RIVOLA, M. Mobilní hra typu obrana hradu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Pluskal, Jan

Student se během vypracování práce věnoval převážně implementační stránce, přičemž značně zanedbal ostatní body zadání. Zejména bod 1 týkající se průzkumu aplikací, ale i následující body týkající se návrhu, implementace i testování, tedy by se dalo říci, že zanedbal textovou část obecně.  Navrhuji hodnotit práci stupněm E jako dostatečnou.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Informace k zadání Téma bylo vypsané na popud autora práce. Cílem práce nebylo implementovat "další" hru, ale přijít s unikátními koncepty, které se ve hrách typu "obrany hradu" na mobilních platformách nevyskytují. Výsledek práce dle mého názoru splňuje zadání po implementační stránce, ale mám značné výhrady k úrovni technické zprávy jako celku, tj. typografie, vysázení literatury, obsahu, stylistiky i zveřejněných zdrojových kódů. 
Práce s literaturou Student samostatně nalezl 19 zdrojů. Vysázený seznam literatury není konzistentní, kombinuje ISBN-10, ISBN-13 a přebývají odkazy na Google Books.
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace Student začal vypracovávat semestrální projekt se značným zpožděním a při obhajobě byl upozorněn na nízkou kvalitu práce slovně i bodovým hodnocením. První část letního semestru pokračovala v podobném duchu velmi nízkou aktivitou. Student byl několikrát upozorněn na potřebu inovativnosti, vylepšení typografické stránky práce a obsahu.
Aktivita při dokončování Student dokončil práci na poslední chvíli, výsledná podoba nebyla konzultována. Zpětná vazba sdělená při poslední konzultaci nebyla plně zapracována.
Publikační činnost, ocenění Hra je dostupná na Google Play. Zdrojové kódy jsou zveřejněny v GitHub repositáři. Nicméně, dokumentace ke zdrojovým kódům neexistuje, což značně znemožňuje ověřit funkčnost. Licence je pouze šablona bez vyplněného roku a autora.
Navrhovaná známka
E
Body
50

Posudek oponenta

Dolejška, Daniel

Realizační výstup splňuje požadavky zadání, byl publikován na veřejné platformě i stažen a hrán dalšími uživateli obchodu Google Play. Text práce ovšem obsahuje nezanedbatelné chyby, neobsahuje technický popis a analýzu v rozsahu a detailu očekávaném v bakalářské práci. Především problematické sekce jsou pak návrh a implementace (důvody jsou uvedeny výše). Na základě výše uvedených důvodů hodnotím práci stupněm E .

