PUDÍK, T. Kapalinou chlazená, dělená hlava válce pro válec o zdvihovém objemu 1,6 litru [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2025.

Posudky

Posudek vedoucího

Svída, David

Bakalářská práce pana Timona Pudíka se zabývá konstrukcí kapalinou chlazené dělené hlavy válce pro vznětový spalovací motor. Rozměrově válcová jednotka odpovídá válcové jednotce současných vzduchem chlazených motorů Tatra. Cílem měla být konstrukční studie, zda lze vzduchem chlazenou dvou ventilovou hlavu nahradit kapalinou chlazenou čtyř ventilovou hlavou. Řešení práce od studenta vyžadovalo, aby se podrobně seznámil s funkcí a konstrukcí hlav válců vznětových motorů a provedl dostupnou rešerši již známých konstrukcí. Student hned od začátku přistupoval k řešení své práce velmi iniciativně a aktivně využíval všech konzultací a nabízených podkladů. Závěr a odevzdání bakalářské práce byl naopak zcela bez konzultace s vedoucím. Text odevzdané bakalářské práce je jasný a stručný bez zbytečného nafukování textu. Bohužel kapitola 5, která se cíleně věnuje konstrukci kapalinou chlazených dělených hlav a měla sloužit jako hlavní inspirace při budoucím návrhu je stručná až příliš. Stejně tak odůvodnění proč student prováděl analýzu sacího a výfukového kanálu u hlavy Tatra je nedostatečné. Prezentace konstrukce a umístění kanálů kapalinového chlazení, což bylo hlavní téma bakalářské práce je taky velmi stručné a povrchní. Práce zároveň poskytovala studentovi dostatečný volný prostor pro vlastní přínos ve formě dostupných výpočtů a analýz, čehož ale student nevyužil. Přes výše uvedené vítky, všechny body zadání byly splněny a práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Drápal, Lubomír

Předložená bakalářská práce se zabývá zajímavým tématem přestavby samostatné hlavy válce vznětového motoru z chlazení vzduchem na chlazení kapalinou, přičemž se zvyšuje i celkový počet ventilů ze dvou na čtyři. U bakalářské práce tohoto typu nelze očekávat prvotřídní konstrukční návrh zahrnující také drobné funkční a technologické detaily, nadto také třeba podpořený náročnějšími simulacemi. Na základě kvalitně provedené rešerše je však možné vytvořit alespoň hodnotný koncept takové hlavy válců. To se však v tomto případě úplně nepodařilo, neboť již rešerše je příliš obecná, založená na malém počtu zdrojů a nezahrnuje detailnější příklady konstrukčního řešení například kanálů a vodního pláště hlavy válců moderních vznětových motorů nákladních automobilů, pracovních strojů atd. Např. kulový spalovací prostor na obr. 2 se již delší dobu nepoužívá, hlava válců na obr. 4 pochází z motoru osobního vozu a malůvka na obr. 5 zase očividně zachycuje motor zážehový. Nesprávný je také mnohokrát se vyskytující termín „atomizace“ paliva. Anglický výraz „atomization“ totiž česky znamená rozprášení nebo rozstříknutí. Popis výchozí hlavy válce je logický a přehledně jsou zobrazeny nejdůležitější konstrukční prvky a připojovací místa. Čtenář se však nedozví, jak byly získány např. CAD modely pro analysu sacího a výfukového kanálu výchozího motoru. Vlastní konstrukční návrh sice teoreticky obsahuje všechny potřebné funkční prvky, ovšem celkově jej lze považovat za nanejvýše schematický. Není například uvedeno, z jakého materiálu je hlava navržena a model vykazuje zjevné nedostatky v tvarování sacích a výfukových kanálů. Chladicí plášť pravděpodobně tak nějak vyšel po vymodelování všeho ostatního a konstrukce hlavy válce vůbec neuvažuje jakékoli ustavení jádra chladicího pláště, přestože na obou hlavách z rešerše (kap. 5) je toto zřetelně vidět. Scházejí také nálitky vodítek ventilů. Konstrukce navržené hlavy válce je motivována spíše snadností modelování, neboť obsahuje například chybně navazující plochy, nedostatky v zaoblování, extrémně ostré hrany apod. Členění do kapitol rešeršní části není úplně logické a je otázkou, zda obrázek hlavy vytištěné z PLA potřebuje samostatnou kapitolu první úrovně. Také formátování dokumentu s prázdnými místy např. na str. 19 a 20 by mělo být lepší. Práce s literaturou je popsána v hodnocení rešeršní části. Nadto se v některých částech práce, např. na str. 21, objevuje nepřiznané doslovné citování textu z původního zdroje. Volba některých konstrukčních rozměrů hlavy je na str. 31 zdůvodněna technickou dokumentací, k níž však schází jakýkoli zdroj. Bibliografické citace použitých informačních zdrojů úplně neodpovídají aktuálně platně normě ČSN ISO 690:2022. Přestože na vlastním konstrukčním návrhu i samotném dokumentu by bylo mnoho co zlepšit, odevzdané dílo lze považovat za uspokojivé, a předloženou bakalářskou práci tak doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání D
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod D
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii E
Logické uspořádání práce a formální náležitosti D
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací D
Navrhovaná známka
D

Otázky

eVSKP id 165475