KOZOVSKÝ, M. Modelování a řízení střídavých elektrických pohonů při poruše [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2021.
V práci Modelování a řízení střídavých elektrických pohonů při poruše se Ing. Matúš Kozovský věnoval problematice modelování vícefázových elektrických motorů, většinou v zapojení jako několik třífázových subsystémů, modelování možných poruch motoru a měniče a návrhu vhodných řídicích strategií, které umožnují pokračovat v činnosti pohonu v případě vzniku různých poruch. Dále analýze a výběru vhodného typu motoru, který se pro řízení při funkční poruše hodí z hlediska dalšího možného řízení nejlépe. Za hlavní přínos jeho disertační práce považuji navržené algoritmy řízení při poruše měniče nebo motoru, jejich simulační ověření na vytvořených akauzálních modelech a jejich následné ověření na reálném motoru s možností emulace poruch. Celý proces ukazuje, že v případě systému s redundancemi, kam vícefázové pohony patří, je možné takovýto systém řídit i při funkční poruše některé jeho součásti a docílit tak zvýšení spolehlivosti systému - pohonu. Ověřené výsledky prezentované v práci tak mohou být inspirativní pro návrh nových konceptů autonomních vozidel, nebo jiných pohonů, kde je požadavek na vysokou spolehlivost stěžejní. Během doktorského studia vedl doktorand pět let cvičení z předmětu Teorie dynamických systémů, které je nabízeno zahraničním studentům, většinou z programu Erasmus. Tato výuka probíhala v angličtině. Dva roky se podílel na výuce cvičení z předmětu Signály a procesy na Fakultě podnikatelské a z předmětu Počítače a programování. Jeden semestr vyučoval cvičení z předmětu Úvod do programování. Vedl bakalářskou práci na téma Modelování a řízení krokového motoru v prostředí MATLAB/Simulink. Významnou měrou se podílel na řešení projektů jak na FEKT, tak na CEITEC. Bylo jich celkem devět. Tři byly fakultní, jeden byl projekt TAČR a zbytek byly evropské projekty FP7 a H2020. Je nutné říct, že ve většině projektů výzkumné práce těsně souvisely s tématem jeho disertační práce. Je také dlužno říci, že ne vždy mu takovéto intenzivní začlenění do projektů usnadňovalo postup zveřejňování dosažených výsledků. Dosažené výsledky disertační práce byly řádně opublikovány na mezinárodním fóru formou osmi příspěvků na mezinárodních konferencích, v sedmi z nich je na pozici hlavního autora. Všech osm článků je uvedeno ve Scopus, mají podle něj celkem osm citací a výsledný H-index 2. Na IEEEXplore je možné najít jeho 5 článku, s pěti citacemi (včetně autocitací). Vedle toho aktivně přispíval do množství výstupů (deliverables) projektů, na jejichž řešení se podílel. Je nutné vyzdvihnout obrovský podíl doktoranda na rozvoji báze znalostí a dovedností výzkumné skupiny RG2-02 na CEITEC v oblasti řízení elektrických motorů. Může za to jeho pracovitost a zapálení k řešení nových výzev. Jeho technický cit, znalosti programování i praktické zkušenosti s elektrotechnikou. Ochota pomáhat ostatním a v neposlední řadě odvaha pustit se do neprobádaných oblastí, kterou například návrh vícefázového motoru s možností emulace poruch bezesporu byl. Sepsaná disertační práce je pouze fragmentem jeho přínosu. Ing. Matúš Kozovský prokázal při řešení své disertační práce schopnost samostatné tvůrčí a vědecké práce. Domnívám se, že předložená práce splňuje všechny požadavky kladené na disertační práci a doporučuji ji k obhajobě.
viz pdf
viz pdf
eVSKP id 129363