SVOBODOVÁ, H. Německý dům v Brně? [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2014.

Posudky

Posudek vedoucího

Marek, Jiří

Studentka Hana Svobodová, rodilá brňačka, si jako téma své diplomové práce zvolila téma, které česká společnost jen pomalu objevuje a je ochotna se s ním konfrontovat a připustit některé historické křivdy, kterých se dopustila. Téma práce je tedy spojeno s německým Brnem, které se tak již nemůže nazývat od roku 1945, kdy v poválečných dnech vyvrcholilo vypořádání se s stranou poražených jejím masivním odsunem. Brněnský odsun měl mnoho lidských obětí a tato tragická událost nemá dosud žádnou hmatatelnou a důstojnou připomínku. Diplomní práce Hany Svobodové nabízí její autorský postoj k řešení takové stavby memoriálu, připomínky významné historické události v dějinách moravské metropole. Místo jeho umístění je příznačné a symbolické. Studentka dlouho pracovala na definování hlavního konceptu díla a hledala nejvhodnější architektonickou podobu v mnoha variantách a návaznostech na daný městský prostor, který dnes slouží jako park a místo pro zastavení a relaxaci obyvatel Brna. Je zjevné, že je to velmi náročný architektonický úkol, který má přesahy k mnoha výtvarným oborům. Myslím, že závěrečná práce na toto téma se povedla a nabízí důstojnou variantu pro řešení památníku odsunu. Hodnotím především velké pracovní nasazení a neutuchající tvůrčí energii, i když se mnohdy během práce zdálo, že je řešení v nedohlednu. Práci hodnotím jako velmi dobrou.

Navrhovaná známka
A
Body
90

Posudek oponenta

Šindlar, Jiljí

Diplomová práce dokládá schopnost autorky vnímat problematiku architektonické tvorby a práce v projekční kanceláři. Svým způsobem se jeví jako méně srozumitelné převedení architektonické /prostorotvorné/ myšlenky do reálných konstrukcí a provozu objektu, komunikací atd. V práci postrádám výrazné /vzhledem k tématu/ uplatnění uměleckých artefaktů a barevnost.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení C Autorka diplomového projektu reaguje na relativně sporně využívaný prostor /či nevyužívaný/, kde stál do roku 1953 „Německý dům“. Vzniklý prostor, dnes upraven parkovou zelení, je stále jistým způsobem otevřeným tématem. Snaha navázat na historii místa /detailně analyzovanou a bohatě dokumentovanou grafickými materiály/ se jeví jako sympatické úsilí. Je však třeba znát a event. i respektovat představy autorů již zpracovaných studií s tímto územím města Brna souvisejících /např. ateliéru prof.Ing. arch. P. Hrůši/, které se touto problematikou dlouhodobě zabývají.
Architektonické řešení C Architektonický plán je postaven na příběhu-prožitku návštěvníka, který by měl být veden architektonickými výrazovými prostředky k poznání reality života a snad i k zamyšlení nad základními lidskými postoji. Dá se říci, že v některých momentech až „scénických“ kompozic může dojít k popření významu místa. V analytické části práce chybí proměny území po roce 1953, kdy zde byly instalovány prostorové objekty různého významu, až po sousoší „Komunisté“ od prof. akad. sochaře M. Axmana a urbanistické úpravy celého parku /komunikace, zeleň/ Doc. Ing.arch. R.Bartkové, které zásadně tento prostor definují až do dnešních dnů.
Provozní řešení D Dispoziční řešení objektu je do jisté míry poznamenáno snahou o maximální zhodnocení základní kompoziční myšlenky. To sebou přináší některá úskalí provozního charakteru /zásobování objektu, údržba-servis atd./ včetně problémů s „orientačním-informačním“ systémem, který by se měl /asi/ uplatňovat zejména na přístupových komunikacích. Svým způsobem je zde redukována funkce-systém složitých komunikací na „zážitkový“ pohyb prostorem, bez nabídnutých prostorotvorných akcentů, a to jak architektonických, tak uměleckých-designerských artefaktů. Bylo by také vhodné zvýraznit logiku užívání vytvořených prostorů a jejich funkcí.
Technicko konstrukční řešení D Konstrukční řešení je postaveno na jednoduchých a logicky navázaných konstrukčních systémech s adekvátně volenými materiály /základními/. V diplomové práci jsem poněkud postrádal konstrukční detail, barevnost, event. některé další nezbytnosti souvisejícími např. s „TZB“ atd.
Formální úroveň C Grafické zpracování projektu je relativně zdařilé. U některých vyobrazení-výkresů je popřena logika graficky předaných informací, např. u sady výkresů půdorysů, řezů a pohledů /nečíslovaných/, zejména výkres „rozvinutý řez památníkem 1 : 1000, řez 1 :50“.
Navrhovaná známka
C
Body
71

Otázky

eVSKP id 70804