STRAKA, V. Kulturní vývoj e-Sportů: Obsah, kontext a kultura [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.
Předložená bakalářská práce se zaměřuje na doposud jen výjimečně řešené téma kompetitivního hraní počítačových her (tzv. elektronického sportu či eSportu). Práce je rozdělena do pěti kapitol. V první kapitole autor prostřednictvím poměrně rozsáhlé rešerše podrobně stopuje vývoj elektronického sportu, popisuje vývoj arkád, kompetitivní online scény, první turnaje a ligy. Druhá kapitola seznamuje čtenáře se současným stavem profesionální scény, kde se převážně soustředí na Jižní Koreu, která tomuto sportovnímu soutěžení dominuje, dále na Čínu, Ameriku a na výběr z evropských zemí (Skandinávii, Německo a Rusko). V další kapitole autor popisuje specifické herní žánry e-sportů, mezi které patří týmové MOBA hry, karetní, akční, bojové a strategické real-time hry. Čtvrtá kapitola řeší problematiku profesionálních hráčů, kde se autor převážně soustředí na socializační aspekty, rasovou a genderovou problematiku e-sportů. V poslední kapitole je následně diskutována problematika e-sportů jako plnohodnotné herní kultury. Práce splňuje stanovený cíl, jasně vymezuje zkoumanou problematiku obsahu, kontextu a kultury e-sportů. Teoretický rámec práce je precizně zpracován s kvalitní rešerší relevantní literatury, což svědčí o autorově promyšleném přístupu a schopnosti kriticky hodnotit a analyzovat prostudované zdroje, interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry včetně námětů pro další studie a výzkum v kontextu řešeného tématu. Jazyková a stylistická stránka práce je na dobré úrovni, jen místy koherenci textu práce narušují některé neobratně formulované věty. Z formálního hlediska odpovídá práce stanoveným kritériím: má přehlednou a logickou strukturu a obsahuje všechny potřebné náležitosti. Z důvodu specifického zaměření práce autor zvolil poznámkový aparát, který vhodně doplňuje hlavní text. Citace v textu a seznamu literatury jsou uváděny správně v souladu s citační normou APA Style.
Práce velmi podrobně a přehledně popisuje e-sporty z různých pohledů od historie, přes nejčastější žánry, až po sociální aspekty související s tímto tématem. Autor prokázal hluboký vhled do tohoto tématu. Práce má jasnou a logickou strukturu, zásadním problémem je však nedostatečné uvádění zdrojů v textu. Odkazy na použitou literaturu lze nalézt hlavně u doslovných citací, ve zbytku textu jsou ale uváděny jen občas. Přitom se zcela evidentně jedná o informace převzaté z jiných zdrojů, nejedná se o všeobecně známá fakta a nemůže se ani jednat o znalosti autora o daném tématu (např. v kapitole 2.3.2.1 jsou uváděny přesné finanční částky, v kapitole 3.1.3. je zmiňován konkrétní jihokorejský zákon týkající se hraní her atd.) V důsledku toho není možné určit, co v práci pochází ze kterého zdroje a zda se skutečně jedná o parafráze, nebo jestli některé části textu nebyly ze zdrojů, které jsou uvedeny pouze v bibliografii, převzaty doslovně. Dalším důsledkem absence zdrojů je i to, že text se jeví spíše jako povídání o daném tématu, a nikoliv jako odborná práce. Jazyk práce je na velmi vysoké úrovni jak po gramatické, tak po stylistické stránce. Několik drobných chyb a překlepů se vyskytuje především ke konci práce.
eVSKP id 111835