BEDNÁŘ, M. Vizualizace neuroevoluce při učení neuronových sítí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií. 2023.
Student postupoval samostatně a aktivně. S výsledkem jsem spokojen a hodnotím stupněm A. Toto hodnocení zakládám převážně na studentově aktivitě a aplikaci, kterou vytvořil.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Informace k zadání | Zadání si student zvolil sám a týká se, jak ze zadání plyne, učení neuronových sítí neuroevolucí. Student se potřeboval seznámit podrobněji s těmito tématy a realizovat systém, který neuroevoci pro neuronové sítě názorně demonstruje. Náročnost této práce hodnotím jako mírně nadprůměrnou. | ||
Práce s literaturou | Student si sám volil literaturu vhodnou pro téma práce. | ||
Aktivita během řešení, konzultace, komunikace | Studen byl aktivní po celou dobu zpracování zadání. Průběžně mě informoval o pokroku a dosažených výsledcích. S jeho aktivitou a schopností zpracovat zadání jsem velmi spokojen. | ||
Aktivita při dokončování | S výsledky práce jsem měl možnost se seznámi v dostatečném předstihu a také komentovat a připomínkovat text při jeho zpracovávání. | ||
Publikační činnost, ocenění | Není mi známa. |
Moje výhrady k některým aspektům práce jsou dokonale kompenzovány poměrně kvalitní dokumentací.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Náročnost zadání | Zadání požaduje implementaci známého principu pro vhodně vybraný problém, který umožní srozumitelnou vizualizaci. | ||
Rozsah splnění požadavků zadání | Výsledkem je dobře zdokumentované dílo, které odpovídá požadavkům zadání. | ||
Rozsah technické zprávy | 45 stran v LaTeXu. | ||
Prezentační úroveň technické zprávy | 80 | Prezentační úroveň je na velmi dobré úrovni. Použité principy jsou srozumitelně popsány, návrh a implementace jsou poměrně detailně zdokumentovány. Moje připomínky jsou spíše okrajové: V sekci 2.2 se mluví o mutaci stromů, ale o reprezentaci jedince formou stromu, ani o křížení stromů tu zmínka není. Výběr akce na základě softmax versus nejvyšší hodnota: Není komentováno, zda po změně může dojít k výběru jiné akce než v původním případě. | |
Formální úprava technické zprávy | 75 | Typograficky je práce na velmi dobré úrovni, vadí pouze nepříliš vhodné použití tučného písma na některých místech v textu (mimo nadpisů apod.). Jazykově je zpráva na vcelku přijatelné úrovni, i když se v textu vyskytuje řada gramatických chyb. | |
Práce s literaturou | 75 | Studijní prameny jsou vybrány smysluplně, v souladu s tématem práce. Prameny jsou řádně citovány a odlišeny od vlastního přínosu autora. Nejvíce (mnohonásobně víc než ostatní) je citován pramen [4]. | |
Realizační výstup | 60 | Inspirace ohledně vizualizovatelné úlohy vzešla z youtube prezentace díla "Biological evolution simulator" dostupného na githubu ( https://github.com/davidrmiller/biosim4) . Na rozdíl od uvedeného díla byl v této BP použit jednodušší přístup a byla použita jiná technologie pro iplementaci. V předložené práci byla použita dopředná, plně propojená síť s pevně danou strukturou. Neuroevolucí byly optimalizovány synaptické váhy. Vizualizace je řešena snadno realizovatelným způsobem, tedy offline, po skončení evoluce, vytvořením videa z uložených stavů řešení a následným zobrazením videa v přehrávači VLC. Grafická nadstavba nad programem, který realizuje neuroevoluci, umožňuje zadat parametry a spustit evoluci s následným spuštěním přehrávače videa s vizualizací. Nedostatkem této nadstavby je nemožnost sledovat průběh evoluce, tedy odhadnout, kolik času zbývá do konce, což je v případě časově náročné evoluce problém. Také chybí očekávatelná možnost definovat prostředí vizuálními prostředky namísto textového souboru. Mimo samotného jádra (neuroevoluce) zbytek software působí poněkud nedokončeným dojmem. Student zjevně věnoval výrazně větší úsilí samotnému jádru implementace neuroevoluce a prezentační kvalitě technické zprávy. | |
Využitelnost výsledků | Jde o kompilační práci s vlastní implementací známého problému známým způsobem. Nepřináší nové poznatky, ale je dobře použitelná pro podporu výuky. To se týká jak technické zprávy, tak realizačního výstupu, což jsou originální a použitelné výsledky. |
eVSKP id 147107