MOLČÁNY, P. Systém sledování trasy pro autonomní vozidlo [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2013.

Posudky

Posudek vedoucího

Petyovský, Petr

Zadání bakalářské práce patřilo svým rozsahem a praktickou realizací mezi obtížnější. Během plnění zadání práce student nastudoval znalosti z oblasti mikroprocesorové techniky a zpracování obrazu. Student dále získal praktické zkušenosti při konstrukci autonomního vozidla pro soutěž Freescale Cup, implementaci detekčních algoritmů pro detekci trasy vozidla a doplnil vozidlo o vlastní senzory. Pracoval iniciativně, samostatně a své dosažené výsledky prezentoval na pravidelných konzultacích, výsledkem práce bylo autonomní vozidlo, které se zúčastnilo soutěže Freescale Cup 2013 v Paříži. Všechny body zadání byly splněny a výsledky jsou dostatečně prezentovány v textu práce. Na základě nastudovaných znalostí student navrhl možné uspořádání všech komponent na vozidle, realizoval firmware pro mikrokontroler ARM K40. Nad rámec zadání student realizoval ovládání vozidla pomocí rozhraní Bluetooth a jako doplňkovou funkci realizoval ovládací aplikaci pro smartphone s OS Android. V závěrečné kapitole jsou zhodnoceny všechny dosažené výsledky. Student věnoval řešení práce dostatek času, jednotlivé úkoly si vhodně rozvrhl a všechny úkoly realizoval v termínech, které si stanovil. Dosažené výsledky i formální zpracování práce jednoznačně svědčí o bakalářských schopnostech studenta. Předložené práci navrhuji hodnocení: Výborně - A.

Navrhovaná známka
A
Body
94

Posudek oponenta

Macho, Tomáš

Pan Peter Molčány se ve své bakalářské práci zabýval řízením autonomního robota (vozítka určeného pro soutěž Freescale Cup 2013). Zadání práce zahrnovalo širokou oblast od snímání a vyhodnocování obrazu přes řízení podvozku a odometrii až po vytváření softwarového vybavení pro embedded systém i počítač PC s OS Windows. Zadání proto považuji za velmi náročné pro studenta bakalářského studia. Pan Molčány nejprve stručně popsal požadavky soutěže Freescale Cup, prvky tratě a jednotlivé části vozítka. Následuje popis řízení předních kol pomocí servomotoru, pohonu zadních kol a snímání rychlosti otáčení kol. Následně se autor zabývá snímáním dráhy pomocí dvou řádkových kamer včetně přisvětlování scény a bezdrátovou komunikací s využitím protokolu Bluetooth mezi vozítkem a nadřazeným počítačem. V rámci softwarové části pan Molčány vytvořil program pro počítač PC s OS Windows, ale i smartfon s OS Android, umožňující zobrazovat obraz snímaný kamerou a dálkové ovládání vozítka. Software pro smartfon byl vytvořen nad rámec zadání práce. Nakonec navrhnul a implementoval algoritmus pro detekci bílé čáry uprostřed dráhy a místa startu resp. cíle a software pro vlastní řízení vozítka implementovaný do mikrokontroléru K4 (založeném na procesoru ARM Cortex-M). Autor při řešení mnohých problémů použil spíše heuristický přístup než exaktní matematický návrh, ale to nepovažuji v bakalářské práci za chybu. K práci mám následující připomínky: - V některých místech bylo vhodnější popsat řešenou problematiku pomocí matematických vztahů a ne pouze slovním popisem (např. kapitola 3.5.3 Porovnanie LED nebo kapitola 4.2.2 Hranový detektor). - V kapitole 3.5.3 Porovnanie LED autor používá nevhodný termín „útlum“. Zde bylo vhodnější použít vyjádření např. „násobení hodnotami relativní spektrální charakteristiky“. Poměr mezi částí práce převzatou z literatury a vlastním dílem pana Molčányho považuji za vyvážený. Práce obsahuje minimální počet překlepů a po grafické stránce je na solidní úrovni. Na závěr konstatuji, že pan Molčány prokázal ve své práci nejen bakalářské, ale místy i inženýrské schopnosti. Vzhledem k velkému rozsahu provedených prací a náročnosti řešené problematiky i přes uvedené připomínky navrhuji hodnotit práci pana Petera Molčányho známkou výborně/A (90 bodů).

Navrhovaná známka
A
Body
90

Otázky

eVSKP id 66304