TRAN XUAN, T. Využití kapilární elektroforézy pro stanovení vybrané skupiny flavonoidů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2021.
Student Bc. Tiep Tran Xuan předkládá svou diplomovou práci (DP) zpracovanou na téma „Využití kapilární elektroforézy pro stanovení vybrané skupiny flavonoidů“. Tato práce byla prováděna na základě spolupráce – dříve s dr. Zemanovou, následně s doc. Vítovou. Má za cíl rozšířit informace o extraktech z léčivek, které jsou předmětem zájmu na ÚCHPB. Teoretická část DP je klasicky pojata a přináší informace o flavoniodech, metodách stanovení apod. Experimentální část byla vypracovávána po znovuotevření vysokých škol, cca od začátku června. S iniciativou byla úspěšně přibližně v rámci jednoho měsíce optimalizována metoda stanovení a následně byly analyzovány dodané vzorky extraktů 4 rostlin. Při práci v laboratoři byl student systematický a pečlivý. Velmi brzy se naučil samostatně pracovat s CZE, jak s jejím ovládacím programem, tak dokázal řešit technické problémy jako byla např. výměna kapiláry. Pro stanovení obsahu vybraných 6 polyfenolových kyselin byla využita časově náročnější metoda standardního přídavku. Při vlastním vyhodnocování došlo k polevení úsilí. Z výsledků je patrné, že k antioxidační aktivitě extraktů léčivek přispívají stanovované polyfenolové kyseliny velmi málo. Práce byla odevzdána v řádném termínu. S přístupem i vlastní prací jsem spokojená a hodnotím DP stupněm A – výborně.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Studium literatury a její zpracování | B | ||
Využití poznatků z literatury | A | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Celkový přístup k řešení úkolů | A | ||
Využívání konzultací při řešení práce | A | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
Student předložil diplomovou práci na téma Využití kapilární elektroforézy pro stanovení vybrané skupiny flavonoidů. Práce je klasicky členěna na část teoretickou a experimentální. V části teoretické je charakterizována skupina flavonoidů. Dále student popisuje vlastnosti vybraných analytů a rostlin, ze kterých byly získány extrakty pro další analýzu. Zde mi chybí konkrétní poznatky, které sloučeniny lze v extraktech očekávat. Student se věnoval kapitolu i současnému stavu řešené problematiky, kde dle mého zvolil nevhodnou formu prezentace získaných informací. Při popisu analytických metod v této části naopak chybí to, jak konkrétně lze metodu kapilární elektroforézy využít pro analytické cíle svojí práce. Při popisu moderních možností využití elektroforézy opomněl dnes velmi důležité spojení s hmotnostní spektrometrií. Celkově teoretická část nepůsobí celistvým dojmem, jednotlivé části nejsou nijak propojeny a ve výsledku vlastně není jasné, proč student zvolil pro svou analýzu dané rostliny a analyty. Experimentální část obsahuje seznam použitých chemikálií, přístrojů a popis metody vlastního stanovení. V této části naopak student postupuje logicky, jednotlivé kroky optimalizace metody stanovení na sebe navazují. Kladně hodnotím i volbu grafického zobrazení postupu optimalizace. Hned u prvních obrázků elektroforegramů bych uvítala popis jednotlivých píků. Při separaci se navíc od začátku objevuje jen 5 píků, ale bylo analyzováno šest látek. Dle mého názoru se nedostatky z teoretické části projevily i v slabé diskuzi získaných výsledků. Ke zpracování mám několik připomínek. U některých odkazů student uvádí přímo v textu čísla stránek, to bych vynechala. U popisu kyseliny vanilkové je uveden i název kyselina vanilová. Jaký je správný používaný název v češtině? Místo anglického výrazu peak (včetně jeho skloňované verze) bych radši použila tvar pík. V práci není uvedena žádná kalibrační závislost. Přes uvedené připomínky doporučuji práci k obhajobě a hodnotím ji stupněm B.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků zadání | A | ||
Logické členění práce | B | ||
Kvalita zpracování výsledků | A | ||
Interpretace výsledků, jejich diskuse | B | ||
Využití literatury a její citace | C | ||
Úroveň jazykového zpracování | A | ||
Formální úroveň práce – celkový dojem | B | ||
Závěry práce a jejich formulace | B |
eVSKP id 131290