DENYSENKO, V. Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka (CLIL) v odborných předmětech na Vysokém učení technickém v Brně [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Předložená bakalářská práce vymezuje koncepci integrované výuky předmětu a cizího jazyka (CLIL) v bakalářském studijním programu Angličtina v elektrotechnice a informatice na Fakultě elektrotechniky a komunikačních technologií Vysokého učení technického v Brně. Práce sestává ze dvou částí, teoretické a praktické (resp. empirické), které jsou vzájemně propojené a jejich obsah je vyvážený. V teoretické části práce autorka uvádí výhody CLILu, vysvětluje model Coylevé, Hooda a Marshe, popisuje různé strategie CLILu a prostřednictvím přehledu vybraných teoretických a empirických studií analyzuje současný stav poznání v oblasti CLILu ve vybraných předmětech na vysokých školách. Rešerše velkého množství anglicky a rusky psaných zdrojů dokazuje, že autorka dané problematice dobře rozumí a orientuje se v ní. Teoretická část bakalářské práce tak představuje solidní základ pro empirickou část zaměřenou na výzkum CLILu v odborných předmětech zaměřených na elektrotechniku a informační technologie. Metodologie výzkumu, prezentace a interpretace jeho výsledků v empirické části práce jsou velmi pečlivě a přehledně zpracovány formou tabulek se statistickými údaji a konkrétními výroky učitelů a studentů. Získané poznatky z kvantitativně-kvalitativního výzkumu autorka následně diskutuje, konfrontuje s dosavadním stavem poznání v oblasti zkoumané tématiky a navrhuje, jakým způsobem lze výuku odborných předmětů prostřednictvím CLILu zkvalitnit. Stylistická i jazyková stránka práce jsou na výborné úrovni. Text práce je logicky členěný a koherentní, k čemuž přispívají i krátká shrnutí hlavních kapitol a vhodně zvolený poznámkový aparát. Po formální stránce má práce veškeré náležitosti včetně uvádění citací v textu a seznamu literatury dle normy APA Style. Valeriia Denysenko zpracovala mimořádně kvalitní a inspirující bakalářskou práci a bylo mi potěšením s ní spolupracovat.
Autorka ve své bakalářském výzkumu předvedla obdivuhodný kus práce. Nejprve velice pečlivě a kvalitně popsala a vysvětlila metodu CLIL, a v praktické části se nebála načrtnout smíšený výzkumný design hodný malé doktorské práce. Vytvořila dotazníky s cílem kvantitativně i kvalitativně analyzovat způsob výuky technických předmětů vyučovaných v angličtině v bakalářském studijním programu AJEIH. Dotazníkovému šetření podrobila nejen své spolustudenty v uvedeném studijním programu, ale i vyučující v daných předmětech, a získala tak zajímavá data, která analyzovala a shrnula v náměty k diskuzi a pedagogické implikace přímo i nepřímo vyplývající z citovaných odpovědí respondentů. Samozřejmě, hloubka zpracování kvantitativní části odpovídá úrovni bakalářské práce, jedná se tedy o procentuální vyjádření jednotlivých odpovědí respondentů, a kvalitativní část výzkumu taktéž zahrnuje „pouze“ převyprávění a shrnutí odpovědí respondentů na jednotlivé otázky, nicméně je doplněna o příklady dokladující obsah shrnutí. Jazyková úroveň práce je vysoká a po stránce stylistické lze taktéž vytknout jen drobné přešlapy jako např. chybějící členy, které ovšem nikterak nenarušují rámec formálního a gramaticky korektního akademického jazyka. Formálně je práce velmi pečlivě vedena, ať už se jedná o kvalitně ocitované autory teorie nebo seznam literatury. Z hlediska formálního i obsahového práce více než splňuje požadavky kladené na kvalitní bakalářskou práci a z tohoto důvodu uvedenou práci doporučuji k obhajobě a hodnotím 96 body, tedy známkou A
eVSKP id 151494