ŠULÍK, D. Aerodynamické vlastnosti různých specifikací předních křídel závodních vozů formule [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2022.

Posudky

Posudek vedoucího

Štefan, David

Student Daniel Šulík pracoval na bakalářské práci samostatně, svědomitě a pravidelně konzultoval. V teoretické části práce je přehledně shrnuta problematika obtékání těles a její vazba na aerodynamiku závodních vozů. Praktická část se zabývá konkrétní aplikací výpočtového modelování proudění na zjednodušené geometrii předního křídla vozu F1. Student se s menší pomocí dokázal naučit a porozumět základům potřebným k provedení kvalitního CFD výpočtu. Výsledky praktické části jsou výstižně okomentovány a prezentovány. Jako vedoucí nemám k práci připomínky a doporučuji ji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Zemanová, Lucie

Student se v bakalářské práci zabýval problematikou návrhu předního přítlačného křídla vozu Formule 1. V úvodu jsou nastíněny pojmy a základní veličiny mechaniky tekutin používané v dalším textu, které nějakým způsobem souvisejí s aerodynamikou vozidel. Ač kapitola není příliš rozsáhlá a najdou se zde sem tam nepřesné formulace, zapadá do celkového kontextu a dobře uvádí do problematiky bakalářské práce. Následuje velice zdařilý přehled a popis různých technických řešení předního křídla F1 reflektující všechny důležité éry vývoje této závodní kategorie. Text logicky přechází k evoluci, která předcházela současnému stavu. Detailně rozebírá funkce a vývoj jednotlivých prvků předního přítlačného křídla. Práce je velmi aktuální, protože reflektuje velké změny v technických předpisech pro právě probíhající sezónu 2022. Zde bych měla výtku k tomu, že by bylo vhodnější soustředit se více konkrétně na přední křídlo, než se zabývat pravidly celkově (usměrňováním proudění za vozem nebo DRS). V sekci 3.1 by přehlednosti prospělo znázornit aktuálně platná pravidla na podobném schematickém obrázku jako v předchozí podkapitole. Pouze slovní popis vyžaduje buď dobrou znalost a/nebo představivost. Škoda že chybí souhrn aktuálně platných rozměrů elementů křídla pro sezónu 2022 obdobně, jak bylo provedeno pro období 2019–2021. Zajímavý a zdařilý je též následující rozbor stávajících řešení křídla v podání jednotlivých týmů doprovázený aktuálními fotografiemi. Je vidět hluboký zájem a dobrá orientace studenta v tomto tématu. Praktická část je rozsahem i provedením odpovídající tomuto typu práce. Oceňuji, že v závěru jsou zhodnoceny limity a možnosti rozšíření tohoto tématu. Postrádám ale nějaké vysvětlení, jakým způsobem byla volena zrovna taková geometrie pro CFD (rozměry, tvar, skon profilu) a jak bylo vybráno tzv. ,,optimalizované“ křídlo. U tohoto typu simulace se přímo nabízí vytvořit vizualizace proudění (např. streamlines), bohužel z výsledků jsou prezentovány pouze kontury tlaku a rychlosti. Ač bylo na CFD zjevně vynaloženo jisté úsilí, prezentace výsledků je dost strohá a nebyl úplně využit potenciál, které téma nabízelo. Škoda je rovněž, že nebylo více pozornosti věnováno typografické úpravě. Mezi číselnou hodnotou a jednotkou se píše mezera (např. str. 20 dole), řádky nemají končit jednopísmennými předložkami (str. 18), viz/viď je sloveso, ne zkratka, a tedy se za ním nepíše tečka (str. 19), po dvojtečce následuje mezera (popisky obrázků) a podobně. Formátování seznamu použitých zdrojů také není nejšťastnější. Formální nedostatky zbytečně kazí dojem z jinak zdařilé bakalářské práce. Doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 139708