KROČIL, P. Zástavba pohonné jednotky LYCOMING do letounu Bristel UL [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Píštěk, Antonín

Téma DP vychází z požadavku firmy BRM AERO instalovat do stávajícího letounu Bristell americký motor typu Lycoming nebo Continental pro zvýšení komerčních aktivit na americkém trhu. Tento základní požadavek vymezil prostor pro realizaci DP a její rozsah. Těžiště bylo ve výběru pohonné jednotky , řešení hmotnostních a centrážních požadavků a konstrukční řešení motorového lože pro tuto variantu. Závěry, které diplomant uvádí nejsou zejména z hlediska provozní ekonomie příznivé , ale poskytují firmě důležité podklady při rozhodování o realizaci řešené modernizace.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Juračka, Jaroslav

DP je představuje standardní téma zástavby, ovšem je patrně ovlivněno již předem definovaným požadavkem průmyslu na konkrétní motor. Práce je dostatečně rozsáhlá a odpovídá zadání vyjma návrhu postupu certifikace, který chybí. Pozitivně hodnotím snahu o hodnocení výběru motoru vícekriteriální fcí, ale v úvodní rešerši nejsou zahrnuty sférické spalovací motory umožňující provoz na BA, a váha typu vstřikování není konzistentní. K terminologii a některým souvislostem mám místy výhrady, spolu dalšími faktickými poznámkami: - student zbytečně kombinuje předpisy CS-VLA a CS-23 pro letoun na US trh, - nová letová obálka pro již existující letadlo znamená novou certifikaci, – analytická polára stanovena dle podkladů jiných výrobců nemá odpovídající vypovídající dopad, zvláště pak při odhadu CD0, - proč tabulka 23 a 24 má nenulový tah, ale nulovou sílu Fx (nekonzistence zatížení, např. Mx je uváděn), - výpočet předpětí šroubu by si zasloužil obrázek rozložení sil a lepší popis. Zvláště pak vstupní síly do výpočtů, - k pevnostnímu výpočtu bych doporučoval analýzu rozvedení síly od svorníku ML do konstrukce draku, - návrh kapotáže pomíjí velikost otvorů pro odsávání vzduchu a hodnocení jejich vlivu, – návrh výměníku vzduchu nezohledňuje kontakt výměníku s výfukovým potrubím, což může mít katastrofické dopady dané otravou posádky výfukovými plyny, - u návrhu palivové soustavy není uvedena analýza průtočnosti s ohledem na dvojnásobnou spotřebu motoru, – finanční analýza nákladů na remotorizaci nezahrnuje náklady na schvalovací proces zástavby. Cena benzínu AVG neodpovídá standardní ceně vč, SPD a DPH. Dále pak v analýze není zahrnuto havarijní pojištění a platby za radiostanici.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání C
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 125317