KOMORÁŠ, M. Vliv legur na prokalitelnost cementačních ocelí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Jan, Vít

Práce Miroslava Komoráše řeší konkrétní problém z průmyslové praxe popisující nevyhovující tvrdost cementovaných ploch na nově používaném materiálu dráhy hydraulického motoru. Téma vzniklo z konzultací studenta s průmyslovým podnikem, a student tedy byl velmi dobře obeznámen se skutečným technologickým provozem. Práce teoreticky hodnotí vliv jednotlivých prvků na prokalitelnost a v experimentální části, která tvoří hlavní hodnotu práce, pak používá především metalografické techniky pro hodnocení mikrostrukturního stavu obou ocelí a jejich srovnání. Ve výsledku dochází práce s využitím také měření mikrotvrdosti ke konstruktivním závěrům, které pokud ještě nebyly tak budou součástí úvah řešení předmětného problému přímo v provozu. Práce je dobrým dokladem toho, že se student umí vyrovnat s inženýrským problémem a na základě několika experimentálních technik navrhnout možná řešení problematické situace. Práci doporučuji k obhajobě a hodnotím výborně.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Helán, Jiří

Předložená bakalářská práce se zabývá vlivem legur na prokalitelnost cementačních ocelí. V teoretické části je pojednáno obecně o cementačních ocelích a vlivu legovacích prvků na jejich vlastnosti. Dále pak jsou popsány používané druhy tepelného zpracování – žíhání, kalení a popuštění. Následující část se věnuje chemicko-tepelnému zpracování, a to zejména cementaci. Jsou zde uvedeny různé technologie cementování a druhy kalení. V experimentální části bakalářské práce jsou analyzovány konkrétní součásti používané v hydraulickém motoru – dráhy. Jsou porovnány průběhy mikrotvrdosti HV1 a mikrostruktury široce používané cementační oceli 18NCD6 a pro cementaci méně tradičního materiálu 34Cr4, kterým byl materiál 18NCD6 nahrazen. Práce se snaží řešit problém místně nízké tvrdosti na daných součástech při použití materiálu 34Cr4 pomocí analýzy mikrostruktury. Dochází k závěru, že hlavní příčinou nedosažení předepsané povrchové tvrdosti je společně s nižším obsahem legovacích prvků, také nízká rychlost chlazení při kalení dusíkem po provedené cementaci. Zvláště oceňuji praktická doporučení v závěru práce (zvýšení tlaku kalení, snížení počtu kusů v peci). Práce má celkově dobrou grafickou úroveň. O pečlivosti provedení metalografických výbrusů svědčí kvalitní fotografie mikrostruktury.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
A

Otázky

eVSKP id 100852