CHALOUPKA, M. Zvyšování produktivity konstrukčního procesu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2023.

Posudky

Posudek vedoucího

Marek, Jiří

Diplomová práce se zabávý problematikou, která není mezi konstruktéry příliš oblíbená i rozšířená, a sice systematickým konstruováním. Přináší přehled několika způsobů konstruování, které mezi sebou srovnává. Za přínosné považuji kritický pohled diplomanta ne metodiku, kterou vyvinul prof. Hubka a rozpracoval prof. Hosnedl ze ZČU Plzeň. Po objektivní kritice doplomant logicky přešel k vlastnímu návrhu, který respektuje zásady EDS, ale zároveň přináší nový pohled, zejména pak technicko-ekonomické zhodnocením konstrukčních návrhů. Tento přístup pak demonstruke na případových studiích.Jeho práci a přístup lze hodnotit jako proaktivní. Na konzultace chodil pravidelně a přinášel svá řešení, která byla diskutována.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita A
Schopnost interpretovat dosažené výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii A
Logické uspořádání práce a formální náležitosti A
Grafická, stylistická úprava a pravopis A
Práce s literaturou včetně citací A
Samostatnost studenta při zpracování tématu A
Navrhovaná známka
A

Posudek oponenta

Knoflíček, Radek

K obhajobě předložená diplomová práce (DP) se zabývá aktuálním, ovšem často opomíjeným tématem, které je zaměřené na zvyšování produktivity konstrukčního procesu v konkurenčním (tržním) prostředí. Z hlediska metodického DP, jenž se sama o sobě zabývá metodikami, se skládá ze dvou zásadních částí. První část se věnuje objasnění metodického přístupu, jenž nese označení Brněnská konstrukční škola (BKŠ), která je založena na systémovém přístupu, stojícího na třech, v DP popsaných stěžejních pilířích. Druhá část práce se věnuje návrhu nové metodiky v konstrukčním procesu, která je prezentována na konkrétním příkladu CNC obráběcího stroje – frézky. V metodice jsou diplomantem navržena technická a ekonomická kritéria, na jejichž základě jsou hodnoceny jednotlivé konstrukční varianty. Cílem metodiky bylo přinést jednoduchost do konstrukčního procesu, a tím dosáhnout úspory času, finančních zdrojů a dosažení konkurenční výhody, což lze kvitovat jako splněný úkol, kdy oponent testoval i přiloženou tabulku Excell, kterou považuje k věci užitečnou. DP je čtivá i pro čtenáře znajícího sledovanou problematiku, i když při prvním čtení mohou rušivě působit zkratky používaných pojmů (zejména v názvech kapitol), které však byly náležitě vysvětleny. Ukazuje se, že právě jeden z pilířů BKŠ, tedy systémový přístup, přispěl k úspěšnému naplnění cílů této DP.Na škodu formálních kvalit jsou občas méně kontrastní obrázky (viz č. 6), což může vzniknout po uložením do formátu PDF. Odkazy na použitou literaturu a citace z ní, jsou bez námitek. S uspokojením lze považovat sepsání celé kapitoly 8, včetně vlastní tvorby obrázků a diagramů, což DP z hlediska teorie tuto DP posouvá „kousek dále k vědění, systematizaci a formalizaci tvůrčího postupu konstruktéra“. Na tomto místě lze tedy konstatovat, že diplomantem byl odveden poměrně značný objem prací a cíle DP byly splněny. Po formální stránce je DP zhruba bez vážných závad, citace jsou hojné. Mám však tyto připomínky: obrázky na stranách 74 a 75 jsou podle všeho malovány ručně, což není na škodu, spíše je to v současnosti méně obvyklé, nicméně u otáčejících se součástí je nutné stále kreslit osu rotace čerchovanou čarou, což u všech chybí. Rovněž, je-li součást nebo skupina, uzel v řezu, je nutné jednotlivé části šrafovat.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod A
Vlastní přínos a originalita B
Schopnost interpretovat dosaž. výsledky a vyvozovat z nich závěry A
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii B
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací A
Navrhovaná známka
B

Otázky

eVSKP id 145682