ODEHNAL, O. Simulace průrazů kompozitních panelů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Mališ, Michal

Práce byla realizovaná ve spolupráci s Aerem Vodochody v rámci projektu návrhu vzduchovodu z kompozitních materiálů letounu L-39 NG. Náplní práce jsou simulace laboratorních zkoušek průrazů kompozitních panelů, které vedly k výběru materiálu pro konstrukci vzduchovodu. K simulacím byl použit explicitní řešič MSC. Dytran. V úvodu jsou podrobně představeny kompozitní materiály, jejich použití v letectví, výhody, nevýhody a vlastnosti. Poměrně rozsáhlá kapitola je věnovaná rešerši mechanice průrazů kompozitů, typickým poruchám v materiálu a analytickým výpočtům. Slabší stránkou je, že celá tato obsáhlá kapitola se zabývá jen lamináty z jednosměrné výztuže, zatímco vzduchovod bude tvořen z tkanin s vlákny v na sebe kolmých směrech. Potom mechanismus poškození bude jiný, a tudíž se rešerše netýká materiálů použitých na vzduchovodu. Navazující kapitola popisuje možnosti explicitních a řešičů a jejich vhodné aplikace. Zbytek práce je již věnován samotným simulacím. V úvodních kapitolách je popsáno vytvoření modelu, popis okrajových podmínek, vlastností a použité materiály. Materiálové modely v této pasáži by mohly být popsány obsáhleji, protože je to jedna z dominantních oblastí pro ladění modelů podle zkoušky. Zejména mohly být uvedeny použitá kritéria porušení a vysvětleny post-degradační vlastnosti materiálu. Další kapitoly stručně popisuje způsob vyhodnocování modelů a aplikace vyhlazovacích filtrů. Úvodní simulace modelují nárazové zkoušky uskutečněné ve VZLU. Dosažené výsledky odpovídají možnostem zvoleného řešiče. Další kapitoly se věnují simulacím a vzorků se skladbou materiálu, která je zamýšlena pro konstrukci vzduchovodu. Cílem bylo zjistit maximální energii, která povede k proražení vzorku. V závěru této kapitoly bych uvítal souhrnné závěry, jaké informace jsme z modelů dostali. Následující kapitola – Simulace dopadu kroupy byla nadplán zařazena po domluvě s navrhovatelem práce Aerem Vodochody. Kroupa byla simulována jako absolutně tuhé těleso, čímž došlo k možnému zkreslení. Tuto volbu by chtělo podrobněji okomentovat. Nárazy byly provedeny na vzorky s plánovanou skladbou. Grafy výsledků v této kapitole působí mírně nedůvěryhodně tím, jak při počátečním čase jsou uvedeny vysoké hodnoty zatížení. Poslední kapitoly jsou věnované parametrické studii vlivu tvaru a velikosti elementů na modelu, okrajových podmínek, nastavení kontaktu, vlivu tření a tlumení na výsledky simulací při porovnání s experimentem. Práce je členěná logicky na slušné jazykové i grafické úpravě. Diplomant pracoval samostatně a pravidelně konzultoval s vedoucím diplomové práce. Doporučuji práci k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Šplíchal, Jan

Předložená diplomová práce autora Bc. Ondřeje Odehnala s názvem Simulace průrazů kompozitních panelů je členěna do jedenácti kapitol a má 97 stran samotné práce. V první kapitole autor popisuje základní kompozitní materiály, jejich rozdělení a použití. V druhé kapitole popisuje mechanismy porušení kompozitních materiálů při impaktech a rozdělení impaktů. Ve třetí kapitole popisuje možnosti řešení impaktů pomocí metody konečných prvků. Tyto tři kapitoly jsou teoretické a rešeršní, ukazují dobrou práci s literaturou a citacemi. Na tyto kapitoly pak navazují kapitoly řešící vlastní část diplomové práce, kde jsou popsány provedené zkoušky a zkušební vzorky (zkoušky nebyly součástí diplomové práce). Hlavní část práce je zaměřena na MKP simulace impaktů na kompozitní vzorky, tyto simulace vycházely z reálných zkoušek. Výsledky z těchto MKP simulací pak byly porovnány s výsledky reálných testů. Další část se věnuje MKP simulacím impaktům na kompozitní vzorky s reálnou skladbou odpovídající skutečnému vzduchovodu a nárazu kroupy, tato kroupa byla simulována jen velice zjednodušeně jako absolutně tuhé těleso. Některé výsledky v této kapitole mohou být lehce zavádějící, jedná se o grafy, u nichž průběh kontaktní síly nezačíná na nule ale na poměrně vysoké hodnotě. Dále zde chybí využití druhého řešiče uvedeného v zadání diplomové práce. Závěrečná kapitola se věnuje citlivostním analýzám MKP simulací pro různé parametry jako vliv MKP sítě, vliv okrajových podmínek a jiné. Tato část je zpracována dobře a je zde zahrnuta velká řada parametrů.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 101540