BÖHM, M. Termodynamická analýza Atkinsonova a Millerova cyklu [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Štětina, Josef

Student si zvolil jako téma bakalářské práce aktuální problematiku týkající se Termodynamické analýzy Atkinsonova a Millerova cyklu, aktuálnost je dána postupným nárůstem vyráběných vozidel, jejichž motory pracují s těmito cykly. Text má 58 stran textu včetně příloh. Grafická úprava splňuje požadavky na technický text a je provedena v souladu s platnými směrnicemi rektora i děkana. Práce obsahuje všechny povinné části. Student přistupoval k řešení práce iniciativně a práci pravidelně konzultoval. K práci využil řadu zdrojů včetně odborných článků, které vyhledal v databázích. Dobře pracoval s literaturou a všechny zdroje správně citovala. Práce může být pro studenta nebo i čtenáře přínosná jako vstupní literatura pro modelování pracovních cyklů tepelných strojů. Student prokázal schopnost samostatné práce, splnil body zadání, práce obsahuje všechny náležitosti, a proto ji doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita C
Schopnost interpretovat dosažené vysledky a vyvozovat z nich závěry B
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti B
Grafická, stylistická úprava a pravopis B
Práce s literaturou včetně citací B
Samostatnost studenta při zpracování tématu B
Navrhovaná známka
B

Posudek oponenta

Mauder, Tomáš

Bakalářská práce pana Michala Bhma s názvem Termodynamická analýza Atkinsonova a Millerova cyklu si klade za cíl vytvořit základní termodynamickou analýzu těchto dějů a porovnat je s ideálním Ottovým cyklem. Závěrem práce jsou shrnuty poznatky a příklady konkrétních aplikací těchto cyklů a možný směr vývoje v této oblasti. Práce je členěna přehledně do osmi kapitol, ve kterých jsou popsány jednotlivé cykly včetně výpočtu termické účinnosti a konstrukčního řešení. Kapitola 5 potom zhodnotí jednotlivé cykly, kap. 6 uvádí příklady jejich využití v praxi, kap. 7 možné vývojové směry. V prvé řadě musím uvést, že práce splňuje požadované cíle, počet stran je na bakalářskou práci více než dostačující a počet uvedených zdrojů je adekvátní k řešenému tématu. Práce však obsahuje po formální stránce značné množství stylistických a grafických chyb: 1. Grafická část práce je na velice špatné úrovni, přiložení obrázky a grafy jsou vkládány ve velmi špatném rozlišení. 2. Křížové odkazy obsahují mnoho chyb, což už je vidět i v samotném obsahu kde v kap. 2.1 je na rozdíl od jiných kap. uvedeno vnitřní členění, dále jsou v práci odkazy na kap. které neexistují, např. str. 21 je odkaz na kap. 1.2.1, dále na str. 28 odkaz na kap. 1.1.1 apod. 3. V práci je nekonzistentní odsazování bloků textu, někdy chybí zarovnání do bloku, v některých případech po každém napsaném vztahu začíná autor odskočením textu, přičemž se podle textu zřejmě nejedná o nový odstavec. 4. V práci je použito více textových fontů, což nevypadá dobře, např. tabulka na straně 21. 5. Autor nečísluje tabulky. 6. Sazba rovnic je rovněž nevzhledná, navíc autor používá pro symbol krát hvězdičku. 7. Číslování rovnic neodpovídá na několika místech jejich odkazům. Např. autor čísluje rovnice podle kap. a dále podle výskytu v textu, tedy např. (1.2), nicméně v textu se potom odkazuje na vztahy (2), (4), atd. Takové ale podle číslování v práci neexistují. Dále některé odkazy na rovnice uvádí autor v závorkách, jiné bez závorek, např. str. 22. Všechny odkazy na rovnice by měli být uvedeny v závorkách. 8. V některých rovnicích uvádí auror za rovnicí její jednotky, v některých však ne a potom to vypadá opět nekonzistentně. 9. Jednotky v tabulkách pro přivedené teplo Q jsou v [KJ/kg], nicméně v uvedených symbolech se pro přivedené teplo používají pouze jednotky [J]. Pokud jde v tabulce o měrné teplo, mělo by být v textu uvedeno, nebo využito jiného symbolu např. malé q, jak je zvykem v literatuře. 10. Reference v nadpisu či podnadpisu nejsou vůbec vhodné a autor je takto uvádí velice často. 11. V kapitole 4.1. chybí v popisu dějů děj 5-1. Tento děj je rovněž vynechán ve vztazích (4.5) – (4.8). Tyto vztahy jsou tedy zřejmě všechny špatně. 12. V obrázku 6.9 jsou tisíce odděleny desetinou čárkou což se v češtině nepoužívá, čárka odděluje desetiny od celých čísel. Práce splňuje cíle v ní zadané a i přes značné množství chyb a nepřesností jí doporučuji k obhajobě.

Dílčí hodnocení
Kritérium Známka Body Slovní hodnocení
Splnění požadavků a cílů zadání A
Postup a rozsah řešení, adekvátnost použitých metod B
Vlastní přínos a originalita D
Schopnost interpretovat dosaž. vysledky a vyvozovat z nich závěry C
Využitelnost výsledků v praxi nebo teorii C
Logické uspořádání práce a formální náležitosti E
Grafická, stylistická úprava a pravopis E
Práce s literaturou včetně citací C
Navrhovaná známka
C

Otázky

eVSKP id 101201