MOŘKOVSKÝ, S. Nástroj na procvičování vědomostí k maturitě [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Beran, Vítězslav

Pan Mořkovský navrhl a řešil vlastní zadání s velkým nasazením. Práce ho bavila a viděl v ní smysl. Na doporučení vedoucího se zaměřil především na proces návrhu UX/UI. Výsledný návrh pak realizoval pomocí moderních technologií a průběžně testoval s relevantními uživateli. Během práce na projektu prokázal schopnosti samostatné tvůrčí práce a řešení problémů. Postup práce i případné nejasnosti konzultoval s vedoucím, kdy se vždy snažil sám navrhnout i nějaké řešení.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Zadání vzniklo ve spolupráci s řešitelem a po dohodě bylo zaměřeno především na celý proces návrhu a realizace SW aplikace s GUI zaměřené na uživatele. Jako vedoucí jsem tedy studenta směřoval ke studiu existujících postupů a získání praktických zkušeností ke správnému pochopení a použití celého procesu návrhu programového řešení s GUI, tedy pro uživatele. A to i na úkor rozsahu finálního programového řešení, které považuji za důležité realizovat ve formě funkčního konceptu pro testování jeho vlastností z pohledu UX, nikoliv v plném rozsahu všech částí. Těchto cílů zadání bylo dosaženo a s dosaženými výsledky jsem spokojen.
Práce s literaturou Autor byl aktivní a samostatný při vyhledávání a výběru studijních zdrojů, které v případě potřeby konzultoval s vědoucím.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Zadání vzniklo z vlastní iniciativy autora, což se kladně projevilo na nadprůměrné aktivitě při řešení projektu. Zpočátku byl autor zaměřen převážně na implementaci svého nápadu. V rámci konzultací se podařilo postupně se zaměřit výrazně více na celý vlastní proces návrhu nového řešení, které stálo především na uživatelském průzkumu a návrhu GUI. Autor nenesl zrovna s nadšením mírné odkládání tvorby programového řešení a potřebu studia nových věcí z oblasti UX/UI návrhu. Díky pečlivé a časově náročné práci s uživateli, získávání nových poznatků, jak studiem tak prací v terénu, postupně získával lepší vhled do celého procesu. Student konzultoval pravidelně, dodržoval domluvené termíny, na konzultace byl vždy pečlivě připraven. Vždy prezentoval značný kus odvedené práce a sám navrhoval další postup.
Aktivita při dokončování Práce byla dokončena v dostatečném předstihu, technická zpráva byla na doporučení vedoucího významně přepracována a dostatečně konzultována.
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Španěl, Michal

Pan Mořkovský zdárně prošel celým procesem tvorby SW aplikace od průzkumu uživatelských potřeb, přes návrh wireframů, až po technickou realizaci a otestování s uživateli. Na bakalářské úrovni to představuje velké množství práce a času, který věnoval studiu, práci s uživateli i vývoji aplikace. Možná i z tohoto důvodu zůstaly některé nápady nerealizovány. Nenarazil jsem na žádné zásadní připomínky a celkově práci hodnotím jako velmi dobrou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání klade značný důraz na průzkum potřeb uživatelů, návrh UI/UX a jeho ověření s uživateli. Kvalitní zpracování těchto bodů není vůbec jednoduché a bývá časově náročné.
Rozsah splnění požadavků zadání Analýza existujících řešení přináší zajímavé nápady, které autor mohl šířeji uplatnit ve své aplikaci. Některé sám zdůrazňuje jako důležité (např. prvky gamifikace), ale ve finální aplikaci promyšleně zakomponované nejsou. V porovnání s pečlivou analýzou existujících řešení a průzkumem mezi uživateli, mi samotný návrh UI/UX připadá chudší. Není vůbec špatný, působí čistě a jednoduše, hezká je myšlenka maskota aplikace, ale výstupy ze své analýzy mohl student zužitkovat ještě lépe!
Rozsah technické zprávy Příležitostně se v textu vyskytne zbytečná. Kupříkladu vysvětlení pojmu databáze a SQL. Takových částí však není významně mnoho.
Prezentační úroveň technické zprávy 72 Základní členění práce je dobré. Návrh logicky navazuje na počáteční průzkum a analýzu. Dobře jsou také rozlišeny dílčí části řešení - mobilní aplikace, serverová část, atd. Text je psaný čtivým slovem, jen jeho styl sklouzává k tutoriálu "jak vytvořit klient-server aplikaci" - text míchá návrh řešení s popisem existujících technologií a jejich principů. Informace o konkrétním použitém frameworku technického charakteru jsou užitečné, ale je v kapitole 4.2 SW architektura mobilní aplikace užitečná informace o popularitě React Native? Osobně bych uvítal oddělení popisu existujících frameworků od vlastního návrhu řešení. Autor hodně pracoval s uživateli, což je výborné. Provedl počáteční průzkum, připravil wireframy, testoval aplikaci. V technické zprávě mi však chybí detailnější informace, například konkrétní podoba dotazníku, který uživatelé vyplňovali. Některé základní otázky důležité pro návrh (Kap. 2.3) mi připadají triviální a nevím jakou formou byly ve skutečnosti kladeny. Na otázku "V jaké formě by aplikace měla být dostupná?" bych kupříkladu nečekal jinou odpoveď než "mobilní aplikace."
Formální úprava technické zprávy 75 Úprava technické zprávy je dobrá. Překlepy a gramatické chyby se nevyskytují často, naneštěstí několik jich je hned v anglickém abstraktu a na úvodních stránkách. Z pohledu typografie je pak častým prohřeškem umístěni odkazů do literatury mimo věty, tj. až za tečkou, nebo chybějící mezery: "myslí[8]."
Práce s literaturou 70 Studijní literatura není nějak široká. Dotýká se použitých technologií nebo existujících aplikací. Očekával bych přeci jen více literatury zaměřené na návrh a testování UI/UX, autor zde čerpá z jedné knihy.
Realizační výstup 85 Vytvořená aplikace mi byla předvedena, je funkční a povedená. Přestože testování aplikace proběhlo pouze se 2 uživateli, což není mnoho, podařilo se díky němu odchytit několik problémů v UI. Lépe mělo být popsáno, jak přesně toto testování probíhalo. Nejspíš šlo o pozorování a dotazování uživatelů, ale viděli uživatelé aplikaci poprvé nebo ji už znali? Programové řešení je kvalitně zpracované. Vhodně využívá existujících frameworků, které pak zavádějí strukturu kódu. Kódy serverové části jsou komentované a narazil jsem i na unit testy pro backend část, i když jsou spíše minimalistické. Snad jen použití rastrových ikonek je v dnešní době překvapující. Dnes bych doporučil vše vektorově.
Využitelnost výsledků Výsledkem je aplikace orientovaná na procvičování znalostí konkrétního předmětu Dějiny výtvarného mění. Dovedl bych si představit, že studenti aplikaci budou reálně používat, narazí však na omezený obsah látky, který nepokrývá celý předmět, což je škoda.
Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 147011