dní před odevzdáním. | ||
Aktivita při dokončování | Technická zpráva byla dokončena s určitým předstihem, oceňuji zejména, že český text prošel jazykovou korekturou, takže se podařilo odstranit velké množství chyb a prohřešků, kterými trpěly předchozí revidované verze. | ||
Publikační činnost, ocenění | - |
Technická zpráva je na poměrně dobré úrovni, zejména co se týká jazykové a formální úpravy. Realizační výstup je použitelný s výhradami k obrazové kvalitě výsledných videí, které mohla být věnována větší péče např. optimalizací vstupního textu. Jako nejslabší místo práce bych pak označil realizovanou uživatelskou studii s nedostatkem formalismu a použitelných výsledných dat.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Jedná se o zadání bakalářské práce standardní náročnosti. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání práce splňuje s výhradami k bodům 2 a 4: 2. V případě zhodnocení existujících systémů pro generování reklamy se nejedná o analýzu a zhodnocení, ale spíše jen o přehled a poznatků z jejich vyzkoušení. 4. Uživatelské studie byla provedena na malém počtu uživatelů s nejasnými výsledky, viz body níže. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsah technické zprávy odpovídá očekávání pro práci tohoto typu. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 70 | Technická zpráva je zpracována s logickou strukturou, kapitoly na sebe navazují a je srozumitelná pro čtenáře. Např. sekce 3.1 je zpracována velmi pěkně. Naproti tomu stojí následující výtky: Sekce 3.2 - Nejedná se tolik o přehled modelů, jako spíše o seznam konkurenčních produktů s vágním popisem zjištění, kterých bylo dosaženo podle všeho ne příliš podrobnou rešerší daného nástroje. Aby bylo možné tuto část nazývat analýzou, bylo by třeba doplnit např. tabulku formalizující nějaká porovnatelná zjištění. Popisy jednotlivých nástrojů jsou navíc nekonzistentní - U některých nástrojů jsou zmíněny jako hlavní nevýhody poznatky, které u jiného nástroje vůbec zmíněné nejsou, přestože jsou aplikovatelné na obojí. Sekce "Sestavení finálního videa" v kapitole 5.1 se zdá být zbytečnou. Obecně v sekci Implementace chybí nějaké grafické znázornění nebo jiný přehled integrace jednotlivých prvků systému mezi sebou. Na několika místech technické zprávy je použito subjektivní sebezhodnocení práce bez podložení nějakými daty ("vynikající kvalita výsledků", "pečlivé hodnocení systému" apod.). | |
Formální úprava technické zprávy | 85 | Celkovému dojmu práce prospívá její zpracování s využitím nástroje LaTeX. Jsou použity většinou vektorové grafiky a převzaté obrázky. Z formálního pohledu lze vznést k práci tyto výtky: Občasné chyby ve skloňování Chybějící nebo naopak přebývající interpunkce a mezery okolo ní Drobnější chyby jazykového charakteru, např. slovo "generace" vs. "generování" Obecně je ale formální úprava a jazyková úroveň poměrně dobrá. | |
Práce s literaturou | 75 | Práce cituje adekvátní množství článků a knižních zdrojů k tématu. Také cituje větší množství populárnějších internetových článků, zejména ve vztahu k tématům marketingu - k definicím by bylo vhodnější dohledat respektovanější zdroje. Např. zdroj "Consumerism for Dummies", byť v knižní podobě, nepůsobí jako příliš akademický zdroj. Nebylo zjištěno žádné porušení citační etiky. | |
Realizační výstup | 65 | Samotný realizační výstup byl navrhnut poměrně dobře. Jako pozitivní stránku věci bych vyzdvihnul snahu o zapracování požadavků potenciálních uživatelů do návrhu a také následnou korekci po "pilotní studii" s několika uživateli. V identifikaci a definici možných vstupů vidím největší přidanou hodnotu práce. Generování obsahu spíše spojuje již existující nástroje bez větší přidané hodnoty. Množství artefaktů v generovaných obrazech působí rušivým dojmem a kazí výsledný dojem z produktu - zvlášť,, když tyto výsledky byly vybrány studentkou jako modelové příklady. Pro prezentaci nástroje by bylo vhodné strávit více času výběrem reprezentativních příkladů. Relizační výstup v podobě uživatelského testování považuji za nedostatečný. Jednak je počet pěti osob k validaci produktu velmi malý k odvození jakýchkoliv obecných závěrů, výsledky samotné jsou pak také spíše prezentovány jako dojmologie než vědecky použitelný výstup, např. ve formě formuláře, standardizovaného měření času stráveného v jednotlivých krocích rozhraní nebo alespoň, pokud by se jednalo o čistě volné komentáře funkcionality, surové podoby uživatelských komentářů. K sekci 7.3 ohledně příkladů použití produktu v různých tématech reklamy - Toto generování měli ideálně absolvovat a řídit testující uživatelé, ne studentka jako autorka. | |
Využitelnost výsledků | Jedná se o práci kompilačního charakteru využívající stávajících nástrojů pro generování textu, obrazu a následně videa. Jako přidanou hodnotu spatřuji identifikaci klíčových oblastí v reklamním videu, které je možné v uživatelském rozhraní nastavovat. |
eVSKP id 153488