STŘECHA, D. Pasivní bezpečnost lehkých letadel [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2024.
Téma pasivní bezpečnosti je poměrně náročnou specializací automobilního a leteckého průmyslu. Po první kapitole rozšiřující úvod je poměrně důkladně rozepsána v kapitole 2 tolerance lidského těla vůči vzniku zranění včetně používaných figurín, což je pro pasivní bezpečnost klíčové, ale zadání bylo myšleno spíše od dalšího kroku, tj. od předpisů, které odolnost lidského těla reflektují zjednodušenou formou. Kromě první kapitoly není pozornost věnována konstrukčním prvkům pro pohlcení energie. Čtvrtá kapitola popisuje jednotlivé dostupné bezpečnostní prvky. Náklady jsou zde vyčísleny. Obtížnější je ovšem kvantifikace jejich přínosu, která by si zřejmě vyžádala podrobnější rozbor nehod, ačkoliv určitá statistika je uvedena v podkapitole o padákových záchranných systémech. Dotazník, jakožto praktická část práce poskytuje základní přehled o názorech pilotů. Zasloužil by si více času na přípravu a případné úpravy dle námětů prvních respondentů. Zároveň by bylo možné oslovit respondentů více. Student pracoval samostatně s konzultacemi spíše těsně před odevzdáním. Formálně je práce kvalitně zpracovaná, ačkoliv místy odbočuje od původního záměru zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | C | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | C | ||
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | A | ||
Práce s literaturou včetně citací | B | ||
Samostatnost studenta při zpracování tématu | B |
Předkládaná bakalářská práce se zabývá pasivní bezpečností malých letadel. Autor v úvodu popisuje podstatu, historii a fyzikální podstatu pasivní bezpečnosti. Dále se autor zabývá toleranci lidského těla z pohledu vzniku vážných zranění a typy figurín které se používají pro určení tohoto zatížení. Tyto kapitoly jsou dobře a přehledně zpracované. Na tuto část navazuje srovnání pasivní bezpečnosti pro jednotlivé předpisy: CS-LSA, CS-VLA, CS22 a CS23. Zde je pro každý předpis vždy zvolen vcelku dlouhý popis samotného předpisu, ale část věnující se pasivní bezpečnosti je poměrně krátká. Dále je zde zahrnuta i oblast protipožární ochrany, nebo systému nouzového vysílání, tyto oblasti úplně nezapadají do pasivní bezpečnosti. V poslední kapitole autor popisuje přínosy a náklady z pohledu pasivní bezpečnosti. Jsou zde i uvedeny výsledky ankety týkající se pasivní bezpečnosti která proběhla mezi piloty. Na základě vyhodnocení této ankety pak autor dělá vlastní závěry. Práce je celkově zpracována dobře a jsou splněny všechny body zadání.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Splnění požadavků a cílů zadání | A | ||
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod | B | ||
Vlastní přínos a originalita | B | ||
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry | B | ||
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii | B | ||
Logické uspořádání práce a formální náležitosti | A | ||
Grafická, stylistická úprava a pravopis | B | ||
Práce s literaturou včetně citací | B |
eVSKP id 158224