NETÁHLO, T. Palubní multifunkční jednotka pro motocykly [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2012.
Úkolem studenta bylo vypracovat konstrukční podklady pro realizaci palubní multifunkční jednotky pro motocykly, která by disponovala běžnými funkcemi jako je měření otáček, rychlosti, ujeté vzdálenosti, palubního napětí, teploty okolí i motoru, záznamu souřadnic projeté trasy a dalších, navržena měla být i koncepce přenosu dat do počítače pro jejich následné zpracování. Zadání diplomové práce považuji za splněné v plném rozsahu. Student provedl podrobný návrh a připravil konstrukční podklady pro realizaci palubní multifunkční jednotky pro motocykly, která splňuje všechny výše deklarované parametry, jednotku prakticky sestrojil a její funkčnost ověřil za provozu na motocyklu Suzuki. Jako mikrokontrolér byl použit obvod ATmega128 firmy Atmel, pro záznam projeté trasy a výškového profilu modul GPS firmy GlobalTop, pro ukládání dat na paměťové medium karta SD 2GB. Celé zařízení je doplněno všemi potřebnými snímači a indikačním LCD displejem. Součástí práce jsou i vývojové diagramy obslužných programů funkcí palubní jednotky, které byly realizovány v jazyku C a vývojovém prostředí AVR Studio. V přílohách jsou uvedeny navržené desky plošných spojů spolu s rozpisem součástek. Práce je doplněna přehledným uživatelským manuálem. Po formální stránce je práce na velmi vysoké úrovni, snad s výjimkou několika málo překlepů a drobných chyb ve formátu odkazování se na tabulky či vzorce v textu. Student dokladuje rozsáhlý seznam použité literatury a velmi dobrou orientaci v ní. Téma práce považuji za velmi komplexní, student proto musel prokázat vysokou úroveň návrhářských schopností v oblasti analogové i digitální elektroniky, jakož i z oblasti snímání neelektrických veličin, pro jeho úspěšné zvládnutí. Student pracoval samostatně, iniciativně a se zájmem o danou problematiku.
Vlastní diplomová práce je na velmi dobré úrovni. Student musel k řešení zadaného úkolu využít několika senzorů s různými rozhraními, což bylo jistě vzhledem k jejich velkému počtu náročné. Výsledkem jeho práce je vzorek funkčního zařízení včetně naprogramovaného firmware a mechanické konstrukce. Řešení je systematické a výsledky jsou příkladné. V některých částech práce je popis poměrně obecný. To se týká především kapitoly 1.10, která pojednává o návrhu obvodu z hlediska odolnosti vůči VF rušení. U zařízení napájeného z palubní sítě motorového vozidla by bylo vhodné zaměřit se na zjištění parametrů této napájecí sítě (maximální napětí, napěťové špičky). Tomu by měl být přizpůsoben především napájecí obvod, který až na napájení GPS modulu téměř postrádá odrušovací prvky, filtrační kondenzátory větších kapacit, přepěťové ochrany a i jištění. Podobně rozvod zemního potenciálu je řešen pouze rozlitím polygonu bez bližšího zkoumání cest zpětných proudů z jednotlivých částí obvodu. Zbytek práce je zpracován pečlivě. Závěrečné zhodnocení obsahuje tabulku parametrů palubní jednotky a ukázku ověřovacího měření přímo na motocyklu jako důkaz funkčnosti. Především oceňuji, komplexnost celého řešení.
eVSKP id 52349