HOLEŇA, V. Rozvodový mechanismus čtyřválcového řadového zážehového leteckého motoru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Václav

Diplomová práce, kterou zpracoval pan Bc. Vít Holeňa, má 84 stran textové části a 2 přílohy. Hlavním cílem bylo analyzovat stávající provedení rozvodového mechanismu leteckého motoru a využitím pokročilého výpočtového modelu navrhnout jeho možné úpravy s cílem snížit namáhání některých komponent a související vibrace. Diplomant využil k řešení těchto úloh software GT-Suite, což vyžadovalo seznámit se formou samostudia s poměrně rozsáhlým manuálem modulu Valvetrain. Úvodní kapitoly práce shrnují obecnější poznatky k ventilovým rozvodům, na které navazuje již konkrétní řešení, zaměřené především na nalezení vhodnějšího profilu vačky oproti stávající vačce tangenciální, u níž dochází k nespojitostem v průměhu zrychlení. Autor navrhl dvě varianty vačky se spojitým zrychlením, u nichž lze podle výsledků dynamického modelu očekávat zlepšení sledovaných dynymickýchh veličin v rozvodovém mechanismu. Tyto výpočty jsou ještě doplněny podrobnější modální analýzou jednotlivých komponet. Souhrnně lze konstatovat, že diplomová práce přináší výsledky, které by po ověření zkouškami na motoru mohly být aplikovány v praxi. Zadání diplomové práce bylo splněno v celém rozsahu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Kučera, Pavel

Autor práce Vít Holeňa měl za úkol navrhnout rozvodový mechanismus čtyřválcového řadového leteckého motoru. Student k řešení přistoupil dle cílů zadání v daném rozsahu odpovídajícím práci tohoto typu. V první části se rešeršně zabýval obecnou problematikou spojenou s návrhem rozvodů motoru. Potom následovala část, kdy již se zabýval konkrétním návrhem, kde nejdříve analyzoval aktuální konstrukci rozvodového mechanismu na konkrétním leteckém motoru. Dále již přistoupil na vlastní řešení, kdy především využitím softwaru GT-Suite vytvořil výpočtový model mechanismu, zadal základní parametry a pomocí optimalizace docílil vytvoření dvou variant tvaru vaček rozvodového mechanismu. Ať původní tak nové varianty se snažil analyzoval z hlediska jejich přínosu. Zároveň provedl pevnostní analýzy, aby bylo jasné, zda zlepšení kinematiky a dynamiky rozvodu má pozitivní přínos i pro snížení napětí v kritických místech rozvodu. Avšak pevnostní analýzy byly provedeny jen jako statické, tak je škoda, že se čtenář nedozví, jak by na tom byly součásti z hlediska životnosti. Dále pro čtenáře nemusí být zcela jasná implementace tlaku ve válci do výpočtového modelu. Co však lze důrazně vytknout je výkresová dokumentace, která se dá považovat za tristní. Už jenom způsob kótování je např. u výkresu vačkové hřídele ne podle standartu, nehledě na to, že tu nejsou uvedeny tolerance, geometrické tolerance jen omezeně atd. Přesto lze konstatovat, že práce jako celek splňuje požadavky pro obhajobu.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 148482