GRÓF, M. Využití GPS v automobilovém průmyslu se zaměřením na bezpilotní vozidla [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2020.

Posudky

Posudek vedoucího

Šedrlová, Magdalena

Práce Marka Grófa, kterou se snad i zdráhám nazvat bakalářskou, by měla čtenáře seznámit s využitím GPS v bezpilotních vozidlech, což do jisté míry sice činí, bohužel ale formou, která je pro akademickou kvalifikační práci naprosto neakceptovatelná. Autor nerespektuje základní formální pravidla týkající se stránkování (úvod práce začíná na straně 9, navíc v obsahu je uvedena strana 8), popisu a číslování ilustračních obrázků ani formy citačního aparátu. Co se týče práce se zdroji, autor konstantně prokazuje, že není žádným způsobem schopen sumarizovat a parafrázovat myšlenky, a jediné co se sekundární literaturou (která se povětšinou skládá z populárních blogů, internetových článků a komerčních stránek) dělá je, že systematicky zaměňuje slova původních autorů za synonymní výrazy, doufaje, že se tak vyhne nařčení z plagiátorství. Ve své urputné snaze ale občas mění význam původních textů, a tak se například z „new services will be tested and made available” stává “new services will be tested and will continue to be available” a z North Cape oficiálně neexistující “Cape of Norway” (zdroj esa.int vs. str. 22). V pasážích, kde se autor odvažuje více improvizovat, je jazyková úroveň velmi slabá, autor často nedodržuje formální styl a zejména na začátku a na konci práce hojně používá subjektivní zájmena “I” a “my.” Zvolené lingvistické prostředky, ať už se týkají slovosledu, interpunkce či slovní zásoby jsou mnohdy za hranou srozumitelnosti (“drivers without a driver were tested”, “unmanned drivers”, “loss of drivers”, “Let me satisfy this very thing on this very topic”), což je mimo jiné způsobeno i tím, že minimálně dvě strany textu (29-31) jsou prokazatelně slova Filipa Vítka (autora blogu mocnedata.sk), které Marko Gróf pouze vložil do Google překladače a téměř beze změn vložil do své práce. V práci je sice tento zdroj uveden, nicméně toto v žádném případě nelegitimizuje jeho použití v takovéto podobě a v takovém rozsahu. Z celého textu čiší čiré neumětelství a dojem, že byl takzvaně „ušitý horkou jehlou“, také proto, že autor ani nedokázal správně uvádět názvy webových stránek, ze kterých čerpal (např. geeks.org je ve skutečnosti geeksforgeeks.org, gps.com je gps.gov a indig.com je indigy.com) Pomyslnou „třešničkou na dortu“ je pak „český“ text rozšířeného (ačkoliv ve skutečnosti velmi krátkého) abstraktu, z něhož si dovolím citovat začátek, protože jedna citace vypoví více než jakýkoliv další komentář: „Tato bakalářská práce se zabýva využitím GPS v automobilovém průmyslu se zaměřením na bezpilotního vozidla. Hned na začátku jsme čtenářům vysvětlili lze pro něj neznámí pojem GNSS, a hlavně uzrozumili, že GPS není jediný navigační systém na světě.“ Práci předkládanou v tomto stavu nemohu hodnotit jinak než známkou F (40 bodů).

Navrhovaná známka
F
Body
40

Posudek oponenta

Sedláček, Pavel

Slovensky vyskloňované české jméno v anglickém textu poděkování vedoucí práce dává tušit, že s touto prací pana Grófa nebude vše v pořádku a působí jako memento pro to co přijde dál. Z formálního hlediska je práce zcela nedostatečná a nelze ji hodnotit jinak než F. V práci nalezneme formální chyby ve formátování, již zmíněnou trojjazyčnost (jež se zdaleka neomezuje pouze na výše zmíněné poděkování), nerelevantní zdroje, jež zahrnují populární technické webové stránky a dokonce i slovenský blog (jako by si autor neuvědomoval, že pracuje na vědecké vysokoškolské, ač „jen“ bakalářské, práci), odkaz na neexistující poznámku pod čarou, (interpunkční) tečky uprostřed vět, chybějící mezery, nejednotné fonty, a další. Nesprávné je i členění práce, která je rozčleněna do 16ti kapitol namísto mnohem vhodnějšího použití podkapitol (kapitoly 2-9 měly být podkapitolami kapitoly 1). Rozšířený český abstrakt, který má předepsány 3 strany má v autorově pojetí pouze strany, je psán česko-slovensky a obsahuje chyby. Z hlediska stylu je práce psána směsí populárně naučného a formálního stylu, s mnohými nepřijatelnými excesy, ke kterým patří nadměrné užití neosobního zájmena „we“ (jen v závěru je použito 11x), přímé otázky, věty uvozené „But“, neformální výrazy, pseudoodborné výrazy, např. není jasné, co autor míní „military section“. Autor rovněž nezavádí zkratky, pouze spoléhá na seznam zkratek. Z jazykového hlediska je práce na neuspokojivé úrovni a obsahuje značné množství chyb, mnohé bránící porozumění, neboť jsou přítomny i věty nedávající smysl (mnohdy evidentně složeny ze dvou vět převzatých z různých zdrojů a chybně spojené dohromady), relativně často se vyskytují chyby ve slovosledu, shodě podmětu s přísudkem, i časech. Nelze říct, že práce je celá napsána špatnou angličtinou, v některých pasážích se chyby vyskytují jen ojediněle, nicméně celkové množství závažných chyb v práci toho rozsahu je zarážející. Po obsahové stránce student více méně naplnil zadání, i když tématu typy GPS v automobilovém průmyslu a zejména u autonomních vozidel se autor věnuje pouze okrajově. Nicméně kladně hodnotím jeho rozdělení a popis funkčnosti jednotlivých typů GPS, resp. GNSS. Nicméně kapitola 11 pojednávající o technologiích autonomních vozidel, ač zajímavá, souvisí s tématem jen okrajově. V kapitole 10 je GPS zmíněno pouze 2x. Je zde tedy patrné jisté odchýlení od tématu, nicméně autor se vyjádřil ke všem požadovaným záležitostem, i když mnohdy stručně. Ačkoliv student z větší části naplnil zadání, práce je v natolik špatném stavu jak po stránce jazykové, tak z hlediska formálních nedostatků a úpravy, že ji nemohu doporučit k obhajobě, doporučuji vrátit práci k dopracování a navrhuji známku F, 45 bodů.

Navrhovaná známka
F
Body
45

Otázky

eVSKP id 127376