MORAVCOVÁ, S. Přesah paměti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2023.
Výstup na posvátnou horu. Od pramene horkého až k zalknutí. Zastavit se, přenocovat. Očistit se.Pak nahoru po schodechBýt uvnitř (nekonečně daleko).Tak blízko. Na dosah.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A |
Z důvodů uvedených a hodnocených výše v jednotlivých bodech považuji diplomovou práci za velmi dobrou a i s drobnými nedostatky splňuje cíle zadání. Autorka zde prokázala, že její schopnosti analytického a koncepčního myšlení je na vysoké úrovni. Všechny ilustrace, zpracované podklady i samotný návrh svědčí o velkém pracovním nasazení autorky a její zapálení pro věc. Některé principy na teoretické úrovni by bylo zajímavé dále rozvést a převést do samotného návrhu. Zde vidím jistý nevyužitý potenciál autorky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | A | Autorka si vybrala ambiciózní téma svého návrhu, a to spojení dvou naprosto odlišných kultur japonské a slovenské. Jelikož je z našeho kontextu, kultury a sociálních zvyklostí ten japonský těžce uchopitelný a pochopitelný, vycházím v hodnocení z poskytnutých analýz a způsobu práce s nimi. Samotný výběr území a dle mého hluboké porozumění cizí kultuře připravily dobré základy pro splnění zadaných cílů. Aktuální problém místa, jenž je neregulované a v neutěšeném stavu, vhodně řeší drobnými urbanistickými intervencemi. Je zde srozumitelná aplikace závěrů rozvahy nad místem a navržená strategie tak může splnit zamýšlený pozitivní rozvoj území. Autorka zde jasně vymezuje místo pro auta, místo pro odpočinek a relaxaci. Jednotlivé funkce jsou vzájemně propojené lávkou a vytváří tak jasnou cestu krajinou ke svému cíli - venkovním koupelím. Lávka řešené území sceluje a návštěvníka provází územím. Škoda, že autorka spojující linii neprodloužila i k čajovému domu, který vnímám jako součástí cesty, kde postupně máme nacházet místo pro očistu, místo pro koupel a místo pro odpočinek, zastavení. Z hlediska japonského MA má každá jednotlivost v prostoru své místo a měla by fungovat v kontextu s ostatními. Zde pro mě není čitelná tato souvislost a i samotné prostorového uspořádání ze západního hlediska pro mě není přesvědčivé. Kýženou atmosféru koupání „v lese“ by mohlo být více podpořeno rozvolněnějším rozmístěním jednotlivých objektů a vytvořením tak ještě více intimního prostředí pro návštěvníky. | |
Architektonické řešení | B | Kladně hodnotím, že architektonický výraz staveb se snaží zachytit něco z obou kultur, odráží tradici, avšak jejich harmonický soulad zde není úplně přesvědčivý. Prostorově jsou hmoty objektů hravě rozvinuté s příjemným spojením do krajiny, kdy zároveň poskytují svou orientací maximální soukromí. Dispozicní rozdelení funkcí v rámci dvou apartmánů má opodstatnené vazby - princip japonských lázní onsen, který se zde autorce povedl dostat. Výraz čajového altánu odráží principy čajového rituálu od příchodu k objektu, jeho objevování až po vstup do intimního prostoru, který se může otevřít do krajiny. Autorka zde prokazuje svůj cit pro vnímání potřeb prostředí, člověka a přináší nenásilné seznámení s jinou kulturou. Koncept otevrenosti a uzavrenosti vytvárí spektrum různých atmosfér, které se dají prožít i v návaznosti na různá roční období. Ocenila bych větší jednoduchost čajového altánu i co se týká konstrukce, aby vynikl samotný vnitřní prožitek nenarušený komplikovaností vnitřního prostoru. Most, zakončující celé putování po krajině, nejdůvěrněji vykresluje japonský vliv. Nosné a konstrukčně funkční dřevěné sloupy nenásilně připomínají bránu torii. Návštěvník tak může prožívat zajímavou zkušenost při jeho procházení, kdy ho vede k jeho cíli. | |
Provozní řešení | C | Návrh v území provozně odpovídá logickému řešení a dokážu si představit funkčnost celého komplexu. Tento katalyzátor rozvoje území otevírá návštěvníkům nové zázemí a tím poskytuje maximální komfort pro přírodní koupele a relaxaci. Co mi zde chybí je úvaha o předpokládaném nárůstu návštěvníků, s jakou kapacitou autorka v území počítá. Bude vyčleněné parkoviště stačit? Budou stačit dva apartmány? Jak by se území dál rozvíjelo v případě potřeby jej rozšířit aniž by to narušilo určitou intimitu a prostor pro klid a odpočinek? Zvolená míra zastavění objekty mi zde není objasněna. Provozní řešení jednotlivých drobných objektů je z našeho západního pohledu jednoduchým úkolem. Avšak z toho japonského pohledu vychází z pro nás nezvyklých koncepcí a pravidel. Autorka erudovaným způsobem vytváří zajímavou a novou zkušenost, kde nechybí ani praktická stránka rozmístění funkcí a jejich návaznost. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Oceňuji, že v rámci konstrukce autorka vytváří jednoduché dřevostavby s použitím lokálních a ryze přírodních materiálů, které zapadají do svého okolí a umožňují funkční využívání objektů. Svým přirozeným stárnutím pak můžou naplnit koncept japonského wabi-sabi a postupně splynout se svým okolím. Japonsko je známo svojí tradicí tesařského řemesla a jeho pravidel a zároveň experimentováním s různými formami. Je tedy otázkou, zda by nestálo za to si s různou formou konstrukce více pohrát? Navržená konstrukce někdy působí až příliš masivně a těžkopádně, což dle mého názoru ubírá na navrženém projevu budov, které by měly ztělesňovat určitou lehkost a intimitu. Z praktického hlediska zde autorka neřeší fungování apartmánů v rámci rozvodů inženýrských sítí. Jakým způsobem bude objekt zásobován elektřinou nebo pitnou vodou a kam bude odvádět vody odpadní? Určitě by byla vhodná alespoň zmíňka o úvahách i na tuto praktickou a podstatnou stránku řešení. | |
Formální úroveň | A | Autorka přistupovala k tématu a celé práci velmi zodpovědně a je zde patrný zápal pro zvolenou tematiku, které se zde věnuje na teoretické úrovni více než samotnému návrhu. Dokumentace diplomové práce je podrobná a úplná. Grafické zpracování je na velmi vysoké úrovni, zpestřené vlastními kolážemi. V sekci analýzy vytváří uceleného, někdy až moc podrobného, průvodce japonskou architekturou a kulturou. Informace jsou zde přehledně a čtivě podány. 3D náhledy na jednotlivé objekty svou ilustrací vytváří jedinečnou atmosféru, oproti pak hlavním vizualizacím, kde se jejich atmosféra trochu ztrácí. Vše je zde srozumitelně podáno, jen hlavní myšlenky návrhu vyčteme spíše z textu. |
eVSKP id 150667