FEILHAUER, J. Vícekanálový zdroj pro napájení LED modulů zadní lampy automobilů [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2024.
Diplomová práce studenta Jaromíra Feilhauera se věnuje návrhu a realizaci vícekanálového zdroje pro napájení LED modulů zadní lampy automobilů pro firmu OPmobility. Textová práce je rozdělená do šesti kapitol, kde se první čtyři kapitoly zaobírají teorii světelných zdrojů v automobilech, spínaných zdrojů, ochranných obvodů, sběrnic v automobilech a architektuře AUTOSAR. Pátá kapitola pojednává o obvodovém návrhu přípravku, návrhu DPS a zpracování programového vybavení. Poslední kapitola popisuje testování zařízení z pohledu účinnosti, tepelného chování a elektromagnetické kompatibility. Jednotlivé kapitoly na sebe plynule navazují, logicky rozvíjejí příslušnou problematiku a návrh zařízení. Práce má dostatečný rozsah a student použil značné množství zdrojů, které řádně ocitoval. V citování v průběhu testu se vyskytlo pár nedostatků, z nich nejpodstatnější je chybějící citace v kapitole 2.5 Topologie SEPIC. Po jazykové úrovni je práce na dobré úrovni. Po formální stránce má práce pár nedostatků. Například na straně 17 následuje po vztahu 2.3 velké K i když jde o pokračování věty nebo na straně 36 chybí odsazení na začátku nového odseku. Na tabulku 3.1, obrázky 4.2, 5.2 chybí odkazy v textu. Přibližně od poloviny práce je odsazení popisu obrázků jiné, než bylo na začátku práce. Zvláštní je udávání některých termínů v angličtině v závorce za českým ekvivalentem i když nejde o zkratku a ani o pojem, kterého překlad by byl nutný nebo dále v textu používán. Takové přeložené pojmy se nacházejí v průběhu textu, zhoršují čitelnost a je zvláštní proč jenom některé termíny jsou uvedeny v angličtině – takhle by se dalo přeložit každé slovo textu a rovnou ho napsat v angličtině. Po technické stránce je práce velmi dobře zpracována, obzvlášť oceňuju uskutečněné EMC testy. Student v průběhu roku pracoval samostatně, v problematice se dobře zorientoval a v případě potřeby konzultoval vyskytnuté nejasnosti. Na všechny nedostatky v textovém zpracování práce zpravidla reagoval a odevzdal ucelenou práci. Předložené zařízení je funkční a výsledky práce jsou uplatnitelné firmou OPmobility, pro kterou student zařízení realizoval. Navrhnuté zařízení je univerzální, a je tedy možné ho po softwarové konfiguraci použít pro více druhů zadních světlometů. Student zadání splnil v plném rozsahu, a i přes uvedené formální nedostatky se jedná po odborné stránce o kvalitní práci, vzhledem k čemu práci hodnotím stupněm A – 93 bodů a doporučuji ji k obhajobě.
Student se v předložené práci zabývá návrhem zdroje pro napájení LED modulů zadní lampy automobilů. Práce o rozsahu 52 stran od úvodu po závěr je rozdělena do několika logicky navazujících kapitol. Nejprve je uvedena problematika osvětlení automobilů z hlediska legislativy a moderních trendů. Následuje stručný a přehledný popis několika topologií spínaných zdrojů. Obdobně jsou popsány i sběrnice a architektura softwaru, jenž se používají v automobilovém průmyslu. Dále je popsán samotný návrh zařízení a jeho testování. Text je spíše stručný, ale je velice přehledný a plně dostačující pro uvedení popisované problematiky. V práci se v minimálním množství vyskytují překlepy, gramatické chyby a stylistické nedostatky. Návrh je podpořen řadou výpočtů. Vhodné by bylo, kdyby ve vztazích byly uvedeny i hodnoty, které byly do vztahů dosazeny pro výpočet. Občas jsou výsledky výpočtů ignorovány. Jako příklad lze uvést vztah 5.13, kdy teoretická hodnota kapacity je 970 nF, ale bylo zvolena hodnota 100 nF. Text je většinou průběžně citován v přiměřeném množství. Některé části textu se ale neodkazují k žádnému zdroji. Například kapitola popisující topologii SEPIC neobsahuje jedinou citaci. Z předložené práce plyne, že student splnil zadání. Navržené zařízení se zdá být funkční. Návrh se zdá, že byl proveden detailně. Oceňuji, že zařízení bylo otestováno z hlediska EMC a bylo provedeno několik pokusů pro zlepšení charakteristik zařízení. Práci hodnotím stupněm A s počtem bodů 94.
eVSKP id 159930