OTTOPALOVÁ, V. Přestavba vybraných částí bývalého kláštera Voršilek a navazujícího území městského bloku v centru Brna - architektonicko-urbanistická studie [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Problematikou potenciálu někdejších církevních staveb, zejména klášterů, pro efektivní soudobé profánní využití se zabývala studentka v prvním ročníku magisterského studia. Vlastní diplomní práce navazuje na analýzu a variantní koncepční řešení širšího území z předchozího semestru. Práce je komplexní, zahrnuje jak řešení širších vztahů (dotvoření městského bloku, dvora, parkoviště), tak dispoziční návrh několika provozů, konstrukční řešení v poměrně složitých podmínkách historické stavby až po náznak interiérů. S veškerou touto problematikou se bc. Ottopalová zdárně vypořádala. Také po formální stránce ja práce na vysoké úrovni. Diplomantka prokázala připravenost k praktické činnosti architekta.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 100 | systematický, svědomitý |
Diplomová práce je svým rozsahem opravdu neobvyklá a to i včetně předloženého portfolia a fyzického modelu. Studentka odvedla obrovské množství práce i při získávání podkladů a výkresů, vlastním průzkumu a následné analýze rozsáhlého areálu. Je třeba zmínit i předchozí práci na publikaci „Klášterní blok pro Brno“, která mapuje všechny existující i zaniklé kláštery v Brně a jeho okolí. Možná až příliš citlivý přístup a časová náročnost jednotlivých fází projektu se projevily na navrženém řešení, které je logické a promyšlené, avšak v některých dílčích částech mohlo být propracovanější a odvážnější. Celkově je však vidět velké zaujetí pro řešené téma a jeho dlouhodobé zkoumání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Zpřístupnění zahrady bývalého kláštera veřejnosti a zvýšení prostupnosti celého bloku je jistě přínosem. Odstranění pavilonu páry, umístění parkování pod zahradu kláštera a doplnění proluky na ulici Novobranské je dobrým řešením. | |
Architektonické řešení | A | Při řešení objektu byl zvolen citlivý přístup a respekt k památce. Vizualizace dobře vystihují atmosféru základní školy i bydlení. Větší pozornost mohla být věnována zahradě. Rozmanitěji mohli být řešeny i prostory coworkingu. | |
Provozní řešení | B | Základní rozvržení jednotlivých funkcí v rámci areálu je logické a správné. V detailu jsou v jednotlivých dispozicích drobné zádrhely, které jsou však řešitelné. V některých případech by větší zásahy přispěly k lepšímu provoznímu řešení. Například v základní umělecké škole je galerie ateliéru a 3. patro bezbariérově přístupné pouze venkovním výtahem a posluchárna vůbec. Schodiště spojující všechna patra ZŠ je společné i pro coworking, poradenské centrum a Dům na půli cesty. Je škoda, že v parteru kolem atria ZŠ zůstalo stávající technické zázemí a prostory správce. | |
Technicko konstrukční řešení | A | Studentka se snažila o co nejmenší zásahy a bourání stávajících konstrukcí. Vložená ocelová konstrukce do barokního krovu, technické řešení podzemních garáží a skladby jsou reálné a odpovídají situaci. Mohlo být navrženo nějaké zjednodušení stávajícího systému vytápění nebo i obnovitelný zdroj např. tepelné čerpadlo. | |
Formální úroveň | A | Návrh je prezentován přehledně, grafika je velmi pěkná. Na předloženém portfoliu je vidět obrovské množství času a energie. Vlastní diplomové práci předchází obsáhlé analýzy. V neposlední řadě je třeba zmínit propracovaný model. Doporučil bych snad jen větší pozornost při korektuře textů. |
eVSKP id 90766