BILÍK, P. Virtuální měřicí přístroje pro podporu výuky [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.

Posudky

Posudek vedoucího

Mikulka, Jan

Student Bilík vypracoval diplomovou práci, v rámci které vytvořil systém pro simulaci reálných měřicích přístrojů, zdroje signálu a pomocných přípravků pro podporu distanční výuky na FEKT VUT v Brně. Práce je zpracována srozumitelně a má odpovídající rozsah. Po formální stránce bych vytknul jen horší grafiku zdrojových kódů po tisku práce, které byly vloženy jako bitmapové obrázky. V rámci realizace praktické části student pracoval spíše s on-line zdroji a manuály k přístrojům, což lze u práce tohoto typu předpokládat. Student svým aktivním přístupem během celého semestru vytvořil funkční systém včetně zdokumentovaného aplikačního rozhraní, které umožňuje systém dále rozvíjet a využít tak pro demonstraci základního ovládání přístrojů během teoretické výuky. Některé funkce přístrojů nejsou implementované, což není v rozporu se zadáním, protože cílem bylo ukázat, že zvoleným postupem je možné implementovat přístroje s diametrálně odlišnou funkcionalitou (multimetr, osciloskop, generátor signálů) a také sestavit ukázkovou laboratorní úlohu. To vše bylo splněno a k práci tím pádem nemám výhrady.

Navrhovaná známka
A
Body
95

Posudek oponenta

Marcoň, Petr

Student, Petr Bilík v rámci své diplomové práce vytvořil a zdokumentoval webovou aplikaci „Virtuální měřicí přístroje VUT“. V této aplikaci jsou simulovány tři přístroje, které se vybranými funkcemi a vzhledem podobají přístrojům reálným, a to určitému typu multimetru, osciloskopu a generátoru. Dále vytvořil virtuální propojovací přípravek a převodník U/I. Pro testování simulačních prvků dobře slouží navržená laboratorní úloha. Pro vytváření webové aplikace student využil jazky HTML, CSS a javaskriptovou knihovnu jQuery. Po stránce věcné jsou zřejmé velmi dobré znalosti autora v oblasti tvorby webových aplikací a také teorie měření. Student podrobně popisuje tvorbu aplikace, přenos dat, propojování simulovaných prvků. Méně podrobně se věnuje simulátorům, emulátorům a motivaci využít právě navrženou aplikaci. Podrobněji by měl být vysvětlen matematický popis generování signálu a případné začlenění chyb měřicích přístrojů a rozsahu výstupního signálu generátoru. U demonstrační úlohy „Generátor Siglent“ by měly být v úloze využity koaxiální vodiče. Nápovědu ve webové aplikaci doporučuji rozšířit o tabulku 3.3, která je uvedena v diplomové práci. U osciloskopu by bylo vhodné implementovat funkci „treshold“. Po formální stránce obsahuje práce jen drobné chyby jako například několik překlepů. Rovněž bych doporučil číslovat všechny nadpisy třetí úrovně. V textu také nejsou uvedeny odkazy na některé obrázky (2.1, 2.2, 2.3). V seznamu literatury jsou uvedeny pouze online zdroje, což může být dáno omezenou dostupností knihoven. Student projevil dobré znalosti v oblasti teorie měření v elektrotechnice. Tyto znalosti dokázal využít při vytváření webové aplikace “Virtuální měřicí přístroje VUT”, kterou mohou použít studenti pro seznámení s daným přístrojem například jako přípravu pro měření v laboratoři. Zadání diplomové práce bylo splněno. Navrhuji 87 bodů.

Navrhovaná známka
B
Body
87

Otázky

eVSKP id 133776