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Náročnost zadání Cílem práce je implementace hry v žánru obrana hradu s inovativním prvkem ve formě ovládání spojeneckých jednotek (za účelem stavby budov i podílení se na samotné obraně hradu). Student k implementaci využívá moderní herní engine a vývojové studio Unity3D značně usnadňující vývoj řešení. Zadání tedy hodnotím jako průměrně obtížné.
Rozsah splnění požadavků zadání Splnění jednotlivých bodů zadání: Kapitola 3.2 se věnuje analýze existujících her se zaměřením na ovládání jednotek a možnostem vylepšení tak jak je vyžadováno v zadání. Dle autora je důležité sledovat i další aspekty (kapitola 3.1), těm se autor následně ovšem nevěnuje. Návrh dle kapitoly 4 práce odpovídá požadavkům zadání (umožňuje dávat rozkazy spojeneckým jednotkám, vylepšovat hrad, zkoumat různé typy jednotek a používat speciální schopnosti). Inovativní koncept je autorem explicitně popsán a snaží se používat formalismu ve formě konečných automatů k reprezentaci navrženého chování jednotek - prezentované obrázky ovšem spíše přípomínají obecné stavové diagramy, než konečné automaty. Hra byla dle návrhu implementována a zveřejněna na obchodě Google Play a to pod názvem "Dhjwkgeq Qwelwkfdjn Qwejklasdj." Podrobnější vysvětlení volby tohoto názvu není v textu autorem uvedeno. Aplikace je funkční na platformě Android a zařízeních, jež ji využívají. Zhodnocení dosažených výsledků je autorem prezentováno pouze prostřednictvím statistik z pravděpodobně obchodu Google Play (autor zdroj neuvedl, kapitola 6.1.1) a nástroje Unity Analytics (6.2, 6.4). Dále autor sice tvrdí, že dodatečnou zpětnou vazbu od dalších uživatelů získával, jejich počet a jakékoliv podrobnější vyhodnocení ovšem zcela chybí (kapitola 6.5) .  
Rozsah technické zprávy Dle fakultní aplikace pro analýzu rozsahu PDF dokumentů ( https://app.fit.vut.cz/normostrany ) má odevzdaná zpráva zhruba 55 normostran včetně obrázků. Celkový rozsah práce tedy je zhruba v jejím obvyklém rozmezí ovšem dostatečnost rozsahů jednotlivých kapitol je diskutabilní.
Prezentační úroveň technické zprávy 52 Práce obsahuje všechny důležité kapitoly — teoretický základ, průzkum trhu, návrh, implementaci i testování — ovšem jednotlivé kapitoly jsou často krátké a obsahují nekompletní informace. Rozsahy jednotlivých kapitol: teoretický základ: 18ns průzkum trhu: 8ns návrh: 5ns implementace: 4ns testování: 10ns Úvodní kapitola s teoretickým základem obsahuje víceméně relevantní informace nutné k porozumění zbytku práce. Obsah kapitol zde ale často působí jako umělé natahování práce a zatěžování čtenáře nerelevantními informacemi a opakovanými větami, kde některé z nich působí jako strojové překlady anglických podkladů (např. kapitola 2.5). V kapitole průzkum trhu autor vybírá a porovnává vlastnosti 10 nejúspěšnějších her v žánru obrana hradu. Popisuje při tom kdy byly publikovány, jaké možnosti interakcí s jednotkami nabízí a jaká vylepšení jsou ve hrách k dispozici. Avšak autor většinou zcela opomíjí veškeré další aspekty daných aplikací : UI, UX, level design, herní ekonomika, mechaniky postupu hráče aj. A to i přes explicitní uvedení jejich důležitosti autorem v kapitole 3.2. V kapitole návrh autor popisuje z jakých komponent se bude aplikace sestávat, jaké vlastnosti a funkce bude aplikace mít a jaké možnosti bude  hráčům nabízet. Zdůvodnění pro tato rozhodnutí ovšem autor neuvádí (ať už jako referenci k průzkumu již existujících aplikací či další vlastní analýzy) .  Kapitola pak působí pouze jako popis hry kterou autor chce udělat, kde pro dané funkce nejsou uváděna konkrétní opodstatnění. Kapitola implementace byla autorem pojata velmi sporadicky a neobsahuje příliš mnoho užitečných informací. Technické podrobnosti realizace navržených funkcí nejsou v drtivé většině vůbec uvedeny. Celkový rozsah (4ns) a technický záběr této kapitoly není dostatečný. V rámci testování prezentuje autor analytiky chování hráčů na základě statistik sledování chování hráčů z nástroje Unity Analytics. I přes to, že autor prezentuje kvantitativní metriky, často z prezentovaných analytik nevyvozuje žádné závěry. Bod 4 zadání je autorem prezentován jako splněný v rámci jednoho odstavce kapitoly 6.5 a to bez jakéhokoliv podrobnějšího rozebrání postupu získávání zpětné vazby či její samotné podrobnější zhodnocení . I přes to, že výstupem je grafická aplikace se autor rozhodl do technické zprávy neuvézt zcela žádné snímky obrazovek výsledného řešení. Textová část práce všeobecně působí, že byla tvořena až na poslední chvíli a trpí značnými nedostatky.
Formální úprava technické zprávy 60 Práce obsahuje řadu typografických chyb: chybné používání spojovníků [-] namísto pomlček [—] (kapitola 3.3, příloha C), tabulka přetékající šířku dokumentu (tabulka 3.2, strana 21), chybějící úvody pod nadpisy sekcí (kapitola 3.2), chybějící mezery za interpunkčními znaménky (kapitola 2.4.1, 4.1). Technická zpráva dále obsahuje i jazykové chyby: jednotky hrubých gramatických chyb a překlepů, anglikanismy, hovorové výrazy, opakovaná slovní spojení na vyplnění obsahu i zvláštní slovní obraty na určitých místech (2.2 odstavec 4, 2.5 odstavec 1 a 2, 2.6 odstavec 2, ...), nekonzistentní používání aktivního/pasivního jazyka. Další drobné poznámky k obsahu textu práce: obrázky i tabulky bez vlastních popisků (pouze titulky).  
Práce s literaturou 70 Autor cituje aktuální a relevantní zdroje. Práce čerpá z 19 různých zdrojů (7 z nich online). Formát i použití citací je správné dle platných fakultních pravidel a zvyklostí, pouze online bibliografické zdroje nejsou explicitně označeny jako online.
Realizační výstup 60 Hra byla původně včas publikována na obchod Google Play pod názvem "Knights Keep Kingdom" a následně byla autorem před odevzdáním přejmenována na "Dhjwkgeq Qwelwkfdjn Qwejklasdj." Nyní je veřejně k dispozici na obchodě Google Play a to na adrese https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ActiveGamesStudio.dhjwkgeqQwelwkfdjnQwejklasdj . Hra je funkční a studentem navržené inovativní prvky jsou implementovány dle popisu uváděném v technické dokumentaci práce. Přehlednost, intuitivnost a celkové ovládání/navigace ve hře by se dala značně vylepšit i přes to, že autor na několika místech uvádí, jak důležité tyto aspekty ve videohrách jsou (kapitola 3.2). Lze ovšem argumentovat, že to nebylo primárním cílem této práce. Hra neobsahuje příliš mnoho strategických "vyžití" pro hráče a je značně přímočará. Hlavním důvodem může primárně být návrh herního světa spolu s nízkou diverzitou hráčských budov a spojeneckých/nepřátelských jednotek. Autor ve svém řešení využívá knihovny třetích stran — každopádně technická zpráva ani dokumenty README či LICENSE v repozitáři práce žádné takové skutečnosti nezmiňuje.
Využitelnost výsledků Hra je nyní pod názvem "Dhjwkgeq Qwelwkfdjn Qwejklasdj" veřejně dostupná a volně ke stažení na obchodě Google Play. Vzhledem k obtížnosti nalezení aplikace podle aktuálního jména nelze očekávat velký konverzní poměr při vyhledávání her s podobnou tematikou a tedy ani reálnou hráčskou základnu. Ve své původní distribuci byla dle autorem uváděných statistik (6.1.1) stažena a hrána desítkami lidí.
Navrhovaná známka
E
Body
59

Otázky

eVSKP id 148365