SUCHÝ, P. Výpočtové modelování dynamiky automobilní převodovky v prostředí MBS [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Diplomová práce pana Suchého zpracovává téma simulace dynamických dějů, nastávajících v převodových ústrojích osobních automobilů, v prostředí multibody softwaru ADAMS. Předmětná část je řešena na převodovém ústrojí MQ 281. Student na diplomové práci pracoval po celou dobu studia, při plnění dílčích cílů práce volil logické kroky, jež pravidelně diskutoval. Na konzultace chodil připraven, přičemž v případě vzniklého technického problému, při stavbě modelu, s vysokou mírou iniciativy přistupoval k nalezení řešení. Na práci oceňuji komplexitu výpočtového modelu a množství provozních stavů, jež se rozhodl řešit. Navýšení přidané hodnoty výsledků v oblasti vibroakustiky by pomohlo začlenění flexibility klíčových komponent. Této oblasti se student také věnoval, avšak s ohledem na výrazné navýšení výpočtové náročnosti modelu celého převodového ústrojí bylo z důvodu časových dispozic již upuštěno. Cíle práce byly splněny v celém rozsahu a doporučuji ji k obhajobě.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Diplomová práce pana Suchého se zabývá výpočtovým modelováním dynamických vlastností převodového ústrojí určeného pro osobní automobily. Předmětná část je obsažená na 86 stranách a je členěna na část rešeršní, zabývající se účelem, rozdělením a základními parametry převodových ústrojí z hlediska synergie s vozidlem. Dále je zde rozebrána strategie a klíčové funkce potřebné ke stavbě převodového ústrojí v prostředí multi-body softwaru Adams. Kapitola 3 na teoretické úrovni rozebírá přenosy silových účinků při záběru ozubených kol po stránce statické i dynamické. Oceňuji zde dostatečný rozbor vzniku chyby převodu a aspektů majících na tento ukazatel kvality záběru ozubení vliv. Rešeršní část je zakončená kapitolou 4, jež rozebírá vznik vibroakustických jevů v převodových ústrojích s ohledem na budoucí rozbor výsledků dosažených pomocí numerických simulací. Teoretická část se zabývá stavbou výpočtového modelu převodového ústrojí MQ 281. Mezi klíčové funkční celky, jež student modeluje, patří uložení hřídelí, tuhost záběru ozubení a funkcionalita řadicích synchronizační spojek. Postup stavby modelů je dostatečně popsán, neztotožňuji se však s průběhem radiální tuhosti na obrázku 15. Dále si myslím, že aplikace tření u valivých ložisek definovaného rovnicí 31 není příliš vhodná. Při definování geometrie pro výpočtový model v modulu Gear AT na obrázku 21 bych doporučil užití širšího mezikruží začínající patní kružnicí ozubení a směřující do středu kola. Způsob modelování řadicí synchronizační spojky vykazuje adekvátní postup, oceňuji zde zahrnutí vůlí. Následující kapitoly se zabývají simulacemi jednotlivých provozních stavů, přičemž první zohledňuje statické zatížení krouticím momentem a slouží k validaci vzniklého výpočtového modelu s analytickým přístupem výpočtu silových účinků. Další simulace řeší změnu úhlové rychlosti a krouticího momentu při jízdě na 5. rychlostní stupeň, přičemž výsledky jsou zde prezentovány prostřednictvím změny chyby převodu a dále hodnocení průběhu dynamických silových účinků pomocí frekvenčních spekter na rotačních komponentech. 3. simulace se zabývá hodnocením krátkodobých přechodových dějů vznikajících v převodových ústrojích při rozpojení pohonného řetězce, například při sešlápnutí spojky. Zde jsou hodnoceny průběhy úhlových výchylek klíčových komponentů v časové doméně. V tomto případě student provedl citlivostní analýzu na změnu boční zubové vůle u soukolí prvního rychlostního stupně, přičemž výsledky ukazují možnou změnu pořadí nárazu boků zubů dotčených ozubených kol s měnící se velikostí boční zubové vůle. Poslední typ simulace je zaměřena na změnu rychlostního stupně z 3. na 4. a výsledky zde prezentují pohyb komponentů synchronizační spojky a rozebírají klíčové okamžiky při tomto ději. Všechny 4 typy simulací mají jasně definované okrajové podmínky, doporučil bych však rozšířit popis o přiblížení danému zátěžnému stavu, který nastává v převodovém ústrojí při každé simulaci. V průběhu hodnocení výsledků vyvstalo několik dotazů, jež následně položím. Práce je logický členěna, psaná čtivou formou bez výrazných gramatických chyb. Kvalitu zpracování obrázků považuji za výbornou. Za slabší lze hodnotit množství použitých zdrojů a smysl některých částí, například tabulka 12, či zbytečně široký frekvenční rozsah ve spektrech. Závěrem lze říci, že cíle práce byly splněny a práci doporučuji k obhajobě
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | C |
eVSKP id 154179