KLÍMA, J. Výpočtové modelování funkce lidských hlasivek [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2009.
Diplomant splnil všechny požadavky zadání a prokázal velmi dobrou schopnost komplexního přístupu k řešení zadaného problému. Ve své práci prokázal zvládnutí poznatků z výpočtového modelování dynamiky poddajného tělesa, modelování neustáleného stlačitelného proudění i jejich vzájemné interakce. Vytvořil rovinný konečněprvkový model funkce lidských hlasivek řešící interakci kmitajících hlasivek s proudem vzduchu dodávaným z plic a akustickými ději ve vokálním traktu. Model bude možno dále využít pro porovnání s výsledky prostorového modelu a výsledky mření.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | A | ||
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry | A | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Student Jaromír Klíma ve své práci dosáhl všech vytčených cílů. Velmi srozumitelně seřadil a popsal známé a v literatuře často citované modely lidských hlasivek. V části, kde se věnuje tvorbě výpočtového modelu hlasivek a navazujících částí dýchacího a vokálního traktu, je provedena velmi přehledná analýza řešeného problému (především Schéma 1 je z mého pohledu velmi přínosné a dává přehled jak o použitém modelu, tak o možnosti jeho rozšíření, zpřesnění). Model geometrie hlasivek je vytvořen na základě rešerše světové literatury, což má jistě vliv na důvěryhodnost výsledků. Student si je vědom problémů s tvorbou modelu materiálu, který má popsat chování živé tkáně. Algoritmus interakce hlasivek a vzduchu je popsán v přehledném diagramu. Jednotlivé kroky algoritmu jsou podrobně popsány v textu. Z prezentovaných výsledků je jasné, že student zvládl samostatně řešit problémy. Je škoda, že prezentaci výsledků a jejich rozboru není věnován větší prostor. Po grafické stránce je práce velmi zdařilá. Jedinou nesrovnalost vidím v nejasném a nedůsledném používání pojmů hlas a řeč.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | A | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | A | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | A |
eVSKP id 20475