MICHAL, L. Lanový vrátek pro dopravu lodí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2018.
Předložená je práce se zabývá konstrukčním návrhem lanového lodního vrátku pro dopravu lodí. Při své práci autor využíval jak běžných znalostí získaných v průběhu svého studia, tak i z internetu a literatury. Práce obsahuje pouze velmi zjednodušený přehled obdobných zařízení, na který bez bližšího zdůvodnění zvolené koncepce navazuje již volba jednotlivých komponent zařízení a jejich pevnostní ověření. Součástí práce je i částečná výkresová dokumentace v rozsahu v souladu se zadáním. Za nedostatek lze označit přílišnou stručnost a nepropracovanost jak úvodu (chybí cíl práce), tak i rešeršní části, která je nazvána poněkud nevhodně „Obdobná zařízení“. Při volbě elektromotoru student použil elektromotor třífázový (míst jednofázového uvedeného v zadání). Zároveň doplnil zařízení o frekvenční měnič, který umožní stroj napájet z jednofázové sítě. Tato volba se jeví jako vhodná a splňující zadání. V rámci volby převodovky není podrobně proveden její návrh. V textu je uváděna převodovka CMG 053, odkaz je na převodovku CMG 043. Nejsou uvedené přehledně katalogové hodnoty, v příloze postrádám kopii z katalogu. Provedené pevnostní výpočty jsou většinou korektní, ale bezpečnost čepu v místě 3 (kap. 6.4) je zcela chybná, protože je čep v daném místě přivařen k čelu bubnu. K práci mám i další výhrady, jak formálního, tak i věcného charakteru: - občas drobné překlepy, a nevhodné větné formulace, - nepřesný abstrakt, popisující cíl práce, - výpočet lana je vhodnější provést dle platné ČSN, - nesprávný název kap. 6.5, - chybí komentář k vypočtené době životnosti ložiska, - není jasné, co se rozumí valivou a plochou dráhou (poslední odstavec v závěru), - výkres sestavy zahrnuje pouze výkres lanového bubnu s uložením čepu v ložisku. Pohonný systém, který je součástí návrhu, by měl být i součástí sestavy, - chybný detail v sestavě - A místo C, - nedostatečně zakryté Gufero atd., - drobné chyby v kótování na výkresu svarku bubnu, Řešené téma je nepříliš komplikované a student se pravidelně zúčastňoval konzultací. Ve finálním zpracování práce se však pravděpodobně v důsledku své konstrukční nezkušenosti dopustil řady formálních i věcných chyb, které snižují kvalitu předkládané práce. I přes výše uvedené výhrady však konstatuji, že je bakalářská práce v souladu se zadáním a Lukáš Michal v ní prokázal nezbytné znalosti studovaného oboru a tím i schopnost budoucí samostatné práce či pokračování v dalším stupni vysokoškolského studia. Otázka k obhajobě. Jaká převodovka je ve stroji použita? Prezentujte její hlavní technická data (přenášený výkon, kroutící moment, dovolené radiální zatížení výstupní hřídele apod. – formou prezentace).
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | E | ||
Vlastní přínos a originalita | D | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | D | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | E | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | D | ||
Práce s literaturou včetně citací | D | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | D |
Práce se zabývá konstrukčním návrhem lanového vrátku s elektrickým pohonem pro vytahování lodí na břeh. V úvodu práce se měl autor zabývat kritickou rešerší, kterou nahradil přehledem obrázků bez jakéhokoliv důkladnějšího rozboru. Dále autor vychází z informací, které získal při konzultaci, ale nikterak tyto nabyté informace nepodkládá a neuvádí je v platnost. Práce ve výpočtové části je nepřehledná. V seznamu použitých zkratek a symbolů chybí několik nevysvětlených pojmů. V textu bakalářské práce se vyskytuje několik gramatických, typografických a jiných chyb. I přes tyto skutečnosti lze konstatovat, že student prokázal v nezbytné míře znalosti studovaného oboru a doporučuji práci k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | D | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | C | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | E | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | C | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 108187