GURYČA, O. Mobilní aplikace pro psychodiagnostiku předškolních dětí [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2018.

Posudky

Posudek vedoucího

Vítková, Helena

Student Ondřej Guryča se ve své práci zabýval vývojem mobilní aplikace pro testování inteligence a zralosti předškolních dětí. Rozsah práce je 31 stran od úvodu po závěr přičemž většina stran je jen velký snímek obrazovky mobilu doplněný krátkým popisem, což by bylo vhodné dát jako manuál programu do přílohy práce. Samotná teoretická rešerše je na 2 stranách. Následuje nedostatečně oddělená část praktické realizace a teorie k vybraným psychodiagnostickým testům. Odborné informace jsou podloženy pouze 17 referencemi, kde velká část jsou jen odkazy na použité obrázky tlačítek v aplikaci nebo např. neopodstatněný odkaz na Windows 10 od Microsoftu. Seznam referencí není podle normy. Vytvořená aplikace obsahuje čtyři jednoduché testy propojené úvodní obrazovkou, která zároveň slouží k vedení záznamů. Aplikace není plně funkční. Konkrétně tlačítko zavření aplikace vás vrací na předchozí obrazovku. Tím mohou vznikat kolize např. znovu uložení předchozího záznamu testu nebo pacienta. Většina obrazovek neobsahuje tlačítko zpět nebo navrácení do úvodního menu programu. Toto neodladění aplikace je i důvodem jejího častého „pádu“, což student svádí pouze na vývojové rozhraní ve kterém program vytvářel. Samotné ovládání jednotlivých testů také není příliš robustní vzhledem k tomu, že je určeno malým dětem. Jednotlivé testy kromě procentuální správnosti a času odpovědi nenabízejí ani základní diagnostiku. Grafické zobrazení časového vývoje úspěšnosti v jednotlivých testech je zcela zbytečné, protože neobsahuje cejchování os. Volba datových polí zaznamenávaných u jednotlivých probandů vůbec neodpovídá tomu, že by měla být následně vytvořena statistická analýza měřených dat. Export dat pro následné statistické zpracování výsledků testů, který byl jedním bodem zadání práce, je vysvětlen jen jako vyhledání místa souboru, kde si aplikace ukládá data pomocí souborového manažeru. Návrh a realizace testování a statistického srovnání výsledků je jen triviální vyhodnocení procentuální úspěšnosti 5 fiktivních měřených osob, což student zdůvodňuje nemožností měření skutečných osob. Tuto možnost semnou v průběhu řešení práce nijak nekonzultoval. Zároveň to nezdůvodňuje proč nemohl navrhnout metodiku statistického zpracování výsledků alespoň teoreticky. Celkově byla aktivita studenta v průběhu řešení práce (2 roky z důvodu prodloužení studia) zcela nulová. Po formální stránce vytýkám zejména popisky obrázků, tabulek a grafů neodpovídající normě, opakující se názvy kapitol, místy nesouhlasí názvy kapitol s obsahem, místy je chybné číslování obrázků, které opět nesouhlasí s odkazy v textu a další. Z uvedených formálních a odborných nedostatků hodnotím práci jako nedostatečnou s celkovým počtem bodů 35.

Navrhovaná známka
F
Body
35

Posudek oponenta

Smíšek, Radovan

Student Ondřej Guryča se zabýval tvorbou mobilní aplikace pro psychodiagnostiku předškolních dětí. V teoretické části práce student popisuje testy používané pro psychodiagnostiku dětí. Popis testových metod je velmi stručný. Chybí podrobnější popis metodiky vyhodnocení jednotlivých testů. Teoretická část má pouze tři strany, což je velmi nedostatečné pro bakalářskou práci. Bylo by dobré v teoretické části uvést, zda již proběhly nějaké pokusy o psychodiagnostiku dětí pomocí výpočetních technologií a případně uvést principy a výsledky. V teoretické části by se mohl nacházet rovněž popis vývojového prostředí, který se nevhodně vyskytuje v praktické části. V praktické části je velmi jednoduše popsána aplikace pro psychodiagnostiku dětí. Práce obsahuje popis aplikace. Samotná aplikace je velmi jednoduchá. Nejsou ošetřeny všechny funkce aplikace, při používání aplikace vypisuje chyby. Aplikace je pro mě s velkými výhradami akceptovatelná pro bakalářskou práci. Velkou výtkou jsou ovšem nesplněné některé body zadání. Mobilní aplikace neobsahuje možnost sdílení dat pro účely statistického zpracování (bod 5 zadání). V práci je popsána možnost sdílení připojením zařízení přes USB. Tato možnost je automaticky dostupná, očekával bych řešení sdílení přímo v aplikaci. Dále podle zadání měla být v práci navržena a realizována metodika pro statistické vyhodnocení měřených subjektů. Žádné měření nebylo realizováno s odůvodněním, že je nutné mít povolení pro testování aplikace na dětech. Myslím si, že v tomto případě by nebylo obtížné získat potvrzení, což ovšem nepovažuji za výtku, pokud byl student takto domluvený s vedoucí práce. Tato dohoda ale není v práci zmíněna. Student udělal statistické vyhodnocení na simulovaných datech. Toto vyhodnocení je ovšem dle mého názoru nedostatečné. Jedná se pouze o jednoduché vykreslení výsledků do grafu. V případě simulovaných dat se ztrácí praktický přínos výsledků, ale na druhou stranu to umožňuje vygenerovat velkou populaci a na ní ukázat schopnost pokročilých statistických vyhodnocení. Poslední bod zadání považuji tedy také za téměř nesplněný. Po formální stránce je práce na přijatelné úrovni, autor se nevyhnul některým překlepům. Některé obrázky jsou nevhodně číslovány. Na některé obrázky není v textu odkazováno (např. 2.18). Vzhledem k velmi nedostatečně splněným některým bodům zadání a velmi krátké teoretické části neodpovídající bakalářské práci navrhuji známku F, 45 bodů.

Navrhovaná známka
F
Body
45

eVSKP id 112194