TEPLAN, K. Hra s procedurálními nepřáteli [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.

Posudky

Posudek vedoucího

Milet, Tomáš

Studentovu práci hodnotím stupněm B (85 bodů). Student byl aktivní, ale konzultoval spíše méně. Měl problémy s časem, organizací a zálohami. Celkově však student pracoval dobře.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Cílem práce bylo vytvořit herní demo, které obsahuje procedurální nepřátele řízené umělou inteligencí. Zadání je obtížné, neboť vyžaduje studium a realizaci obtížných témat.
Práce s literaturou Student využil doporučenou literaturu a sám si dohledal další potřebné zdroje.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student konzultoval spíše zřídka. Na konzultacích se snažil všechno dohnat. Studentova práce byla místy chaotická.
Aktivita při dokončování Student svou práci nestíhal dokončit.
Publikační činnost, ocenění Technická dokumentace může posloužit jako návod jak vytvářet procedurální nepřátele s umělou inteligencí.
Navrhovaná známka
B
Body
85

Posudek oponenta

Pečiva, Jan

V rámci své bakalářské práce zvládl student nastudovat teorii L-systémů, navrhnout vlastní L-systém, vytvořit funkční hru, a implementovat umělou inteligenci bojujících robotů za využití strojového učení a neuronových sítí. Samotná inteligence robotů není vysoká, ale na standard bakalářské práce výsledek považuji za nadstandardní úspěch. Textová část pak pěkně popisuje všechny realizované části projektu a nemám k ní závažnějších výhrad. Proto navrhuji hodnocení A-90 bodů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Zadání kombinuje oblast procedurálního generování s oblastí strojového učení. Domnívám se tak, že zadání lze považovat za obtížné.
Rozsah splnění požadavků zadání Cíle práce byly dosaženy, což je velkým úspěchem této ne jednoduché práce. Drobná výhrada by směrovala k opomenutí některých méně významných bodů zadání jako vytvořit demonstrační video, či testovat hru na uživatelích. Z práce úplně není zřejmé, jak a zda byly tyto body splněny. Nicméně vzhledem k náročnosti této práce nepovažuji tento nedostatek za příliš závažný problém.
Rozsah technické zprávy
Prezentační úroveň technické zprávy 90 Práce má logickou strukturu a je pěkně zpracovaná. Čtenář je nejprve uveden do historie procedurálního generování v oblasti počítačových her, pak je oblast procedurálního generování rozebrána teoreticky. Následně je představena idea hry využívající procedurální generování, a na závěr její praktická realizace.
Formální úprava technické zprávy 80 Práce je psána pěknou angličtinou a má pěknou úpravu. Text je srozumitelný a plyne přirozeně. Přesto práce obsahuje množství gramatických chyb. Uvádím pár příkladů: str. 3: [...Paper] proceed to -> proceeds str. 17: This definition bit complicated can be easily understood on simple example... -> pravděpodobně špatná konstrukce věty. Lépe např. This definition is a little complicated, but can be easily understood on a simple example... str. 18: System that will be suitable for the specific purpose of generating robots from blocks. -> chybí sloveso ve větě nebo spojení s předchozí větou str. 30: Visual example of such a tournament in Figure 3.11. -> chybí sloveso
Práce s literaturou 95 Práce se odkazuje na zdroje a obsahuje rozsáhlou bibliografii čítající 29 položek s množstvím vědeckých článků a knih. Práci s literaturou hodnotím jako nadstandardní. Přesto by se dalo práci vytknout, že "Encyclopedia of video games" je v bibliografii uvedena dvakrát, jako reference 26 a 27. A že práce se na straně 23 odkazuje na "article Reinforcement Learning: A Survey", ale není zde žádný odkaz do bibliografie. Tam se tento zdroj rovněž nevyskytuje.
Realizační výstup 90 Realizační výstupem je funkční hra vytvořená v herním engine Unity využívající procedurálního generování a strojového učení. Inteligence vytvořených robotů není příliš vysoká, avšak pouhý fakt, že se projekt podařilo úspěšně realizovat, považuji za značný úspěch. Student prokázal značné schopnosti invence a rozsah práce hodnotím jako nadstandardní.
Využitelnost výsledků Práce je využitelná jako hra, ale i jako demonstrační projekt pro principy strojového učení a procedurálního generování.
Navrhovaná známka
A
Body
90

eVSKP id 153391