FULLA, R. 2D plošinová hra v Unity [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Karas, Matej

Kvalita odovzdanej práce reflektuje priebeh jej riešenia. Hoci realizačný výstup je na dobrej úrovni, na základe odovzdaných súborov sa obávam, že práca nebola vypracovaná samostatne. Taktiež, textová časť bola dokončovaná na poslednú chvíľu a v aktuálnom stave je neobhájiteľná, nakoľko nebola vôbec konzultovaná. Záverom, nie som spokojný s výslednou prácou a prístupom študenta, a preto musím hodnotiť stupňom F .  

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cieľom práce bolo vytvoriť jednoduchú 2D plošinovú hru v hernom engine Unity. Študent naimplementoval množstvo zaujímavých herných mechaník a vytvoril množstvo herných úrovní. Prácu v odovzdanom stave hodnotím ako priemerne obtiažnu.
Práce s literaturou Študent si vyhľadal literatúru sám. Použitá literatúra je relevantná. 
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Študent komunikoval sporadicky – niekedy na pravidelnej báze, inokedy sa zase mesiace neozval aj napriek opakovanému nabádaniu na konzultácie. Na dohodnuté konzultácie chodil pripravený, avšak celkový počet konzultácií nebol dostatočný. 
Aktivita při dokončování Posledné dva mesiace pred odovzdaním študent nekomunikoval, výslednú prácu som videl až po odovzdaní. 
Publikační činnost, ocenění
Navrhovaná známka
F
Body
49

