HOFFMAN, P. Inovace žebroví kytary Dreadnought [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
Student pravidelně svou činnost i poznatky konzultoval. Analyzoval a porovnal mezi sebou různé nástroje typu Dreadnought: jak nástroje od českého výrobce kytar, které mě inovovat, tak nástroje konkurenční. Změřil i typově jiné kytary. Dle metod La Grange, Von Mise a Hoffmanových kritérií sestavil virtuální matici, pomocí které nasimuloval korpus inovovaného nástroje od českého výrobce kytar. Zaměřil se na nulové a maximální rezonanční body (mechanické módy) skříně. Změnou pozic žebroví a jejich tloušťkou navrhl 2 inovace, které by měly výkon v čase posílit. Tak aby měl nástroj silnější dynamiku i byl barevně ostřejší i déle držel fázi sustain a attack v čase. První mírnější inovace zachovává původní zvukový charakter výrobcových kytar, druhá už byla výrazněji odvážnější. Výrobce dle plánu studenta vyrobil 2 páry nástrojů z od každé inovace. Student tyto vzorky znovu změřil a porovnal s konkurenčními nástroji, různými řadami z portfolia výrobce i vlastními výrobcovými kytarami typu Dreadnought. Pomocí Chladniho obrazců identifikoval mechanické módy na rezonanční skříni a porovnal je se svou simulací v ANSYSU. Z akustických vlastností se věnoval spektru, formantům, rezonančním vrcholům, dynamické obálce ADSR a znovu je porovnal se svou simulací. Konstatoval, že simulace z velké míry odpovídá vyrobeným reálným hudebním nástrojům. Nástroje nechal rovněž otestovat hudebníky. Je otázkou, zda budou inovované kytary díky své širší spektrální barvě i delšímu tónu (fázi Release) sedět všem kytaristům. Může existovat skupina hudebníků, kteří budou mít raději tón krátký. Český výrobce velmi kladně ocenil obě inovace, přinesly dle něj pozitivní výsledky tak, jak chtěl a potřebuje. A zvláště si cení druhé – odvážnější. Diplomová práce je logicky vedená, má správné proporce teoretické a praktické části, po jazykové a formální stránce na dobré úrovni. Oceňuji, že komplikovanější problematika je shrnuta do jednodušších pravidel fungujících v nad úrovních. Škoda, že student více necitoval a diplomovou práci nepropojil s metodami, postupy a výpočty, které při inovaci běžně používal a dokázal tak, že je zná a ovládá. Student pronikl docela hluboko do problematiky akustiky dřeva a naučil se se samostatně programovat v prostředí ANSYS. Vytvořil vlastní matice simulující rezonanční skříně.
Autor práce v teoretické části uvádí potřebné základní informace, které by ale měly být lépe citovány. Některé odbornější termíny nejsou vysvětleny, autor počítá s hlubšími znalostmi čtenáře. V práci jsou často využívány pojmy, uspořádání (kartézský systém vs směry dřeva), či některé metody, jejichž smysl nebo způsob použití autor vysvětluje až později. Celkové přeuspořádání by přispělo k lepšímu pochopení a přehlednosti práce. Student sice prokázal základní znalosti o dřevě, práce se ale neobešla bez drobných faktických chyb. Závažnější chybou však je nesprávné uvedení impedanční charakteristiky a její záměna za frekvenční charakteristiku, spojenou s rezonančními módy kytarové desky. I přes to, že se práce ve velké míře zabývá výkonem v čase, nedostalo se v experimentálním měření na určení logaritmického dekrementu útlumu, který je uveden v teoretickém přehledu jako jeden z klíčových parametrů. Celkově ale v experimentální části odvedl student velký kus práce a splnil zadání. Porovnal spektra stávajících kytar, určil vibro-akustické vlastnosti některých materiálů, na jejichž základě vytvořil kvalitní materiálový model, jehož přesnost verifikoval s reálně vytvořeným korpusem. Velké množství korelací parametrů pak posloužilo k vlastním inovacím, které se jeví velmi zdařile. Student si osvojil práci s programem ANSYS, což je nad rámec jeho běžného studia. Práci doporučuji k obhajobě s hodnocením za B.
eVSKP id 133467