PAULÍČEK, J. Paletový vozík [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2019.

Posudky

Posudek vedoucího

Brandejs, Jan

Samonakládací vozíky mají velkou výhodu v tom, že nepotřebují pro své naložení rampu, další mechanismus nebo šikmou plošinu. Tyto vozíky se vyrábí jen s elektrickým pohonem a proto je navržený koncept s ručním pohonem přínosem. Problém při samonakládání je v poloze těžiště. Jeho přesné určení závisí na úplné výkresové dokumentaci a olejové náplni. Nakládání je nebezpečné a vyžaduje přísné dodržování provozních bezpečnostních pokynů, z nichž ty nejdůležitější měly být specifikovány. Výpočty svarových spojů by potřebovaly přehlednější obrázky. Návrhovou sestavu je potřeba brát jako ideový návrh který vyžaduje úplné konstrukční zpracování. Návrhová sestava má drobné nedostatky.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis C
Práce s literaturou včetně citací C
Samostatnost studenta při zpracování tématu C
Navrhovaná známka
C

Posudek oponenta

Křupka, Jiří

Bakalářská práce se zabývá konstrukčním návrhem paletového vozíku se samonakládacím mechanismem, který slouží pro uložení vozíku i s břemenem do nákladových prostorů lehkých užitkových vozů. Hlavním cílem práce byl konstrukční návrh zařízení na základě požadované nosnosti a pracovního zdvihu paletového vozíku. Lze konstatovat, že splnění hlavního cíle bylo dosaženo. Ke způsobu řešení dílčích cílů mám však výtky formálního i věcného charakteru. Rešeršní část práce zejména na začátku působí méně uspořádanou formou bez bližšího popisu funkce paletových vozíků, možností pohonů nebo uvedení předních světových výrobců, což doplňují místy neobratné formulace a překlepy. Kinematická schémata jsou uvedena s absencí definice pohybů jednotlivých částí mechanismu, poloměrů otáčení a pracovních drah zařízení. Dobrý dojem vzbuzuje postup nakládání paletového vozíku do nákladového prostoru, který však postrádá vyznačení orientace směru provedených pohybů, pozici přepravovaného nákladu a popis manipulace pro ustavení zařízení do transportní polohy. Dále není jasně definován počátek nákladové hrany z reálného pohledu do nákladového prostoru užitkového vozu, to je důležité zejména kvůli kontaktu prostředních koleček s podlahou vozu před spuštěním palety. Kapitola „Analýza řešení“ je zpracována na velmi dobré úrovni s uvedením limitních rozměrů vozíku, kinematických schémat a dílčího popisu hydraulických komponentů a jejich zapojení. Autor se často nepřímo odkazuje na dříve uvedené skutečnosti v jiných kapitolách. Nejednotné provedení některých rovnic a symboliky viz str. 36-37, zpracování kapitoly jako 3.5.5 nebo kapitoly „Závěr“ bohužel kazí celkový dojem z uvedené práce. Dále mám výhrady k Obr. 3-7, kde není definován výchozí bod souřadného systému konstrukce, přesto, že je definováno těžiště. Poloha těžiště je uvedena patrně pro nezatížený stav vzhledem k nezakreslení zatížení, v ostatních pracovních stavech změna polohy těžiště uvedena není. Kapitola „Konstrukční řešení“ představuje vlastní konstrukční návrh řešení paletového vozíku. Autor navrhuje vlastní koncepci, kterou doplňuje o výpočty statické silové a momentové rovnováhy, o MKP analýzu určující napětí od tíhy břemene a výpočet namáhání svarových spojů. Výsledek konstrukčního návrhu reprezentuje návrhový výkres zařízení, který autor zpracoval převážně s respektem k technickému kreslení. Zpracování návrhového výkresu lze vytknout zobrazení pohledů detailu, kde autor vytváří řezy bez vyznačení rovin řezu v základním pohledu. Některé součásti v seznamu položek nejsou plně popsány. Navíc chybí vyznačení svarů a důležitých kót, jako je vzájemné poloha ložisek nebo rozteč koleček. Přesto lze zpracování výkresu sestavy pokládat za akceptovatelné. Bakalářskou práci pana Jiřího Paulíčka lze považovat za původní. Rovněž byly splněny všechny cíle dané zadáním. Autor prokázal předpoklady pro samostatnou konstruktérskou činnost, a proto i přes dílčí nedostatky doporučuji práci k obhajobě a hodnotím ji známkou B.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání B
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti C
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 113128