TÓTH, M. Brno - kompaktní město mezi starým a novým nádražím [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. 2010.

Posudky

Posudek vedoucího

Koutný, Jan

Diplomant pracoval na řešení diplomové úkolu samostatně. Koncepce řešení byla zvolena odpovídající náročnosti a podmínkám území, při jejím vytváření akceptoval významné danosti v předmětném území. Zadání bylo zaměřeno podle zadání na tvorbu kvalitního městského bydlení. Při vlastním formování zástavby území se jeví určitá formálnost a nedotaženost řešení, které asi bylo způsobeno časovou tísní. Navržené řešení je však z urbanistického i provozního hlediska vcelku vyhovující, rovněž tak architektonické řešení. Závěrem mohu konstatovat, že diplomová práce splnila podmínky zadání Otázky a náměty k obhajobě: Popište podrobněji koncepci, možnosti, specifika a formy bydlení navrženého v diplomové práci.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Přístup studenta ke zpracování B svědomitý
Navrhovaná známka
C
Body
78

Posudek oponenta

Tušer,, Jaroslav

Práce je dobře zpracována a ve svém celku naplňuje požadavky zadání. Uvádí základní východiska i inspirační prameny předloženého řešení. Představuje spíše "klasičtější" pojetí řešení daného území.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Urbanistické řešení B teoretická východiska dostatečně zdůvodňují předložené řešení, a jsou dokumentována i inspiračními příklady již použitých vhodných řešení, koncepce řešení je založená na hodnocení vztahů nejbližších hlavních pólů města tvořených centrem Brna, výstavištěm a plánovaným novým nádražím, vhodně je volená páteřní pěší trasa s veřejnými budovami v jejím středu, spojující uzlové body nového a starého nádraží a navazující na stávající pěší trasu Česká - náměstí Svobody - Masarykova - nádraží, nábřeží podél toku Svtatky tvoří rekreační zázemí řešeného území s bohatou zelení a zařízeními pro aktivity volného času, v této souvislosti je zajímavá i myšlenka doplnění "zeleného prstence" parku kolem centra Brna, je možno doporučit rozpracovat v detailu a případných variantách napojení hlavní pěší trasy na Nádražní ulici s důrazem na bezkolizní řešení pěší a ostatní dopravy.
Architektonické řešení B navrženou zástavbu tvoří víceméně pravidelné bloky objektů v rastrové síti, částečně narušené v prostoru hlavní pěší trasy, tato zástavba respektuje výšku stávající zástavby středu města, avšak příliš neodpovídá charakteru "přirozeně rostlého města" centra Brna a tvoří zde tak nový méně sourodý prvek, zázemí obytné funkce v zástavbě je dotvářeno "poloveřejnými" prostory vnitrobloků, oddělenými od prostor veřejných, což vytváří kvalitní obytné prostředí, vhodným architektonickým prvkem je využití "vrstvených parcel" na střechách domů k výstavbě "řadových rodinných domů", tento prvek v kombinaci se střešní zahradou výrazně obohacuje architekturu zástavby, ústí hlavní pěší trasy do Nádražní ulice v prostoru dnešního pátého nástupiště hlavního nádraží je ukončeno kostelem, který by však při necitlivém řešení mohl narušit hlavní pohledovou osu nové nádraží - Petrov, mohl by se však stát i zajímavou subdominantou Petrova
Provozní řešení B hlavní pěší trasa spojuje nové a staré nádraží, navazuje na Masarykovu ulici a propojuje tak jádro města a nové nádraží, parkování je vhodně řešeno pod vnitrobloky s pochůznou "zelenou" střechou, a v parkovacích domech, navržený počet stání (přes 6000) je vzhledem k předpokládanému počtu obyvatel a potřebám dalších aktivit v území dostatečný, obsluha území automobilovou dopravou je řešena sběrnými a obslužnými komunikacemi adekvátně potřebám území, hlavní dopravní osa je umístěna v trase mírně jižně přesunuté ulice Opuštěné a spojuje tak nejbližší hlavní dopravní tahy na Poříčí a Heršpickou a na Olomouckou a Ostravskou, hromadná doprava je řešena kombinací rychlodráhy, tramvaje a trolejbusu, zastávky dobře pokrývají řešené území, bylo by vhodné tento systém blíže v práci okomentovat a doplnit výkresy detailů.
Technicko konstrukční řešení B bloky zástavby jsou vhodně řešeny jako polyfunkční, vrstvení funkcí (doprava / parkování - pěší provoz / zeleň / služby - administrativa - bydlení / zeleň) sebou však přináší i vyšší technickou náročnost staveb znásobenu dále i obtížnými základovými podmínkami při soutoku Svratky a Svitavy, řešení úprav břehů Svratky pozvolným spádováním zvětšuje objem koryta a omezuje tak možnost záplav, v práci však tato problematika není blíže komentována, lze doporučit zpracování dalších detailů osvětlující technické a konstrukční řešení návrhu.
Formální úroveň C grafická úroveň práce je dobrá, návrh je doplněn detailem hlavní pěší trasy, vhodné by však bylo dokumentovat řešení i dalšími detaily klíčových prvků návrhu (např. prostor stávajícího nádraží včetně vyústění hlavní pěší trasy na ulici Nádražní, prostor obytné ulice apod.), 3D prezentace dobře dokumentuje celkovou koncepci návrhu a jeho včlenění do stávající zástavby města, chybí však detaily pohledů z úrovně chodce (např. z hlavní pěší trasy směrem na Petrov apod.), některé výkresy by bylo vhodné dokumentovat v podrobnějším měřítku (např. výkres Situace), dokumentace obsahuje i některé formální chyby (např. poslední výkres Pěší zóna uvádí měřítko 1:3000, jde však o měřítko méně podrobné), které však nejsou z hlediska kvality samotného řešení podstatné
Navrhovaná známka
B
Body
80

Otázky

eVSKP id 31467