VESELÝ, B. Virtuální laboratoř pro PYNQ [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2024.
Student vytvořil funkční aplikaci, která splňuje požadavky zadání. Při tvorbě systému se však objevily různé problémy, které práci zkomplikovaly a ne všechny se podařilo vyřešit (jako je např. problém eskalace práv na uzlech, což vzhledem k přímému přístupu k hardwaru může být obtížně řešitelný problém a bylo by nutné změnit kompletně některé přístupy např. k bootování kitů). Studentovi se však podařilo tyto problémy omezit a zejména významně omezit možné následky. Proto považuji zadání za splněné a navrhuji hodnocení stupněm D - uspokojivě .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Cílem bylo vytvořit kompletní systém pro rezervaci a spravování přístupů k zařízením PYNQ. Zadání bylo obtížnější, jelikož se jedná o kombinaci několika vrstev aplikace (uživatelské, síťové a správa jednotlivých uzlů). Student zadání splnil ve všech bodech, výsledná aplikace je však spíše minimalistická. | ||
Práce s literaturou | Student si na témata poskytnutá vedoucím vyhledával vhodné zdroje. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Student byl během řešení této práce velmi aktivní, svůj postup konzultoval. | ||
Aktivita při dokončování | Práce na implementaci byla průběžná, text však byl dokončován na poslední chvíli. V rámci psaní textu bylo několik kol připomínek a opravování, kdy se studentovi podařilo významnou část komentářů zapracovat. | ||
Publikační činnost, ocenění | Není známa. |
S ohledem na výše uvedené skutečnosti navrhuji souhrnné hodnocení stupněm D - uspokojivě , 65 bodů .
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Vytvoření komplexního a současně pro potřeby výuky uživatelsky přívětivého řešení, které by umožňovalo řízení sdíleného přístupu ke vzdáleně umístěným hardwarovým přípravkům, představuje poměrně komplexní záležitost. Z tohoto důvodu bych zadání charakterizoval coby obtížnější, byť to tak nemusí na první pohled vypadat. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Zadání bylo v zásadě splněno. Určité výhrady lze však vznést ohledně bodu 6) zadání. Je sice hezké, že rezervační systém se jeví býti funkčním. Nicméně z pohledu podpory výuky předmětů jako IVH by bylo vhodné demonstrovat i to, kterak vzniknuvší řešení zvládá interakci s hardwarovými prvky vytvořenými na úrovni HDL jazyků skrze tzv. overlay soubory po jejich umístění na cílovou desku PYNQ-Z2. | ||
Rozsah technické zprávy | Rozsah technické zprávy jen těsně naplňuje minimální požadovaný rozsah. Domnívám se, že kromě implementace samotné mohla být větší pozornost věnována detailnímu zdokumentování způsobu použití vytvořeného řešení na reálném příkladu. Tato část v technické zprávě evidentně chybí. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 65 | Hlavní část technické zprávy je tvořena celkem 7 kapitolami, které jsou uspořádány v logickém sledu. Díky ne příliš šťastně zvolená struktura kapitol 4. a 5. činí technickou zprávu pro čtenáře místy hůře srozumitelnou. Připomínky k prezentační úrovni pak shrnuji níže: v případě 2. kapitoly bych očekával namísto podrobné diskuse obecných přístupů více pozornosti věnované rešerši konkrétních řešení pro vzdálené sdílení přístupu k hardwarovým prvkům jako jsou vývojové FPGA desky, kdy se jedná o poznatky důležité pro návrh koncepce vlastního řešení domnívám se, že v rámci 4. kapitoly není zcela ideálně koncipována její struktura, kdy se přeskakuje od jednoho tematického celku k druhému namísto systematicky koncipovaného výkladu sekce 5.1, kterou nalezneme na úplném začátku 5. kapitoly, se zabývá architekturou řešení, kdy se domnívám, že tento aspekt měl být řešen již v kapitole předchozí zbývající sekce v rámci 5. kapitoly by v kombinací s již dříve zmíněným demo příkladem či tutoriálem mohly být zařazeny do separátní kapitoly | |
Formální úprava technické zprávy | 70 | K jazykové stránce se nemohu relevantně vyjádřit z důvodu zpracování technické zprávy ve slovenském jazyce. Nicméně je možno upozornit na jisté nedostatky z pohledu formátování textu: obrázek 3.2 na str. 9 je poněkud nelogicky umístěn až při spodním okraji stránky, přičemž mezi ním a textem je spousta volného místa obrázek 4.3 mi přijde poněkud rozostřený a snad až zbytečně velký obrázky 5.1 a 5.2 jsou na sebe příliš namačkané, což z estetického hlediska nepůsobí dobře strany 22 a 23 jsou zaplněny pouze obrázky, na které se autor odkazuje z textu až o dvě stránky předcházejícího; zde bych doporučil obrázky vhodněji zkombinovat z textem a umístit je bezprostředně tam, kde se o nich hovoří na straně 27 je v případě obrázku 5.8 jeho popisek umístěn nepatřičně daleko | |
Práce s literaturou | 65 | K práci s literaturou mám následující připomínky: zdroj [1], a např. i zdroj [7], by dával smysl snad jen v případě, pokud by na něm bylo založeno praktické demo prokazující vlastnosti systému domnívám se, že v kontextu zaměření projektu je zdroj [2] spíše nadbytečný když není tématem projektu oblast tzv. vysoce náročných výpočtů, možná ani zdroj [5] není zcela relevantní doporučoval bych použít více informačních zdrojů zabývajících se řešením sdíleného přístupu k vývojovým deskám či virtuálními laboratořemi jako takovými zdá se mi, že v přehledu referencí chybí zdroje pojednávající o zvolených technologiích | |
Realizační výstup | 65 | Uživatelské rozhraní systému bych označil za funkční, avšak poněkud spartánské. Pro plnohodnotné využití v rámci předmětů jako IVH, kdy se občas na projekty využívají i vizuální prvky, chybí přímo v rezervačním systému podpora pro zpracování obrazu z kamery. Rovněž bych zde ocenil podrobné demo ukazující vytvoření hardwarových IP bloků na úrovni HDL jazyků, jejich integraci do podoby tzv. overlay modulů spustitelných na cílové desce a vzájemnou interakci s Jupyter notebookem v kombinaci s rezervačním systémem. | |
Využitelnost výsledků | V současné podobě je vytvořené řešení použitelné pro podporu výuky hardwarových předmětů jako IVH jen velmi obtížně. Lze uvažovat pouze o takové situaci, kdy je možno chování bloku vytvořeného v některém z HDL jazyků ověřit na cílové desce i bez vizuální kontroly. Po doplnění stávajícího řešení o podporu pro zpracování obrazu z kamery, a případné další aspekty identifikované v 6. kapitole technické zprávy, by však mohlo jít o vcelku zajímavou pomůcku. |
eVSKP id 152803