Posudek oponenta

Vlnas, Michal

Celkově, začnu-li s pozitivními hledisky této práce, tak realizační část vypadá velmi dobře a je promyšlená. Je zde však podezření, že autor nevypracoval práci sám. Textová část je velmi slabá, nesplňuje předepsaný rozsah a v aktuálním stavu by neměla být dostatečná pro získání bakalářského titulu. Navrhuji proto hodnocení stupněm F .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Dle typu hry hodnotím jako méně náročné zadání.
Rozsah splnění požadavků zadání Zadání nejspíše splněno ve všech bodech.
Rozsah technické zprávy Rozsahově textová část sice dosahuje 40 normostran, avšak více jak 9 stránek textu je vložený zdrojový kód realizační částí, čímž se rozsahově práce dostává hodně pod minimální rozsah.
Prezentační úroveň technické zprávy 40 Práce je rozdělena do 4 kapitol (vyjma úvodu a závěru). První dvě části popisují existující plošinové hry a herní vývojová prostředí. Další část je návrh plošinové hry a poslední část se snaží popsat implementaci hry. První dvě zmíněné části jsou relativně dobře vypracovány (když nebereme v potaz formální stránku), obsahují citace i obrázky. Od kapitoly 4, tedy od Návrhu videohry, však velmi klesá kvalita textu. Zejména pak kapitola 5 má dle mého názoru naprosto nulovou informační hodnotu. Ačkoliv sice obsahuje 19 stránek, tak téměř 10 stran jsou nakopírované zdrojové kódy hry v jazyce C#, které absolutně nedávají pro čtenáře informační smysl. Zbylý text je téměř nepochopitelný a očividně v něm podstatná část informací chybí. Např. se nelze dozvědět finální podobu hry -- kolik úrovní hra obsahuje, jak hra končí apod. V sekci 5.1 nerozumím proč autor srovnává dva Unity moduly, když to je zjevně část co by mohla být v popisu Unity engine. Poslední odstavec sekce 5.5 působí spíše marketingovým dojmem. Sekce 5.9 je naprosto zcestná a obsahuje velmi odvážná tvrzení. Sekce 5.7.3 je očividně nedokončená. V závěru pak autor tvrdí, že Unity engine byl oproti ostatním popsaným enginům prozkoumán do hloubky, což ovšem stránka textu a jeden obrázek dle mého názoru nedokazuje.
Formální úprava technické zprávy 49 Jak jazyková tak i formální úroveň práce je velmi nízká. Ačkoliv nemohu objektivně hodnotit gramatickou přesnost slovenského jazyka, tak i tak zde nacházím mnoho nesmyslných slov či celých vět. Na několika místech jsou použita i nespisovná či slangová slova. Taktéž je zde spousta překlepů. Autor dále velmi hojně píše spojení typu "v hre sme implementovali", "v aplikaci sme implementovali" apod., zejména v kapitole 5. Snad žádný obrázek není referencován v textu a popisky jsou mnohdy nevhodně formátovány. Některé obrázky ani nejsou číslovány. Drobné typografické chyby typu záměna pomlčky za spojovník či jednoznakové spojky na konci řádku ani nehodnotím. Celkově je vidět, že text je psaný opravdu na poslední chvíli a ani autor ho po sobě zcela jistě nečetl.
Práce s literaturou 65 Práce cituje celkem 15 různých zdrojů a ačkoliv 6 z toho jsou odkazy do manuálu Unity engine tak literatura je jedna z mála pozitivních stránek práce. Citace jsou v textu umístěny dostatečně (vzhledem k popsané problematice), někdy dokonce spíš až zbytečně (např. v implementaci či návrhu), nicméně typograficky mnohdy nevhodně. Nutno však dodat, že některé zdroje obsahují špatné údaje, či postrádají některé informace, např. zdroj [3].
Realizační výstup 20 Realizační část je  nejspíše hlavním pozitivem této práce. Graficky vypadá pěkně, hratelnost je uživateli přívětivá a hlavně obsahuje relativně inovativní způsoby, kde "smrt" hráče je jedna z herních mechanik a hráč se díky ní může posouvat dál v rámci herní mapy. Celkově je vidět, že je hra dobře vymyšlená a autor věděl co dělá. Je nutno však říci, že hra neobsahuje v podstatě žádný složitý algoritmus či technický prvek. Vzhledem k tomu, že se mi hra jako taková líbí tak bych to nebral jako problém a hodnotil bych tuto kategorii někde na hranici C/B. Nicméně, autor odevzdal celý repozitář se zdrojovými kódy, včetně složky ".git". Po nahlédnutí do historie verzí jsem zjistil, že poslední dobou na práci pracovali dva lidé. Je zde tedy velké podezření, že autor nevypracoval realizační část sám. Navíc v textu implementace autor píše všude v množném čísle, např. "v hre sme implementovali ...". Přikládám zde výpis změn v historii GIT poslední den před odevzdáním: (jméno druhého autora nahrazeno ******) ****** Mon Jul 31 12:24:14 2023 +0200 fixed camera SanzanNoRyuki Mon Jul 31 11:52:20 2023 +0200 opravy ****** Mon Jul 31 11:07:09 2023 +0200 final lvl ****** Mon Jul 31 10:53:34 2023 +0200 levels ****** Mon Jul 31 05:59:31 2023 +0200 turret rotation 360 degrees ****** Mon Jul 31 05:56:23 2023 +0200 svetleší background (malo by to pomôcť projektilom z canonnun) ****** Mon Jul 31 05:43:18 2023 +0200 removed phase dash from player (used only for testing) ****** Mon Jul 31 05:40:17 2023 +0200 levels 3ks SanzanNoRyuki Mon Jul 31 03:30:10 2023 +0200 Ak teraz? SanzanNoRyuki Mon Jul 31 03:14:07 2023 +0200 ? SanzanNoRyuki Mon Jul 31 03:11:34 2023 +0200 Revert "Disabled passive" SanzanNoRyuki Mon Jul 31 03:09:30 2023 +0200 Disabled passive SanzanNoRyuki Mon Jul 31 02:31:12 2023 +0200 Canonball fix ****** Mon Jul 31 02:17:28 2023 +0200 Tutorial scena checkni to SanzanNoRyuki Mon Jul 31 00:46:17 2023 +0200 music SanzanNoRyuki Mon Jul 31 00:45:15 2023 +0200 Probably final version SanzanNoRyuki Mon Jul 31 00:16:28 2023 +0200 Wave finished Ze statistik vyplývá, že druhý autor upravil celkově 19 souborů a přidal nebo upravil nemalé množství kódu, což zahrnuje několik herních mechanik a všechny herní levely. Dle mého odhadu zhruba 50% celé práce. Důrazně tedy doporučuji autorovi práce vysvětlit tuto situaci a případně vyvrátit mé podezření.
Využitelnost výsledků Práce je kompilační charakteru kde výstupem je samostatně spustitelná hra.
Navrhovaná známka
F
Body
45

Otázky

eVSKP id 148670