BIČAN, J. Softwarový sampler se zvuky cimbálu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Jirásek, Ondřej

Student měl dle zadání navrhnout a realizovat jednoduchý softwarový sampler obsahující tóny v celém rozsahu nástroje, v různé dynamice a o různých druzích excitace – obalenými a neobalenými paličkami. Dále měl nahrát vzorky zvuků cimbálu a vytvořit rejstříkové sady cimbálových zvuků. Student sehnal dostatečné množství dostupné literatury a nastudoval ji, projevil znalost MIDI a architektury VST, správně provedl analýzu stavby cimbálu z hlediska snímání vzorků: analyzoval struny a jejich rozložení, analyzoval funkci a vyzařování korpusu coby radiátoru. Student rovněž nastudoval a zúročil své vědomosti týkající se frekvenční charakteristiky mikrofonů a hlavně jejich směrové charakteristiky. Rovněž prokázal praktickou znalost mikrofonních technik XY, AB ad. Student v bezodrazové komoře provedl velice kvalitní náběr vzorků různými druhy paliček: hustě obalené, tence obalené a neobalené. Pečlivě je upravil. Oceňuji kombinované snímání XY seshora, dále pak z boků, ale i zespodu při získání hutnějších basů. Úspěšně vzorky implementoval do VST 2 pluginu, a to pomocí multiplatformního „opensource“ programu JUCE. Ve VST architektuře dobře navázal na MIDI protokol, zvláště pak na zkoordinování funkcí Note Off s následující zprávou Note On – koordinace byla potřebná i typická pro cimbálovou techniku hraní. Je škoda, že se studentovi nepodařilo dokončit jeden univerzální program fungující bez problému v různých vzorkovacích frekvencích i bitovém rozlišení většiny host aplikací. Řada věcí se na prototypu musí samozřejmě dále vylepšovat, ale i tak student prokázal patřičnou míru samostatnosti, kreativity a erudice.

Navrhovaná známka
A
Body
91

Posudek oponenta

Přikryl, Lubor

Angličtina abstraktu je slabá, úplně tam chybí členy, počínaje „The major aim…“ , i v textu, např. opensource není jedno slovo aj. Dále pak klíčové slovo plug-in se správně píše s pomlčkou atd. Úvod vysvětluje základní principy vzorkování, ale vysvětlená teorie je velmi stará. Podrobný rozbor příkazů MIDI není potřeba opisovat do bakalářské práce, jedná se o standardy a normy, definované příslušnými organizacemi, stačí uvést zdroj a odkaz. Z věty „je žádoucí dodržet vzorkovací teorém“ je vidět neúplné pochopení základů teorie digitálního zpracování signálů. V části 1.4.2. je vyloženě chybně uvedeno, že při malé vyrovnávací paměti nestíhá karta zpracovávat data. Není uvedeno jaká karta, ale neplatí pro žádnou. Nezvládnutí zpracování způsobeno dobou zpracování procesorem vzhledem k časování vláken v OS. Pasáž o mikrofonech v kapitole 2 je zbytečné prodloužení délky práce, stačí napsat, jaké požadavky jsou na snímání zvuku pro sampler a jaký typ mikrofonu tomu vyhovuje. Po stranu 29 je obecná část, převzatá z literatury, s minimálním analytickým závěrem vzhledem k samotné práci. Důvodem pro použití dalších vstupů není to, že jsou k dispozici na předzesilovači, výběr vybavení je podle teoretického zdůvodnění - směrové charakteristiky zdroje a dislokaci jednotlivých částí zdroje. Stejně tak vrzající židle měla být vyměněna a ne zahrnuta do pojednání o zpracování. Kapitola 3, pojednávající o vytvoření plug-in modulu v JUCE ukazuje, že autor zvládnul samostatně vytvořit takový modul a prokázal programátorské schopnosti. Poněkud nejasně, mimo jiné i kvůli terminologii „HW“/„Keys“ (druhý odstavec v části 3.3.7), vyznívá část o dvou variantách zacházení s MIDI Note On/Off a Sustain, ale fakticky je směr těchto úvah správný. Shrnutí a závěr v kapitole 4 a 5 obsahují informace, které jsou hodnotné a správně se zabývají tím, co vyřešeno bylo a co nebylo. Formálně by bylo lepší tyto informace přehledně rozdělit. V pojednání o vzorkovací frekvenci se ale ignoruje fakt, že DAW běžně používají mnohem větší vzorkovací kmitočty, než dvě uvedené v práci. Grafické a typografické zpracování je průměrné.

Navrhovaná známka
C
Body
70

Otázky

eVSKP id 101931