LORENC, D. GPU akcelerace grafových algoritmů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Češka, Milan

Studentovi se bohužel nepodařilo dostat k vylepšení existujících metod pro efektivní paralelizaci BFS na GPU (fakticky nesplnil bod zadání – viz výše) a ani rozsah a prezentace experimentálního vyhodnocení nedosahuje původních očekávání. Tudíž celkově nejsem příliš spokojen s odvedenou prací a doporučuji hodnocení D.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Jednalo se o spíše jednodušší zadání, které vyžadovalo reimplementaci existujících technik pro GPU paralelizaci grafového algoritmu BFS a experimentální vyhodnocení těchto metod na širší množině grafů. Přínosem práce měla být přehledná prezentace těchto metod a zhodnocení jejich výhod a nevýhod. Zadání dále vyžadovalo i návrh a implementaci možných vylepšení těchto metod. Jelikož student se k aktivní práci na BP dostal až v druhém semestru a oblast GPU programovaní pro něj byla zcela nová, na tento bod mu již nezbylo dostatek času. Proto jsem souhlasil s tím, že tento bod nebude vypracován – toto samozřejmě vedlo k zásadnímu zjednodušení zadání. Zbylé body byly splněny, ačkoliv s kvalitou prezentace nejsem moc spokojen (viz níže).
Práce s literaturou Student byl schopen pracovat s doporučenou literaturou a zejména pochopit i některé komplikované metody z oblasti GPU paralelizace. Samostatná práce s literaturou a dohledávání jiných zdrojů se omezilo zejména na technické informace nutné k implementaci těchto metod v prostředí CUDA. Ačkoliv byl upozorněn, finální verze BP stále obsahuje nepřesné citační záznamy.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student začal na BP aktivně pracovat až poslední semestr (práce byl zadána již v minulém akademickém roce). V této fázi pracoval systematicky, pravidelně konzultoval svůj postup, který ovšem byl poměrně pomalý.
Aktivita při dokončování Textová část byla dokončována na poslední chvíli, tudíž jsem neměl prostor dostatečně korigovat její kvalitu. Několik konzultací ale proběhlo a student zapracoval aspoň ty nejdůležitější připomínky.
Publikační činnost, ocenění Tato BP nedosahuje kvality, která by dovolovala uvažovat o nějaké publikaci. Podle mých informací kód zatím nebyl zveřejněn jako open-source.
Navrhovaná známka
D
Body
65

Posudek oponenta

Andriushchenko, Roman

Práce je průměrná. Kvalita zprávy a implementace není moc přesvědčivá, avšak celkově zadání práce považuji za splněné. Oceňuji podrobné vyhodnocení stávajících metod pro paralelní prohledávání grafu a funkčnost navrženého řešení. Výsledky by určitě posílilo důkladnější experimentální vyhodnocení na více typů grafů. Práci navrhuji hodnotit známkou uspokojivě (D) .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání
Rozsah splnění požadavků zadání Autor nastudoval a experimentálně vyhodnotil stávájící metody pro GPU paralelizaci grafových algoritmů (body 1 a 2 zadání) a následně navrhl a implementoval triviální ale funkční rozšíření algoritmu BFS využívajícího lineární frontu (body 3 a 4 zadání). Popsané metody byly vyhodnoceny, avšak na velice omezené škále dat: byly použity fragmenty map USA a náhodně vygenerované grafy.
Rozsah technické zprávy Práci tvoří cca 30 normostran. Obsahově popis stávajících metod je velmi detailní: autor důkladně popisuje algoritmy a jejich implementaci na velice technické úrovni, což oceňuji. Rovněž experimentální vyhodnocení těchto metod je pečlivě rozebráno. Na druhou stranu, popisu vlastního přínosu, což by mělo být jádrem práce, autor věnoval jenom jednu stránku textu (sekce 6.3).
Prezentační úroveň technické zprávy 75 Logické rozdělení technické zprávy je celkem uspokojivé. Popisy jednotlivých algoritmů jsou mnohdy až příliš podrobné. Oceňuji, že za popisem jednotlivé metody následuje její experimentální vyhodnocení včetně interpretace, i když by tady stačilo uvádět pouze zrychlení (oranžové grafy): absolutní rychlosti (modré grafy) jsou naprosto nevypovídající a jsou tedy zbytečné. Každopádně mi chyběl závěr nebo shrnující graf/tabulka, ve které by autor shrnul zjištěné vlastnosti probraných algoritmů. Nakonec, jak bylo zmíněno výše, vlastnímu přínosu by mělo být věnováno podstatně více.
Formální úprava technické zprávy 60 Práce je psána v češtině a obsahuje nezanedbatelné množství překlepů a jazykových chyb ("rychlot", "možnsot", "lienární", "neprojevý", "navzdory toho", "nato", "wapr", nevhodné použití čárek atd.). Nejhorší je však celkový styl psaní: věty často velmi nepřirozeně končí a pak stejně nepřirozeně začíná další věta o něčem jiném, což zhoršuje celkový dojem při čtení. Je patrné, že text byl psán na poslední chvíli, jelikož alespoň letmé pročtení by tyto nedostatky odhalilo. Typograficky práce působí dobře, i když smím vytknout příliš velké obrázky (2.1, 2.4, 2.7 a 2.8), sazbu obrázků s prázdným místem na stránce (str. 8, 13, 14) a nakonec rozdělení textu na příliš krátké sekce (sekci 6.1 tvoří jeden paragraf).
Práce s literaturou 90 Bez výhrad.
Realizační výstup 65 Realizačním výstupem je 5 samostatných programů (celkově cca 1500 LOC) v jazyce C++ využívající knihovnu CUDA. Zdrojové kódy nejsou dobře zdokumentovány (skoro vůbec), navíc v jednotlivých programech se podstatná část funkcionality opakuje, např. kód, který načítá zdrojový soubor, je opakován 5-krát. 
Využitelnost výsledků Navržené rozšíření umožňuje zrychlit prohledávání některých typů grafů. Dosažené výsledky však zatím nemají publikační potenciál.
Navrhovaná známka
D
Body
65

Otázky

eVSKP id 140602