POUL, O. Moderní trendy elektromotorů pro elektrifikaci letecké dopravy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Student Oliver Alex Poul vypracoval svou bakalářskou práci na téma Moderní trendy elektromotorů pro elektrifikaci letecké dopravy. Cílem práce bylo provést literární rešerši věnovanou moderním technologiím provedení elektromotorů určených zejména pro prostředky letecké mobility, sepsat nároky na ně kladené a charakterizovat budoucí vývojové trendy. - Z hlediska zadání práce, autor splnil veškeré body zadání. Nicméně kritické zhodnocení jednotlivých konceptů elektromotorů a zpracování rešeršních dat mohlo být hlubší. Hledisko plnění zadání tak hodnotím stupněm velmi dobře. - Prezentační úroveň práce je vyhovující, výrazně by ji pomohlo více přehledových tabulek nebo grafik srovnávající popisované komponenty. Dále také chybí u jednotlivých typů motorů uvedení základních parametrů do tabulek. Toto hledisko tedy hodnotím stupněm dobře. - Jazykové a formální hledisko práce je poznamenáno horší čitelností a gramatickými chybami. Toto hledisko tak hodnotím stupněm dobře. - Autor citoval celkem 115 literárních zdrojů. Mezi citovanými zdroji jsou vědecké publikace časopisecké i konferenční, dále autor odkazuje na technické zprávy a katalogová data výrobců komponent pro leteckou mobilitu. Množství citací je dán rešeršním charakterem hodnocené práce a lze považovat za adekvátní. Hledisko práce autora s literaturou hodnotím stupněm výborně. - Výsledkem práce autora je literární přehled moderních trendů elektromotorů pro leteckou mobilitu. Množství informací je poměrně vyčerpávající, nicméně práce postrádá odbornější zpracování rešeršních dat k jednotlivým popisovaným strojům, konceptům a technologií až po jejich srovnání např. formou grafů a tabulek. Hledisko využitelnosti práce je touto skutečností sníženo a hodnotím jej tak stupně dobře. - Autor práce pracoval velmi usilovně a iniciativně, a v odpovídající míře vyžadoval konzultace a pomoc vedoucího práce. Hledisko aktivity studenta během semestru tak hodnotím stupněm výborně. Shrnutí: Autor prokázal schopnost sepsat odbornou práci na zadané téma. Při vypracování práce zpracoval celkem 115 literární zdrojů na základě, kterých vytvořil literární rešerši na stav poznání. Práce nabízí poměrně vyčerpávající informace k letecké mobilitě. S ohledem na průměr výše uvedeného slovního hodnocení a rovněž vzhledem k hodnotným výstupům práce hodnotím stupněm B/velmi dobře a práci doporučuji k obhajobě.
Bakalářská práce Olivera Alex Poula je rešeršní prací zaměřenou na oblast elektrifikace letecké dopravy jak z pohledu vyšší elektrifikace vnitřních systémů, tak i z pohledu hlavního pohonu letadel. Práce se skládá ze 4 hlavních oblastí: elektrických letadel a letadel s rozšířenými elektrickými systémy, dále pomocné motorové jednotky (APU), nároky na elektrické stroje v letectví a odhadovaná budoucnost elektrifikace letecké dopravy. V úvodu se diplomant zaměřil na 4 letadla, Boeing 787, Airbus A380 a F-35 Lightning II, jako zástupce s vyšším rozsahem elektrifikace vnitřních systémů a Eviation Alice jako ukázku plně elektrifikovaného letadla. Následně se práce zaměřuje na základní přehled pomocných motorových jednotek, motorových generátorů pro oblast letectví, aktuátorů i elektrických brzd a dalších vybraných komponentů. Ve třetí kapitole se diplomant věnuje normě pro letectví DO-160G, přesněji části zaměřené na testování elektrických motorů. Předpokládané budoucí směřování elektrifikace v oblasti letectví a leteckému prostředku eVTOL je obsahem poslední kapitoly. Krátké zhodnocení je následně provedeno v závěru. Práce o rozsahu 82 je víceméně rešeršní prací, které lze vytknout nemalé množství připomínek, mezi nimi lze uvést: - Celá první kapitola obsahuje přebytečné texty i text prakticky PR charakteru, které s danou problematikou souvisí jen okrajově, dále některé části nedávají smysl. Lze uvést tyto příklady: na straně 11 diplomant uvádí, že Boeing B787 disponuje dvěma hlavními motory 250 kVA nebo na straně 18 jako klíčovou vlastnost „plně integrovaný podnikový chod“. - Na straně 43 uvádí, že „synchronní stroje pracují s účiníkem téměř jedna, takže nevnáší do elektrické sítě parazitní indukčnosti či kapacitu, čímž odpadá nutnosti kompenzace jalového výkonu“, což není úplně vhodná formulace. - Tabulka 3.1 – řazení nadmořských výšek nedává smysl - Na straně 49 je velké množství překlepů. - Na straně 57 chybí citace textu celé kapitoly. - Na straně 60 diplomant uvádí, že dálková letecká doprava má nejvyšší emise – je potřeba uvažovat emise CO2 na osobu a kilometr, tím to hodnocení nabyde trochu jiný rozměr. - Oproti povinné šabloně je seznam obrázků a tabulek až na konci práce. Mezi hlavní či významné nedostatky lze uvést: - V úvodu a v závěru textu diplomant uvádí, že se jedná o semestrální práci místo práce bakalářské. - V práci kompletně chybí číslování stran, kromě části pro literaturu, a dále práce obsahuje velké množství typografických chyb, speciálně chybějí mezery mezi jednotkou a číslem. - Přestože je práce rešeršní, tak na konci kapitol chybí ucelené a přehledné zhodnocení. Také by bylo vhodné, aby práce obsahovala například přehled využívaných napěťových hladin v letectví a jaké systémy obvykle napájí. - Z ohledu naplnění bodů zadání, práce neobsahuje druhou část 2. bodu – kritické zhodnocení jednotlivých koncepcí z pohledu výkonu, účinnosti a ceny. Bakalářská práce sice pokrývá z větší části body zadání, ale neobsahuje druhou část 2. bodu i ucelené zhodnocení hlavních kapitol a také práci celkově chybí finalizace textu. Proto hodnocení ze strany oponenta je na hranici doporučení k obhajobě a doporučuje, aby minimálně příslušná část 2. bodu zadání byla krátce uvedena v rámci obhajoby práce. Na druhou stranu je potřeba zmínit, že 2. a 3. kapitola jsou, kromě chybějícího zhodnocení, na dobré úrovni, bohužel to z pohledu oponenta nevyvažuje výše uvedené nedostatky, proto bakalářskou práci hodnotím 50 body.
eVSKP id 160048