MACKO, M. Měnič pro motory Formule Student [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Šteffan, Pavel

Student Bc. Maroš Macko vypracoval diplomovou práci na téma „Měnič pro motory Formule Student“. Cílem práce bylo navrhnout a realizovat návrh výkonného měniče pro studentskou formuli VUT. Diplomová práce je mimo úvod a závěr rozdělena do čtyř kapitol, první kapitola obsahuje zdůvodnění návrhu, zbylé tři kapitoly se věnují návrhu systému a jeho implementaci a oživení v rámci formule student. Výsledkem je modulární koncept, který se skládá z několika jednotek (komunikační a řídicí jednotka, hlavní vysokonapěťová výkonová jednotka, kondenzátorová deska a kabeláž). Navržený systém umožnuje nezávislé ovládání dvou motorů. Student provedl návrh, realizaci, ověření a vyhodnocení celého navrženého zařízení. Zvolenou problematiku velmi dobře popsal, základní části nejprve simuloval a poté realizoval. Velmi bych chtěl také ocenit jeho přístup k řešení diplomové práce, kdy se tématu věnoval velmi zodpovědně a svědomitě plnil jednotlivé úkoly. Formální stránka práce odpovídá požadavkům kladeným na diplomovou práci, je zpracována na velmi dobré úrovni, práce působí uceleným dojmem. Vytknul bych pouze drobné formální nedostatky, jako jsou překlepy a použití ne čistě technických výrazů. Student vhodně pracuje s doporučenou literaturou, kterou průběžně cituje, celkem vychází z padesátisedmi pramenů. Předložená práce ukazuje, že student zmíněné problematice rozumí. Navrhuji proto práci k obhajobě se stupněm výborně a počtem bodů 96.

Navrhovaná známka
A
Body
96

Posudek oponenta

Tomíček, Pavel

Student se v předložené práci zabývá návrhem měniče pro motory typu PMSM s využitím ve Formuli Student. Text je dělen do čtyř kapitol, a to Motivace, Návrh systému a schémat, Návrh desek plošných spojů a Implementace systému. V první kapitole jsou představeny předchozí verze měničů a motorů, které určily požadavky na novou verzi, jenž je předmětem této práce. V další kapitole Návrh systému a schémat je popsán především výběr komponent, jejich vlastnosti a funkce v celém systému. V následující kapitole jsou představeny požadavky kladené na DPS a cena měniče. V poslední kapitole jsou zmíněny osazení a oživení zařízení. Text je psán čtivě, jeho forma a vyjadřování ale připomínají spíše povídku než odbornou práci. Práce není příliš dobře strukturována. Ocenil bych krátký teoretický úvod, který by čtenáři problematiku buzení a řízení motorů PMSM přiblížil. Až na jednu výjimku se v textu nevyskytují dílčí schémata. Čtenář tedy musí dané zapojení složitě hledat v přílohách. Většina zapojení z příloh, ale není přehledně popsaná, mnohdy ani zmíněná. Výpočtů je v textu méně, než by bylo vhodné. Například v části návrhu výkonové části měniče není jediný vztah. V práci se často vyskytují tvrzení, která nejsou citována. Z technické stránky je práce vynikající a nemám výhrad. Navržený měnič se zdá být funkční a překonává požadavky na něj kladené. Bohužel vzhledem k nedostatkům textu hodnotím práci 85 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
85

Otázky

eVSKP id 152471