ORAVOVÁ, P. Vývoj testu na měření reakčního času a pozornosti [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Předmětem diplomové práce studentky Pavlíny Oravové byl vývoj testové hry pro měření reakčního času dětí. Téma práce bylo součástí projektu Nadané děti, kde představuje jednu část komplexního diagnostického systému pro testování dětí školního věku. Studentka se v rámci studia seznámila s teorií testů využívaných pro diagnostiku v psychologii a prostudovala značné množství relevantních zdrojů. V první části práce se v souladu se zadáním zabývala faktory ovlivňujícími reakční dobu z pohledu použité techniky (zde počítače, systému a počítačové sítě) a online testování. Dále diskutuje jednotlivé testy a na základě analýzy testů sestavuje vývojové diagramy. Další fází práce je sestavení samotných testů jako online aplikací ve zvoleném programovém prostředí React. Výsledkem práce je sada tesů, které je možné integrovat do prostředí projektu Nadané děti a napojit na databázové struktury paralelně řešeného systému. Soubor testů byl rovněž testován na dobrovolnících školního věku za účelem odladění programů. Po formální stránce nemám k práci výhrady. Přesto, že se jedná o velmi interdisciplinární téma, zhostila se studentka práce velmi aktivně a pronikla do podstaty problému. Předloženou diplomovou práci studentky Bc. Pavlíny Oravové hodnotím známkou „výborně“ / A.
Studentka Pavlína Oravová se zabývala vývojem testů pro kvantifikaci kognitivních schopností, konkrétně reakčního času a pozornosti. Zadání je spojeno s projektem Nadané děti a řešení bude využíváno Fakultou sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně při diagnostikování dětí školního věku. Jedná se o zcela aktuální a velmi potřebnou problematiku online testování kognitivních schopností a to se zaměřením na vývoj softwarové testovací aplikace založené na webových službách s ohledem na limitaci používaného hardware. Text práce je v rozsahu 66 stran plus přílohy a obsahuje seznam 106 zcela relevantních odborných pramenů. Po formální stránce je práce velmi dobře zpracovaná, struktura a úprava textu je plně akceptovatelná. Některé části obsahují překlepy nebo nesprávné formulace („standartní“, „online problematika online diagnostiky“, „výzkumy založené na webu“, …), ale jejich počet je nízký. Po odborné stránce je práce dobře koncipovaná, obsahuje všechny potřebné části. Oceňuji zejména výstižný popis jednotlivých testovacích metod a teorií, na kterých jsou založeny. V kapitole 6 a 7 je velmi jasným způsobem popsán návrh a vlastní realizace webových aplikací. Jednotlivé algoritmy jsou pak otestovány a výsledky jsou stručně diskutovány. Popis Stroopova testu v realizované webové aplikaci je nejasný a nepoučený uživatel bude při prvním i druhém použití zmaten. Vyčíslení průměrného reakčního času na 16 platných míst nedává smysl, je vhodné zaokrouhlení. Ocenil bych také otestování na větším vzorku probandů, kde by již bylo možné vyhodnotit snadnost použití a případné obtíže s pochopením použití testu probandy. Předloženou práci nicméně hodnotím velmi pozitivně a získané výsledky považuji za užitečné pro odborníky pracujícími v oblasti psychologických testů. Programová realizace je dobrým základem pro rozšiřování aplikace.
eVSKP id 110559