GALUŠKA, J. Modelování vtokových vírů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.
Student Jiří Galuška se ve své práci zabývá velmi složitým případem vícefázového proudění – vtokovými víry v jímkách čerpadel. Tato problematika je relativně dobře uchopena i publikována po stránce experimentální. Výpočtové modelování se většinou soustřeďuje na jednofázovou aproximaci a detekci vírových struktur, z níž se usuzuje na polohu a mohutnost případných vtokových vírů. Jiří Galuška provedl velmi rozsáhlé jedno- i dvoufázové simulace proudění v testovacích úlohách s vtokovými víry ve dvou CFD programech: ANSYS Fluent a OpenFOAM. Student pracoval velmi iniciativně, k CFD programům nepřistupoval jako k black-boxu, doprogramovával si vlastní uživatelské funkce a prokázal velmi pokročilou schopnost práce v oblasti výpočtových simulací proudění. Ve druhé části DP realizoval student sadu experimentů v laboratoři odboru a následně se pokusil o modelování vybraného případu i výpočtově. Přínos práce Jiřího Galušky je především v prozkoumání různých možností a přístupů k modelování vtokových vírů (jednofázové vs. vícefázové, různé modely turbulence včetně jejich modifikací, dynamické zahušťování sítě v blízkosti mezifázového rozhraní, atd.). Dobrý dojem z práce kazí některé chyby v rovnicích: - V rovnici (3.1) není jasné proč má dynamická viskozita index „i“ - Proč je v rovnici (3.1) u nestacionárního členu rychlost značena „U“ a v ostatních členech je rychlost „u_i“ ? - v rovnici (3.1) musí být u třetího členu na levé straně ve jmenovateli \partial x_i \partial x_i, aby fungovala sumační symbolika - co se myslí znakem \delta v rovnici (3.3)? Substanciální derivace? - pokud znamenají indexy v rovnici (2.5) derivování, tak by to mělo být v textu (nebo ještě lépe v seznamu označení) vysvětleno - chybí seznam označení a symbolů - hustota má jednotku kg.m^{-3}, str. 27 Ač jsou to chyby, kterých by se měl autor určitě vyvarovat, nesnižují velký kus práce, který byl vykonán. Student na množství příkladů zevrubně dokázal, že při současném stavu SW a HW jsou detailní vícefázové výpočty vtokových vírů nereálné. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím stupněm A.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | B | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | A |
Autor se v předkládané práci zabývá studiem problematiky vtokových vírů pomocí numerických i experimentálních metod. Předně je třeba zdůraznit, že celá práce je vypracována na velmi vysoké úrovni. Větší část práce je věnována CFD analýze zkoumaného problému provedené na základě dostupné literatury a to jak pomocí výpočtů jednofázových, tak také výpočtů vícefázových. Autor využívá a srovnává komerční CFD software a volně dostupný OpenFoam. V této části bych rád vyzdvihl podrobný popis vlivu nastavení úlohy na získané výsledky. Získané výsledky jsou podrobeny kritické diskusi. Ve druhé části práce se autor věnuje vlastnímu experimentálnímu výzkumu a jeho následné numerické analýze, využívající poznatky popsané v úvodní části práce. K této části práce lze mít drobnou výtku, vtokové víry jsou na fotografiích poměrně špatně patrné a to kvůli zakalení vody a poměrně malému rozměru použitých obrázků. Minimálně první část této výtky ovšem nesměřuje na autora předkládané práce, který nemohl zakalení vody v testovací nádrži ovlivnit. Diplomovou práci doporučuji k obhajobě s celkovým hodnocením A. Toto hodnocení reflektuje skutečnost, že práce svým rozsahem a hloubkou značně převyšuje běžný standard diplomových prací.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 101342