KROČIL, P. Zástavba pohonné jednotky LYCOMING do letounu Bristel UL [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2020.
Téma DP vychází z požadavku firmy BRM AERO instalovat do stávajícího letounu Bristell americký motor typu Lycoming nebo Continental pro zvýšení komerčních aktivit na americkém trhu. Tento základní požadavek vymezil prostor pro realizaci DP a její rozsah. Těžiště bylo ve výběru pohonné jednotky , řešení hmotnostních a centrážních požadavků a konstrukční řešení motorového lože pro tuto variantu. Závěry, které diplomant uvádí nejsou zejména z hlediska provozní ekonomie příznivé , ale poskytují firmě důležité podklady při rozhodování o realizaci řešené modernizace.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
DP je představuje standardní téma zástavby, ovšem je patrně ovlivněno již předem definovaným požadavkem průmyslu na konkrétní motor. Práce je dostatečně rozsáhlá a odpovídá zadání vyjma návrhu postupu certifikace, který chybí. Pozitivně hodnotím snahu o hodnocení výběru motoru vícekriteriální fcí, ale v úvodní rešerši nejsou zahrnuty sférické spalovací motory umožňující provoz na BA, a váha typu vstřikování není konzistentní. K terminologii a některým souvislostem mám místy výhrady, spolu dalšími faktickými poznámkami: - student zbytečně kombinuje předpisy CS-VLA a CS-23 pro letoun na US trh, - nová letová obálka pro již existující letadlo znamená novou certifikaci, – analytická polára stanovena dle podkladů jiných výrobců nemá odpovídající vypovídající dopad, zvláště pak při odhadu CD0, - proč tabulka 23 a 24 má nenulový tah, ale nulovou sílu Fx (nekonzistence zatížení, např. Mx je uváděn), - výpočet předpětí šroubu by si zasloužil obrázek rozložení sil a lepší popis. Zvláště pak vstupní síly do výpočtů, - k pevnostnímu výpočtu bych doporučoval analýzu rozvedení síly od svorníku ML do konstrukce draku, - návrh kapotáže pomíjí velikost otvorů pro odsávání vzduchu a hodnocení jejich vlivu, – návrh výměníku vzduchu nezohledňuje kontakt výměníku s výfukovým potrubím, což může mít katastrofické dopady dané otravou posádky výfukovými plyny, - u návrhu palivové soustavy není uvedena analýza průtočnosti s ohledem na dvojnásobnou spotřebu motoru, – finanční analýza nákladů na remotorizaci nezahrnuje náklady na schvalovací proces zástavby. Cena benzínu AVG neodpovídá standardní ceně vč, SPD a DPH. Dále pak v analýze není zahrnuto havarijní pojištění a platby za radiostanici.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 125317