BUČKOVÁ, A. Kontrapunkt [online]. Brno: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta architektury. .
Studentka velmi svědomitě a přesvědčivě pracovala s úlohou transpozice hudby do architektury, na základě poznání převodů notací Xenakise do architektury, téma rozvinula a aplikovala na téma druhé symfonické básně Vltava Bedřicha Smetany. V analýze je přesná a prokazuje svůj nejen hudební talent. Vzniklé protoarchitektury skýtají veliký potenciál a jsou architektonicky velmi zdařilé. Následná aplikace protoarchitektur na samotný program opery/symfonického sálu si vyžádal kombinaci klasického schématu operního provozu s novou architektonickou skladbou. Dohromady obě složky vytvářejí uvěřitelný celek, ale bylo by zajímavé překročit komfortní zónu i uvnitř opery a pokračovat s konceptem hudebního přepisu i uvnitř. Samotná modelace sálu je velmi zajímavá ve smyslu taktilnosti a v topologicky vzniklé formy sálu objevujeme velmi vzrušující a přesvědčivé momenty, které se zdánlivě jeví jako náhodné, ale mají v sobě právě ono zurčení Vltavy. Práce je velmi pěkně zpracována a přes nelehký úkol zvládnout tak velký obsah a program stavby konstatujeme že je studentka velmi úspěšná.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Přístup studenta ke zpracování | A | 91 | Rád bych podpořil ambici studentky, která kombinuje odvahu i racionalitu, exaktnost s intuicí a přesnost s nedůsledností. Bylo by velmi pěkné, kdyby studentka neskončila v proudu všudypřítomné architektury šedi a pokračovala ve své skvělé práci. |
Při zpracování komplexního a složitého úkolu budovy opery prokázala autorka samostatné, koncepční a originální myšlení spojené se znalostí problematiky.
Kritérium | Známka | Body | Slovní hodnocení |
---|---|---|---|
Urbanistické řešení | B | Autorka umisťuje návrh do předpokládané polohy budoucí nové filharmonie v městské čtvrti Praha – Bubny. Jde o adekvátní polohu pro budovu nadregionálního významu. Autorka počítá s přestavbou území stávajícího brownfieldu a ve svém řešení se vymezuje pouze na ohraničený prostor předpokládané stavební parcely. Stavba svým objemem a výškou bude mírně převyšovat okolní zástavbu, což odpovídá významu objektu. Z předložené dokumentace není jasné zapojení stavby do panoramatu Prahy. Osazení objektu na terén využívá správným způsobem svažitost říčního břehu. Uspořádání vstupů do objektu je logické a odpovídá širším vztahům v území. Veřejné prostory v okolí budovy jsou řešeny schematicky. Dopravní napojení počítá pro přístup diváků s využitím městské hromadné dopravy. Projekt neřeší parkování návštěvníků. | |
Architektonické řešení | A | Princip hledání formy a architektonického jazyka budovy pomocí analýza a transformace notového zápisu je vedený logicky v pochopitelných krocích a vytváří zajímavé prvky „protoarchitektury“. Použitý princip generuje esteticky silnou strukturu venkovní a vnitřní obálky. Vnější obálka je navíc vhodně členěna pomocí ploch plných a s lanovou konstrukcí. Velmi zajímavý prostor mezi vnější a vnitřní obálkou není v dokumentaci artikulován. Vnitřní obálka, ačkoli využívá stejného principu, je sevřenější a členitější, což odpovídá záměru autorky a dokazuje variabilitu zvoleného postupu. Jádro stavby sestává z klasicky uspořádaného operního sálu se zázemím. Modelace interiéru sálu odpovídá současným trendům. | |
Provozní řešení | B | Celkové uspořádání provozů odpovídá požadavkům operního sálu. Projekt počítá s dostatečnými plochami pro veřejnost i zázemí budovy. Je zřejmá autorčina znalost technologie a provozu budovy opery. Řešení dispozic mimo 1.NP a 2.NP je pouze schématické. | |
Technicko konstrukční řešení | B | Navrhované konstrukční řešení se jeví jako odpovídající účelu objektu. Kombinace ocelového pláště a železobetonového jádra budovy odpovídá statickým i akustickým požadavkům. | |
Formální úroveň | B | Předložená práce je zpracována logicky a přehledně. Chybí řešení prostor mezi vnější a vnitřní obálkou. |
eVSKP id 133790