PEKÁRKOVÁ, K. Vysokorychlostní optické přenosové systémy [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2023.
Studentka Bc. Kateřina Pekárková se ve své diplomové práci věnuje problematice vysokorychlostních optických přenosových systémů. Cílem práce byl rozbor problematiky vysokorychlostních optických datových sítí a návrh nových laboratorních úloh pro snazší pochopení vícestavových modulačních formátů. V teoretické části se studentka věnuje základnímu popisu datových sítí a jejich parametrů. Většina parametrů je však vysvětlena pouze velmi okrajově nebo vůbec. Formální zpracování práce je spíše průměrné, v práci se objevuje řada nepřesností, překlepů a typografických chyb. Navržené laboratorní úlohy formálně splnily zadání, nicméně jejich kvalita je podprůměrná. Nízká kvalita práce je dána hlavně tím, že studentka problematice plně neporozuměla a nevěnovala práci dostatek času. Vzhledem k výše uvedeným nedostatkům, doporučuji práci k obhajobě s hodnocením D, 60 bodů.
Posuzovaná diplomová práce se zabývá vysokorychlostními přenosovými systémy pracujícími na optických vláknech. Dle zadání měla studentka, mimo jiné, analyzovat parametry komerčně dostupných systémů, standardy pro vysokorychlostní přenosy, modulační formáty, metody korekce chyb nebo fyzická rozhraní. Bohužel, práce obsahuje jen popis teorie vysokorychlostních optických přenosů, nekoherentních a koherentních optických komunikačních systémů a popis komponentů pro přenos koherentními systémy. Ačkoliv v těchto kapitolách studentka zmiňuje i některé parametry, standardy, metody a rozhraní, těžko lze tyto pouhé popisy nazývat analýzou. Studentka se nepokusila o přehledné porovnání zadaných parametrů, standardů, metod a rozhraní (např. formou tabulek), ani neformulovala vlastní závěry, které by takovou analýzu měly završit. V souladu s požadavkem zadání, posuzovaná práce také obsahuje dva návrhy laboratorních úloh v simulačním prostředí VPIphotonics. Tyto laboratorní úlohy jsou však ve výuce nepoužitelné, protože jen předvádějí (byť na praktických příkladech), jak lze v daném simulačním prostředí vytvořit příslušné modely, jak nastavovat jejich parametry a jak si zobrazit výsledky simulací, včetně diagramů oka a konstelačních diagramů pro nastavené modulační formáty. Tabulky s naměřenými hodnotami jsou v těchto laboratorních úlohách již vyplněné, takže kromě odpovědí na několika otázek formulovaných v závěru nemusí student, který absolvuje tuto úlohu, projevit žádnou intelektuální činnost. Formální úpravu práce značně degraduje množství překlepů, které bylo možné jednoduše eliminovat použitím některého z mnoha zdarma použitelných nástrojů pro kontrolu pravopisu. Formální chybou je rovněž používání různého zápisu jednotek přenosové rychlosti Gb/s a Gbit/s, např. v abstraktu. V seznamu zkratek také postrádám jejich český význam. S výše uvedenými výhradami, konstatuji, že zadání této diplomové práce studentka splnila, avšak pouze v minimální kvalitě. Navrhuji proto hodnotit tuto práci známkou E.
eVSKP id 151104