BAJUS, T. Optimální nasazení generátorů hypotéz pro detekci semaforů ve snímcích [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií. 2017.

Posudky

Posudek vedoucího

Petyovský, Petr

Zadání diplomové práce Bc. Tomáše Bajuse bylo externím zadáním společnosti Daimler AG, které student realizoval během svého pobytu v německém Ulmu v průběhu obou semestrů. Má role vedoucího práce měla tedy spíše formální a administrativní charakter a student detaily řešení konzultoval převážně s Dipl. Ing. Andreasem Freginem, který se podílel již na tvorbě zadání práce a jehož posudek externího konzultanta je přiložen. Student je externím konzultantem hodnocen kladně pro svoji samostatnost i píli, se kterou realizoval tuto diplomovou práci. Oficiální název práce lze volně přeložit jako: „Optimalizace generátoru hypotéz detektoru semaforu ve snímcích“. Cílem práce bylo vytvořit vhodné nástroje pro dávkové zpracování dat, pomocí kterých bude možné vhodně optimalizovat parametry algoritmů zpracování obrazu, jejichž úkolem je ve snímku dopravní situace detekovat dopravní světelné značení (semafor nebo i několik semaforů). Student tedy pro již navržené detektory semaforů hledal pro dodané a anotované databáze snímku, takové parametry, které zajišťují dostatečnou úroveň správnosti i opakovatelnosti detekce dopravního světelného značení. Student věnoval řešení práce dostatek času, jednotlivé úkoly si v počátcích řešení práce vhodně rozvrhl. V průběhu práce se nedostal do časové tísně. Ne všechny dosažené výsledky však student mohl v textu práce z důvodů IP publikovat, přesto na moji žádost iniciativně navrhl a vytvořil demonstrační video, které jasně prezentuje dosažené výsledky, bez nutnosti zveřejňovat anotované databáze snímků. Dosažené výsledky i formální zpracování práce jednoznačně svědčí o inženýrských schopnostech studenta. Předložené práci navrhuji hodnocení: Dobře – B. (87)

Navrhovaná známka
B
Body
87

Posudek oponenta

Richter, Miloslav

Práce je obsáhlá a patří k těm časově náročnějším. Student se v předložené práci soustředil především na praktickou část věci - testování. Práce je přínosná především velkým množstvím provedených testů a díky tomu možnosti kvalitního srovnání metod. Z hlediska předložených výsledků a jejich rozboru lze práci považovat za splněnou. Přesto mám k předložené zprávě následující výhrady: Diplomant teoretické termíny vztahující se k problematice ve většině případů definoval, a v práci už je používá při popisu řešení. Jelikož se jedná o konkrétní využití v praxi, bylo by dobré provést alespoň krátké propojení teoretických termínů s významem, který mají v konkrétní aplikaci. Práce by tak mohla být daleko srozumitelnější. Práce svědčí o tom, že bod 1 zadání byl studentem určitě nastudován. Bohužel, jeho popis a prezentace jsou rozprostřeny v rámci celé práce a popsány z praktického hlediska v návaznosti na řešené problémy. Bylo by vhodné věnovat metodě "Multiple hypotheses generator" alespoň přehledovou, ale ucelenou kapitolu popisující základní principy, především ty části metody, které použil ve svém řešení. V práci postrádám i definici "verification nodes" a jak k nim student přistoupil. Dále by bylo vhodné zařadit shrnutí k bodu 3 zadání "comparison with other generators and different parameters". Z předložené práce vyplývá, že diplomant obsáhl široké spektrum nástrojů. Diplomant osvědčil své znalosti především při tvorbě a vyhodnocení testů. Jeho koncepce je správná. Uvedené části mají odpovídající délku. Práce je sestavena v logickém sledu. V práci ovšem chybí podstatná část týkající se vlastní tvorby nástrojů pro zpracování dat. V práci není zmíněno, která část byla studentovi k dispozici v začátcích jeho práce a která část práce je jeho vlastní. Není zřejmé, co měl diplomant k dispozici na začátku práce (SW, HW), jaký komfort pro splnění úkolu nástroje, jež měl k dispozici, poskytly (knihovny, předzpracovaná data, hotové programy…), jak pracné bylo se s nástroji seznámit, modifikovat nebo vytvářet kód pro provádění testů. V práci není uvedeno v jakém programovacím jazyce či jakými prostředky a s jakým úsilím se dostal k předkládaným výsledkům. Práce ani CD neobsahuje žádné skripty ani zdrojové texty, a není tedy jasné, v čem spočívala práce studenta z hlediska SW, nastavování parametrů, modifikace… jelikož nejsou přítomny prakticky žádné konkrétní návaznosti na nástroj, kterým byla data získána a zpracována. Zvolenou koncepci lze považovat za správnou. I když se student neubránil drobným chybám, je práce, napsaná v anglickém jazyce, čitelná a srozumitelná. K práci je přiloženo CD, jehož obsah není v práci popsán. Na přiloženém CD je i příloha, která shrnuje zajímavé výsledky dalších testů. Jelikož se jedná pouze o osm stránek, měly být určitě součástí práce. Dále jsou na CD videa s vyznačenými výsledky hledání, ze kterého je patrné, že algoritmy vyhledávání jsou funkční. Parametry, pro které jsou videa získána, jsou pouze orientačně patrné z názvu souboru. Jedním z přiložených souborů mělo být originální video, z důvodu posouzení kvality vstupních dat i pro případné následné testy a srovnání. Co na CD postrádám, jsou jakékoli zdrojové texty či skripty, byť ve zkrácené podobě. Nejsou přiloženy ani datové soubory s výsledky detekcí. Práce svědčí o inženýrských schopnostech diplomanta. Na základě předložených výsledků, které však nejsou korektně popsány vrhuji hodnocení C/77.

Navrhovaná známka
C
Body
77

Otázky

eVSKP id 103007