NOVÁKOVÁ, K. Elektronové strukturní vzorce Tvorba e-learningových studijních materiálů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta chemická. 2011.

Posudky

Posudek vedoucího

Richtera, Lukáš

Studentka se o téma své bakalářské práce začala zajímat s dostatečným časovým předstihem a práci věnovala potřebné a přiměřené úsilí. Teoretická část se zabývá vymezením pojmu E-learning, jeho historií a vývojem. Pojednáno je o současném stavu této formy vzdělávání a o možnostech a limitech, jaké E-learning má při výuce technických a přírodních věd. Diskutována je tato problematika i s ohledem na současný stav využívání E-learningu na naší fakultě. Praktická část práce je věnována popisu aplikace (vytvořené pomocí Adobe Flash) pro výuku elektronových strukturních vzorců. S využitím jednotlivých printscreenů jsou stručně, avšak výstižně, popsány funkcionality vytvořené aplikace. Praktickým výstupem bakalářské práce je výukový materiál, který bude sloužit studentům prvního semestru jako podpůrný materiál umožňující snazší pochopení tvorby elektronových strukturních vzorců. Dobré chápání této problematiky je naprosto nezbytné pro chápání struktury a reaktivity chemických látek. Součástí praktického výstupu předložené bakalářské práce je i obsáhlá databáze, která bude zásadní součástí zamýšleného programu pro testování elektronových strukturních vzorců. U předložené práce je třeba ocenit kreativitu studentky při vymýšlení a realizaci funkcionalit aplikace. Za zmínku stojí i plánovaná účast studentky na konferenci o elektronické podpoře výuky SCO 2011, kde bude výstup bakalářské práce prezentován. Předloženou práci doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Studium literatury a její zpracování B
Využití poznatků z literatury A
Kvalita zpracování výsledků A
Interpretace výsledků, jejich diskuse A
Závěry práce a jejich formulace A
Využívání konzultací při řešení práce B
Celkový přístup k řešení úkolů A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Pilátová, Ivana

Bakalářská práce Kristýny Novákové je zaměřena na tvorbu elektronického výukového materiálu Elektronové strukturní vzorce pomocí aplikace Macromedia Flash. Obsahuje 41 stránek, z toho 2 tabulky a 25 obrázků. Její členění na kapitoly je logické, v souladu s požadavky pro bakalářskou práci. K práci je přiloženo CD, které obsahuje výukový program Elektronové strukturní vzorce. V teoretické části je obsažena definice, historie a jednotlivé typy e-learningu, popis informačního systému VUT se zaměřením na chemickou fakultu. Jedna kapitola je věnována programu Flash a jeho historii. Tato část je zpracována velmi pečlivě a přehledně, s řadou odkazů na literární prameny. V experimentální části se popisuje vytvořený program, doplněný řadou obrázků s přehledným vysvětlením jednotlivých činností - tj. Periodická tabulka, Procvičování, Studovna a Testy k lekcím. Z formálního hlediska se dá práci vytknout pouze Seznam použitých zdrojů, kde kazí dojem podtržené modré odkazy na webové stránky. Program na přiloženém CD začíná právě zobrazením úvodního menu se 4 ikonami, kde si lze vybrat činnost, kterou se student bude zabývat - a ikonu nápověda. Všechny činnosti vedou k vysvětlení, tvorbě a procvičování elektronových strukturních vzorců anorganických sloučenin. Modul Procvičování zatím není v provozu, o čemž chybí zmínka ve vlastní práci. Přiložená databáze elektronových strukturních vzorců obsahuje 170 anorganických sloučenin. Je s podivem, že v práci se všech 25 odkazů na literaturu týká pouze e-learningu a žádný anorganické chemie. Vzhledem k tvorbě výukového programu, kde se pracuje nejen se strukturními vzorci, ale i názvy, bych očekávala - kromě odkazu na např. Chemii prvků I a II (Greenwood, N. N., Earnshaw, A.) - rovněž odkaz na stále platící Názvosloví anorganické chemie (Klikorka, J., Hanzlík, J. a kol.). Mezi písemně vypracovanou bakalářskou prací a programem na CD je znatelný kvalitativní rozdíl. Dle mého názoru studentka vyplýtvala hodně energie a času na zpracování e-learningu, a to se odrazilo na kvalitě programu a databáze, kde jsou chyby, které by tam po kontrole být nemusely. K samotnému programu mám řadu připomínek, z nichž uvádím jen některé. Seznam veškerých připomínek bude předán autorce, která by měla program i databázi opravit (indexy, chybné názvy i elektronové strukturní vzorce), než bude používána studenty. Vybrané připomínky k programu: - Autorka zapomněla doplnit periodickou tabulku novým názvem prvku 112 – česky kopernicium (Cn). - Tlačítko "Hafnium" v Periodické tabulce je nefunkční. - Jak již bylo zmíněno, bylo by vhodné po kliknutí na Procvičování umístit obrázek "rozpracováno". - Elektronové strukturní vzorce by se měly týkat existujících sloučenin, nebo mělo být přímo uvedeno, že jsou použity i hypoteticky možné sloučeniny. - Názvy sloučenin a prvků se píší v češtině malými písmeny, oxidační čísla latinskými (nikoliv arabskými) číslicemi. - V Testech k procvičování není možné si vybrat, vede pouze jedna cesta od 1. skupiny k 8. skupině. Není zohledněno, že přednášky nebo semináře z anorganické chemie mohou začínat i jinou skupinou. - Řada sloučenin se týká pouze jednoho prvku - např. v 1. skupině jsou to většinou sodné sloučeniny - jiné prvky skupina nemá? Bakalářská práce je přehledná, upozornění na nedostatky a připomínky nesnižují její hodnotu. Po jejich zapracování bude přínosem v oblasti e-learningu pro procvičování studentů ve tvorbě strukturních elektronových vzorců anorganických sloučenin.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků zadání A
Logické členění práce A
Kvalita zpracování výsledků C
Interpretace výsledků, jejich diskuse C
Využití literatury a její citace C
Úroveň jazykového zpracování B
Formální úroveň práce – celkový dojem B
Závěry práce a jejich formulace C
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 32326